Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 536748 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #80 Gepost op: 5 juni 2004, 14:45:10
Peter,

Shave is er zo van overtuigd dat hij op zijnvrije dag hier de boeken is komen halen om de tekst letterlijk te kunnen plaatsen! berg je dus maar vast ;) ;D ::)

Kun je mij dan nog verteleln wat het verschil is tussen nablussen in een pand van 200 meter lang en 22 meter breed waar je via een woonwijk naar toe moet om na te blussen en de bevelvoerder aan de voorkant staat om daar na te blussen (zie casus...... je weet wel welke ik bedoel) of een buitenbrandje waar de bevelvoerder vanop de kazerne is?
Je staat nog steeds onder leiding van een bevelvoerder maar deze "besteed" het uit. zijn er problemen is deze altijd telefonisch te bereiken of hij komt er gewoon naar toe.

Rene112

• Gast
Reactie #81 Gepost op: 5 juni 2004, 14:48:11
PS. Rene de discussie loopt denk wel aardig :)

Zeker! Zullen we het nu over C2000 porto's gaan hebben ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Patrick

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #82 Gepost op: 5 juni 2004, 14:48:21
een OVD is wel bevoegt om een inzet te leiden,dus als een bevelvoerder van dienst het laat afweten om de een of andere oorzaak,laat dan die OVD maar verschijnen.
Peter is een OvD (nog) wel geoefend om z'n inzet te leiden?
Ik denk dat we het net in de discussie er over eens waren dat iemand opgeleid en geoefend moest zijn voor het uitvoeren van een bepaalde functie.

firemanr

• Gast
Reactie #83 Gepost op: 5 juni 2004, 14:50:26
En wat moet hij of zij met die gegevens doen?
(net als een OvD informeren bij een automaat in een kantoorpand?)

PS. Rene de discussie loopt denk wel aardig :)

Hij (of inderdaad zij ;D) kan dan gaan rijden en aldaar het bevel overnemen mocht dit nodig zijn.....
Naargelang de melding rijdt deze OVD bij ons toch mee, en anders luistert de OVD de melding uit.... ;)

firemanr

• Gast
Reactie #84 Gepost op: 5 juni 2004, 14:52:20
Ik denk dat we het net in de discussie er over eens waren dat iemand opgeleid en geoefend moest zijn voor het uitvoeren van een bepaalde functie.

Bij een middelbrand of meer, neemt een OVD het toch ook over, dus waarom zou deze dan niet geoefend zijn???? ???

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #85 Gepost op: 5 juni 2004, 14:56:23
Peter,

Shave is er zo van overtuigd dat hij op zijnvrije dag hier de boeken is komen halen om de tekst letterlijk te kunnen plaatsen! berg je dus maar vast ;) ;D ::)

Kun je mij dan nog verteleln wat het verschil is tussen nablussen in een pand van 200 meter lang en 22 meter breed waar je via een woonwijk naar toe moet om na te blussen en de bevelvoerder aan de voorkant staat om daar na te blussen (zie casus...... je weet wel welke ik bedoel) of een buitenbrandje waar de bevelvoerder vanop de kazerne is?
Je staat nog steeds onder leiding van een bevelvoerder maar deze "besteed" het uit. zijn er problemen is deze altijd telefonisch te bereiken of hij komt er gewoon naar toe.

nou ik ben zeer benieuwt waar Shave mee op de proppen komt ;D
Als je als HBTer de leiding krijgt bij nabluswerkzaamheden,is een bevelvoerder/OVD bekend met de heersende situatie.En kan een OBM/OVD dus inschatten of het verantwoord is om een HBTer de leiding te geven over 2 brandwachten met nablussen.
Stuur je een HBTer weg met een uitruk weet je nooit in wat voor situatie belandt,voor hetzelfde geld moet er een afzetting worden gecreerd bij die bermbrand.En wat nu als een brandwacht aan wordt gereden bij die bermbrand,door een automobilist die ondanks alle maatregelen toch met 70 erlangsheen rijdt.

Kun je zeggen dat komt de bevelvoerder naar plaats incident,ja veels te laat ja :-\

Rene112

• Gast
Reactie #86 Gepost op: 5 juni 2004, 14:57:59
Vraag aan iedereen die het er niet mee eens is:
Wat is de meerwaarde van de opleiding hbt ten opzichte van brw 1ste klasse?
volgens mij is dit namelijk dat je als bevelvoerder kleine incidenten 2 mensen onder je mag aansturen. dus een bezetting van 4 personen!

Dit is niet correct!
De landelijke hbt opleiding (en dan gaat het om de module 'organisatie en leiding geven') leidt de brandwachten niet op tot bevelvoerder voor kleine uitrukken!!! Zoals ik al eerder schreef wordt er in deze module (alleen in theorie :-\) iets gezegd over het leiding geven aan een deelinzet (bijv. nabluswerkzaamheden of zagen van takken bij stormschade) waarbij er altijd een bevelvoerder ter plaatse de leiding en verantwoordelijkheid heeft.

Zoals Patrick duidelijk uitlegde, is het natuurlijk wel mogelijk dat een gemeente besluit om een hoofdbrandwacht aanvullende taken en verantwoordelijkheden te geven. Hier moeten dan duidelijke afspraken over gemaakt worden (dat zal waarschijnlijk jullie procedure boek zijn) en de betreffende personen moeten daarvoor worden opgeleid en geoefend. Daarbij kan ik mij best voorstellen dat een korps (of regio) eigen opleidingen ontwikkelt (maatwerk).

Over de meerwaarde van de huidige hoofdbrandwacht opleiding ben ik niet bepaald enthousiast. Naar mijn mening leren de brandwachten tijdens enkele hbt modules nog veel te veel overbodige zaken. Daarnaast is (op de keuzemodule verkenner gevaarlijke stoffen na) de hele opleiding puur theorie. En dat past naar mijn mening niet bij de voornamelijk praktische functie van een hoofdbrandwacht.

Het is maar goed dat er (eindelijk) een hoop gaat veranderen in de brandweeropleidingen.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #87 Gepost op: 5 juni 2004, 14:58:15
dus jij wil een OVD bij een grote brand of ongeval beknelling maar thuis laten ??? ??? ??? ???

Patrick

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #88 Gepost op: 5 juni 2004, 15:01:44
Bij een middelbrand of meer, neemt een OVD het toch ook over, dus waarom zou deze dan niet geoefend zijn???? ???
Het leiding geven bij Middelbrand is anders dan bij een keukenbrand.
Hoeveel OvD's kunnen daadwerkelijk een pand nog doorzoeken in de rook en aanwijzingen geven hoe de brand technisch geblust moet worden?
Een OvD geeft bij middelbrand aan een bevelvoerder aan welke deel hij van een pand doorzocht wil hebben. De bevelvoerder geeft de technische uitvoering daaraan.

firemanr

• Gast
Reactie #89 Gepost op: 5 juni 2004, 15:03:26
Ook bij een keukenbrand geeft een OVD leiding en gaat niet zelf op zoek naar brandhaarden en/of slachtoffers.