Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527495 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #760 Gepost op: 1 september 2012, 11:52:13
Een paar kanttekeningetjes:

- In Amersfoort staan ongeveer 7 tankautospuiten die ingezet kunnen worden -niet allemaal meer op de uitruk, maar wel beschikbaar, waarom is het dan nodig een gloednieuw voertuig aan te schaffen in plaats van met een TS4 te rijden?
- Verschillende regio's zijn nu met een pilot SIV bezig. Denkt de VRU dat er andere resultaten uit de pilot gaan komen dan landelijk het geval zal zijn? Ik neem als voorbeeld de "pilot AED", waarbij er voor een heel andere werkwijze is gekozen dan regio's die al veel langer met de brandweer op reanimaties rijden (Rotterdam-Rijnmond, Amsterdam-Amstelland) en die veel minder effectief is.

Gaat de 24-uursdienst nu met de SIV4 uitrukken, standaard gevolgd door een (dagdienst of vrijwillig) 6-mans bezette TS?

Pure politiek, als je nu overal "pilots" begint met een SIV, wordt het vanzelf "standaard"en zeurt niemand er meer over...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #761 Gepost op: 3 september 2012, 16:24:42
Pure politiek, als je nu overal "pilots" begint met een SIV, wordt het vanzelf "standaard"en zeurt niemand er meer over...

Zo gaat het inderdaad, bekende strategie. Over 10 jaar weten we niet beter verwacht ik.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #762 Gepost op: 3 september 2012, 16:28:59
De SIV van Opmeer is vanaf 12:00 vandaag operationeel. Ben benieuwd wat de ervaringen ermee zijn in de praktijk, in de theorie en met oefenen in elk geval positief.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #763 Gepost op: 3 september 2012, 16:33:14
De SIV van Opmeer is vanaf 12:00 vandaag operationeel. Ben benieuwd wat de ervaringen ermee zijn in de praktijk, in de theorie en met oefenen in elk geval positief.
Ik ben benieuwt of de ervaringen van de echte praktijk nu ook eens naar buiten komen. Er wordt constant lovend gesproken over de SIV tijdens oefeningen. Maar het blijft angstwekkend stil  over de inzet van de SIV als het gaat om de keiharde praktijk. Dan blijft het angstwekkend stil. ::)


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #764 Gepost op: 3 september 2012, 16:35:36
Ik ben benieuwt of de ervaringen van de echte praktijk nu ook eens naar buiten komen. Er wordt constant lovend gesproken over de SIV tijdens oefeningen. Maar het blijft angstwekkend stil  over de inzet van de SIV als het gaat om de keiharde praktijk. Dan blijft het angstwekkend stil. ::)

Ik spreek sommige brandweermensen wel eens, als ze dan verschillende uitrukjes hebben gehad zal ik hier wel eens een keertje de uitwerking in de praktijk typen.. Ben benieuwd


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #765 Gepost op: 3 september 2012, 16:44:49
Ik ben benieuwt of de ervaringen van de echte praktijk nu ook eens naar buiten komen. Er wordt constant lovend gesproken over de SIV tijdens oefeningen. Maar het blijft angstwekkend stil  over de inzet van de SIV als het gaat om de keiharde praktijk. Dan blijft het angstwekkend stil. ::)

