Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527439 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #850 Gepost op: 16 maart 2013, 22:22:36
Volgens mij houdt het verbond van verzekeraars ook bij hoeveel euro's brandschade er jaarlijks is landelijk en per regio/gemeente. Als blijkt dat de schadelast stijgt zijn er verschillende redenen daarvoor aan te bedenken:

-Uitbijters op verzekerden niveau (bv Chemiepak)
-Verandering in werkgebied bv nieuwe woonwijk opgeleverd
-Demografische ontwikkelingen
-Preventie acties/campange voeren
-Rampen (vuurwerkramp, bijlmerramp)
-Kwaliteit of kwantiteit van brandweerinzet (bv de snellere responstijd SIV weegt niet op tegen de verminderde slagkracht), wijziging KVT, nieuwe manschappen of materieel etc.

Dan moet je bepalen waartegen je de schadelast wilt afzetten bijvoorbeeld: per inwoner, per m2, %inkomen ph bevolking, per incident, per verzekerde en zo zijn er veel meer interessante mogelijkheden.

Vraag is alleen wie dit onderzoekt (en bij voorkeur een causaal verband in de SIV/TS casus kan aantonen  ;) .)

Volgens mij worden de slachtoffers gewonden/doden ook bovenstaande financiele plaatje als schadelast meegerekend maar wordt dit ook apart bijgehouden. Weet niet precies door wie. Al met al kun je volgens mij door trendbepaling de kwaliteit van SIV en TS4 projecten meetbaar maken voor brandschade. Wellicht moet het dan wel op grotere schaal, Corop of landelijk, bekeken worden voordat je conclusies kunt trekken.

Dan kun je ook bepalen of de kostenbesparing van een SIV opweegt tegen verhoging van de schadelast. We zetten immers ook niet in elke straat een vrijwillige cq beroepspost neer, de kosten wegen dan niet tegen de baten op.

Je moet namelijk het succes niet bepalen op incident niveau (zoasl de manschappen in de TS), bestuurlijk gezien gaat het juist om "The big picture". Hoe kut dat ook is als net jouw huis affakkelt omdat er pas na 10min een 2de ts is.
Zover ik weet worden van iedere uitruk brand of ongeval CBS-rapporten ingevuld door de bevelvoerder die die inzet heeft geleidt. Daarin worden ook dit soort zaken in meegenomen. Daaruit zal ook gaan blijken dat bij het terplaatse komen van een SIV met 2 man de benodigde slagkracht nog niet terplaatse is, en voor die benodigde slagkracht gewacht moet worden op de aanvullende TS met nog eens 4 of 6 personen. Waardoor het effectief optreden door de brandweer vertraagt is ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #851 Gepost op: 17 maart 2013, 09:23:02
Wat ik overigens niet erg handig vindt is dat de regio G&V zich nu al bijna "het beste jongetje van de klas gaat noemen". Terwijl er vooral op het gebied van de regels voor de inzet van de TS2 blijkbaar niets is geregeld. Door dit soort uitspraken te doen vestig je wel heel erg de aandacht op je zelf. Ook als het volledig mis gaat. :-\


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Reactie #852 Gepost op: 17 maart 2013, 11:52:51
als je met de gooise TS-2 al met 170kmh geflitst word met een volle tank is het idd wachten tot het fout gaat
twitter : @fotomiche , @regio14nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #853 Gepost op: 17 maart 2013, 11:54:45
als je met de gooise TS-2 al met 170kmh geflitst word met een volle tank is het idd wachten tot het fout gaat
Is dit daadwerkelijk gebeurt?  :-\


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Reactie #854 Gepost op: 17 maart 2013, 11:58:05
jep op de naarderweg tussen bussum en hilversum werd mij vertelt door een brandweerman die ik sprak bij een BHV cursus

zo veilig voelen ze zicht kennelijk in het voertuig  ;)
twitter : @fotomiche , @regio14nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #855 Gepost op: 17 maart 2013, 12:00:49
Tja, dan kunnen we inderdaad rustig met de armen over elkaar gaan afwachten tot het fout gaat. Ik hoop eigenlijk dat er een groot deel sterke verhaal van de zijde van die brandweerman is.


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Reactie #856 Gepost op: 17 maart 2013, 12:09:07
dat heb je goed de flits foto heb ik natuurlijk niet gezien anders had ik heb zeker gepost hier
twitter : @fotomiche , @regio14nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #857 Gepost op: 20 april 2013, 22:10:08
Nieuwe brandweerauto's met minder mensen

BORSSELE- Woensdagavond zijn drie nieuwe brandweerwagens gepresenteerd bij de brandweerkazerne in Borssele. De wagens maken onderdeel uit van het project 'flexiblele voertuigbezetting' dat onder meer in Zeeland liep.
Bron + volledig persbericht en filmpje: http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2013-04-17/414680/nieuwe-brandweerautos-met-minder-mensen#.UXL1VEpQhuN

Vooral de ingezonden reacties zijn het lezen waard.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #858 Gepost op: 20 april 2013, 22:14:40
Tja, in die dorpjes blijft het een dilemma wat mij betreft: of veel later uitrukken met 6 (of helemaal niet omdat er geen 6 komen opdagen), of sneller met 4.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #859 Gepost op: 25 april 2013, 00:55:33
Tja, in die dorpjes blijft het een dilemma wat mij betreft: of veel later uitrukken met 6 (of helemaal niet omdat er geen 6 komen opdagen), of sneller met 4.

Of je investeert in goede brandweerzorg!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.