Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527430 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #840 Gepost op: 16 maart 2013, 11:51:16
Primeur voor ’trage’ Gooise brandweer


HILVERSUM - De brandweer Gooi en Vechtstreek rukt vanaf volgend jaar in de hele regio snel uit met twee man die stand-by zijn in de kazerne en beschikken over een speciaal brandweerbusje. Pas enige tijd later komt de ’gewone’ brandweerwagen met nog eens vier brandweermensen.

De nieuwe aanpak is niet alleen een landelijke primeur, er zijn zelfs nog geen regels voor bedacht.
Maar minister van veiligheid Ivo Opstelten is enthousiast, en dat telt. Opstelten was begin vorige maand op werkbezoek bij de Gooise brandweer. Die verdiende zijn persoonlijke aandacht vanwege de belabberde opkomsttijden én de oplossing daarvoor. Met de nieuwe uitrukmethode kan het Gooi in één klap het beste jongetje van de klas worden. Inmiddels is wat een gedurfde ’houtskoolschets’ was, omgebouwd tot het nieuwe dekkingsplan van de brandweer, met de zegen van Gooise brandweertop en het bestuur van de veiligheidsregio.
Vorig jaar werd in Bussum en Hilversum proef gedraaid met de nieuwe manier van uitrukken. Dat werd een doorslaand succes met veel betere opkomsttijden en blije brandweerlieden tot gevolg. De snelle bus is volgestouwd met wat nodig is om het uitrukduo de eerste minuten na aankomst op de plek des onheils alles te laten doen wat nodig is, tot de versterking arriveert.
http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article21258663.ece/Primeur-voor-trage-Gooise-brandweer?lref=sll

Tja, is dit nog wel verstandig om zo,n project er door te rammen, zonder regels? Dit is toch vragen om grote ellende. Dus hoezo, het beste jongetje van de klas?
Het draait dus niet meer hoelang het duurt om na de melding hulp te kunnen verlenen, maar dat er iemand vooruitgeschoven gaat om zo snel mogelijk de status 'ter plaatse' te drukken?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #841 Gepost op: 16 maart 2013, 11:53:01
Het draait dus niet meer hoelang het duurt om na de melding hulp te kunnen verlenen, maar dat er iemand vooruitgeschoven gaat om zo snel mogelijk de status 'ter plaatse' te drukken?
Daar komt het op neer ja. Er staat een rode auto op de stoep, dus de brandweer is terplaatse. ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #842 Gepost op: 16 maart 2013, 12:21:52
Daar komt het op neer ja. Er staat een rode auto op de stoep, dus de brandweer is terplaatse. ;)

En dan is het wachten tot het ontzettend fout gaat, en dan snappen politici misschien, dat het feit dat als er 2 mensen met een rood busje met witte - en blauwe strepen op de stoep staat niet betekent dat er adequaat hulp aanwezig is.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #843 Gepost op: 16 maart 2013, 12:57:59
Het is diep triest dat een in potentie prima idee voor posten met een opkomstprobleem nu tot een bezuinigingsmaatregel en opkomsttijdcorrectie wordt gedegradeerd. Ik heb enige tijd geleden een verhaal opgevangen bij één van de korpsen die over een SIV beschikt: voor een schoorsteenbrand was de SIV alvast op pad gegaan en daarbij was een TS4 opgeroepen ter assistentie. Helaas bleek de TS4 niet (snel) over een bevelvoerder te kunnen beschikken en dus stond de SIV daar. Met een 'gewone' schoorsteenbrand vaak niet zo'n probleem, maar er zijn meldingen genoeg te bedenken waar zo'n situatie gewoon levens kan kosten.

En waarom is het puur een bezuinigingsmaatregel en middel om naar de bestuurders de opkomsttijden te verantwoorden: als het alleen een personeel probleem was had je ook op de posten met krappe bezetting een bevelvoerder en chauffeur kunnen zetten, dan komen de manschappen wel. Kan je ten alle tijden uitrukken met een TS6. Je mag het niet hardop zeggen, maar om dit idee in één keer volledig aan flarden te kunnen schieten moet er eigenlijk een brand komen waarbij nog iemand binnen is. En dan staat de SIV daar, met twee man waarvan er één nog eerst om moet hangen. En maar wachten op de ondersteunende TS..................

Ronduit schandalig hoe er met cijfers gesjoemeld wordt in G-V. Ik durf bijna zover te gaan om te zeggen dat het gewoon een vorm van fraude is, oplichting van de burgers die geconfronteerd worden met een hele grote luchtballon vol schijnveiligheid. In de VRU speelt (en draait!) het idee voor variabele voertuigbezetting (TS4) ook, maar daar als middel voor posten die met bezettingsproblemen kampen. Een tweede TS mee bij prio 1-meldingen en met vier man kan je best een hoop uitrichten totdat de ondersteuning er is, zo zorg je voor échte veiligheid in plaats van schijn.