Veel oefeningen zijn gecontroleerde situaties met een afkadering van de inzet. Dan is een SIV prima toepasbaar. Maar wat is de praktijk...? In welke situaties komen we tijdens een uitruk terecht?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #766 Gepost op: 3 september 2012, 16:49:23
Voor de echte praktijk kijk ik toch naar die woningbrand met slachtoffer, en waar de brand toch al flink ontwikkeld is.
Kunnen we ons afvragen of het dan nog nut heeft om naar binnen te gaan voor dat slachtoffer. Maar we waren in het topic over de kwadranten over eens dat we toch wel ons vakkennis moeten behouden en lef moeten behouden voor die binnenaanval.
En dan zit je dus met een SIV toch met handjes te kort. Ik heb de afgelopen tijd eens de alarmeringen gevolgt van een SIV, en zo hier en daar zie ik toch een aantal malen dat er opnieuws is geallarmeert voor een back-up TS.
Wellicht een idee om dit eens in kaart te gaan brengen.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #767 Gepost op: 4 september 2012, 22:31:42
Voor de echte praktijk kijk ik toch naar die woningbrand met slachtoffer, en waar de brand toch al flink ontwikkeld is.
Kunnen we ons afvragen of het dan nog nut heeft om naar binnen te gaan voor dat slachtoffer. Maar we waren in het topic over de kwadranten over eens dat we toch wel ons vakkennis moeten behouden en lef moeten behouden voor die binnenaanval.
En dan zit je dus met een SIV toch met handjes te kort. Ik heb de afgelopen tijd eens de alarmeringen gevolgt van een SIV, en zo hier en daar zie ik toch een aantal malen dat er opnieuws is geallarmeert voor een back-up TS.
Wellicht een idee om dit eens in kaart te gaan brengen.

Eenduidig beleid is hier ook weer ver te zoeken. Er worden meerdere verschillende pilots gedaan waardoor je moeilijk kan monitoren.

En in de praktijk is er geen brandweermens die een klus uit de klauwen laat lopen. Daardoor worden veel klussen uiteindelijk toch goed opgelost. Of dit altijd veilig en efficient is blijft voorlopig de vraag. Hoeveel rek zit er in het systeem? Wanneer komt die woningbrand met slachtoffers? Wanneer komt die grote ramp?

Dat is het moeilijkste aan ons vak, we weten nooit wanneer we nodig zijn. Het is net als met verzekeren, je investeert in iets wat je nooit nodig hoopt te hebben.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #768 Gepost op: 4 september 2012, 22:38:07
Eenduidig beleid is hier ook weer ver te zoeken. Er worden meerdere verschillende pilots gedaan waardoor je moeilijk kan monitoren.

En in de praktijk is er geen brandweermens die een klus uit de klauwen laat lopen. Daardoor worden veel klussen uiteindelijk toch goed opgelost. Of dit altijd veilig en efficient is blijft voorlopig de vraag. Hoeveel rek zit er in het systeem? Wanneer komt die woningbrand met slachtoffers? Wanneer komt die grote ramp?

Dat is het moeilijkste aan ons vak, we weten nooit wanneer we nodig zijn. Het is net als met verzekeren, je investeert in iets wat je nooit nodig hoopt te hebben.
Inderdaad, veel klussen komen tot een goed einde. En dat is te danken aan het feit dat we met 6 man op de TS zitten. Daardoor heb je een behoorlijke slagkracht waardoor we niet snel vastlopen. Nu ga je met een TS4  2 man weghalen, je halveert de slagkracht. Slagkracht die juist in de beginfase van een incident ontzettend belangrijk kan zijn, en alles bepalend kan zijn.
Een doeltreffende verkenning, een snelle binnenaanval met eventuele redding van een slachtoffer. Dit zijn zaken die je zo overboord gooit.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #769 Gepost op: 4 september 2012, 23:14:18
Inderdaad, veel klussen komen tot een goed einde. En dat is te danken aan het feit dat we met 6 man op de TS zitten. Daardoor heb je een behoorlijke slagkracht waardoor we niet snel vastlopen. Nu ga je met een TS4  2 man weghalen, je halveert de slagkracht. Slagkracht die juist in de beginfase van een incident ontzettend belangrijk kan zijn, en alles bepalend kan zijn.
Een doeltreffende verkenning, een snelle binnenaanval met eventuele redding van een slachtoffer. Dit zijn zaken die je zo overboord gooit.

Helemaal met je eens. En vergeet niet dat de kans op een oncontroleerbare brand daardoor steeds groter wordt. Het brandweerwerk wordt er daardoor niet veiliger op, hoeveel mensen en materieel je dan nog inzet.

En al eerder aangegeven, er wordt in mijn beleving veel te weinig stil gestaan bij de kerntaak hulpverlening.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le