Er wordt in het artikel ook gezegd dat de brandweerlieden er tevreden mee zouden zijn. Ik geloof daar helemaal niets van, want zij weten net zo goed wat de enorme risico's (zowel voor bemanning SIV als voor de burger) van dit project zijn.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


guest14264

  • Gast
Reactie #844 Gepost op: 16 maart 2013, 19:04:35
Ik heb van de brandweer in Helmond toch echt gehoord dat hun de SIV maar een waardeloze bak vinden.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #845 Gepost op: 16 maart 2013, 19:42:05
Ik heb van de brandweer in Helmond toch echt gehoord dat hun de SIV maar een waardeloze bak vinden.

Iedereen weet toch wel dat de personen die met de pers praten, of de bestuurders informeren meestal niet de mensen zijn die ermee in de praktijk werken? Voor een kliko of een lift zal het prima werken, voor de rest, zeker de serieuze meldingen moet je zo'n auto niet willen. Of direct met 2 voertuigen gaan rijden, Maar
Ik heb van de brandweer in Helmond toch echt gehoord dat hun de SIV maar een waardeloze bak vinden.
de HW voeden, dat gaat niet, en zo nog veel meer niet. maar ja.....


guest14264

  • Gast
Reactie #846 Gepost op: 16 maart 2013, 19:48:10
Iedereen weet toch wel dat de personen die met de pers praten, of de bestuurders informeren meestal niet de mensen zijn die ermee in de praktijk werken? Voor een kliko of een lift zal het prima werken, voor de rest, zeker de serieuze meldingen moet je zo'n auto niet willen. Of direct met 2 voertuigen gaan rijden, Maar de HW voeden, dat gaat niet, en zo nog veel meer niet. maar ja.....

De betreffende persoon was een persoon die zelf op de SIV werkten. Daarbij kende hij mij niet als pers en heb ik heel het voorval niet als pers gevragen, deze situatie is puur een burgervraag geweest. Niks met pers te maken.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #847 Gepost op: 16 maart 2013, 20:35:57
De betreffende persoon was een persoon die zelf op de SIV werkten. Daarbij kende hij mij niet als pers en heb ik heel het voorval niet als pers gevragen, deze situatie is puur een burgervraag geweest. Niks met pers te maken.
Zo bedoel ik dat ook Roel. De officiële berichten zijn vaak positief. Het is een succes, tijden korter, bijna elke inzet slaagt en de bemanning voelt zich er veilig bij. En jouw verhaal is het "echte" beeld van de repressieve dienst.


guest14264

  • Gast
Reactie #848 Gepost op: 16 maart 2013, 20:40:48

Zo bedoel ik dat ook Roel. De officiële berichten zijn vaak positief. Het is een succes, tijden korter, bijna elke inzet slaagt en de bemanning voelt zich er veilig bij. En jouw verhaal is het "echte" beeld van de repressieve dienst.

Excuus dan had ik je bericht verkeerd begrepen  O0


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #849 Gepost op: 16 maart 2013, 22:17:08
Volgens mij houdt het verbond van verzekeraars ook bij hoeveel euro's brandschade er jaarlijks is landelijk en per regio/gemeente. Als blijkt dat de schadelast stijgt zijn er verschillende redenen daarvoor aan te bedenken:

-Uitbijters op verzekerden niveau (bv Chemiepak)
-Verandering in werkgebied bv nieuwe woonwijk opgeleverd
-Demografische ontwikkelingen
-Preventie acties/campange voeren
-Rampen (vuurwerkramp, bijlmerramp)
-Kwaliteit of kwantiteit van brandweerinzet (bv de snellere responstijd SIV weegt niet op tegen de verminderde slagkracht), wijziging KVT, nieuwe manschappen of materieel etc.

Dan moet je bepalen waartegen je de schadelast wilt afzetten bijvoorbeeld: per inwoner, per m2, %inkomen ph bevolking, per incident, per verzekerde en zo zijn er veel meer interessante mogelijkheden.

Vraag is alleen wie dit onderzoekt (en bij voorkeur een causaal verband in de SIV/TS casus kan aantonen  ;) .)

Volgens mij worden de slachtoffers gewonden/doden ook bovenstaande financiele plaatje als schadelast meegerekend maar wordt dit ook apart bijgehouden. Weet niet precies door wie. Al met al kun je volgens mij door trendbepaling de kwaliteit van SIV en TS4 projecten meetbaar maken voor brandschade. Wellicht moet het dan wel op grotere schaal, Corop of landelijk, bekeken worden voordat je conclusies kunt trekken.

Dan kun je ook bepalen of de kostenbesparing van een SIV opweegt tegen verhoging van de schadelast. We zetten immers ook niet in elke straat een vrijwillige cq beroepspost neer, de kosten wegen dan niet tegen de baten op.

Je moet namelijk het succes niet bepalen op incident niveau (zoasl de manschappen in de TS), bestuurlijk gezien gaat het juist om "The big picture". Hoe kut dat ook is als net jouw huis affakkelt omdat er pas na 10min een 2de ts is.
Freude am Fahren