Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527442 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

janneman82

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #880 Gepost op: 2 oktober 2013, 12:39:50
Ik heb altijd geleerd dat je bij een oefening zo realistisch mogelijk te werk gaat en dan dus ook op de ts-4 zou moeten wachten ;) Maar je hebt gelijk. Misschien iemand uit Haaglanden op het forum die kan vertellen of dit in een echte situatie ook zo gebeurd? Snap dat het niet de bedoeling is en ook niet geheel volgens de regels.. Maar kan het me ook wel voorstellen... Ik zou me niet prettig voelen als ts2 bemmaning als ik ter plaatse kom en ik weet dat er nog iemand binnen zit om dan nog maar te wachten tot de ts4 ter plaatse is.... We zijn hier niet bij geweest en moeten dus maar uit de beelden opmaken wat de situatie was toen de ts2 ter plaatse kwam. Voor hetzelfde geld was het een verantwoorde keus om naar binnen te gaan zonder back-up. Ik weet dat deze woning op een kleine 2 minuten rijden van de kazerne ligt, misschien zijn ze wel pas naar binnen gegaan om het moment dat de TS4 melde dat ze waren uitgerukt. Maar zolang we alleen maar de beelden hebben blijft het bij gissen ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #881 Gepost op: 2 oktober 2013, 12:47:46
Het probleem is dat er erg veel pilots zijn losgelaten onder de noemer sneller bij de klant voor de deur. Inmiddels is ook pijnlijk duidelijk dat bezuinigingen de grootse drijfveer zijn voor variabele voertuigbezettingen, en dat het maar in een paar gevallen gaat om posten toch overdag uit te kunnen laten rukken.
Alle pilots zijn zelf verzonnen, er is geen enkele leidraad in terug te vinden. Iedere regio vult het weer zelf in zoals men denkt het goed te doen. Men bedenkt inzetvoorstellen, maar denkt niet na over gevallen zoals slachtoffers in woningen.Ook dat moet men zelf maar ter plekke verzinnen. Gaat het bij een inzet mis, is de kans groot dat men keihard wordt afgerekend op het feit dat men niet heeft gewacht op de back-upTS. Ik vraag me namelijk ook nog steeds af hoe het een en ander juridisch is afgetimmerd.


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #882 Gepost op: 2 oktober 2013, 14:11:21
Citaat van: Wout link=msg=1206149 date=1380658806
Tja, ik ben ook van de praktijk en heb ook weleens met collega's een deur opengebroken om iemand uit een woning te halen... Zou het zo weer doen. Roeien met de riemen die je hebt en tp de afweging maken. De TS2 redt levens doordat hij veel sneller is (in Bussum), er zitten 2 beroeps op de kazerne dus hoeft er niet gewacht te worden met uitrukken voor 6 vrijwilligers vanaf huis zijn gekomen. Die minuten zijn bij brand essentieel.

Tja, zo lang collega's dergelijke risico's nemen om het management en het bestuur ter wille te zijn blijven dergelijke pilots werkelijkheid worden.
Vraag aan Wout, denk jij dat je onsterfelijk bent?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #883 Gepost op: 10 oktober 2013, 08:11:59
Joop Huizing ‏@JoopHuizing 9u
Voorbereidingen Themadag variabele voertuigen afgerond. Morgen veel bezoekers Voor thema's en demo. Veel zin in. Ruim 350 personen. Super.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #884 Gepost op: 10 oktober 2013, 14:41:25
Net terug van Crailo. Erg leuke dag, waar veel vragen beantwoorden konden worden en zijn. Leuke demo's gezien, en toch wel zaken gezien die antwoordt gaven op mijn vraagtekens omtrent variabele voertuigbezetting. Maar toch ook wel reden gaven om bezorgt te zijn over de ontwikkelingen, met name over de inzet van een TS2.
En die algehele trent die je zo kon opvangen dat men over het algemeen sceptisch is over het gehele TS2concept. En dan met namen over de eerste inzet van een TS2.
Zij kunnen al erg veel belangrijke informatie delen met de bevelvoerder die in de back-up TS zit, en in mijn ogen kan dat juist ook de valkuil gaan worden. Ik zag een demo waar de TS2 al naar binnenging, slachtoffer redde en aanvang nam in de blussing. Zonder te weten of de brand zich ook had uitgebreidt naar andere delen van het pand. naar boven of beneden, en zonder te weten of blussing zonder problemen kon worden gedaan. De kubus was nog niet rond.

Ook bij de presentatie geweest van iemand van de Zweedse brandweer, en daaruit bleek dat die zorgen over het TS2 gebeuren nog geen eens zo heel erg ongegrond zijn. En zij in Zweden het variabele voertuigbezettingsverhaal heel anders inzetten. Geen mensen eraf, nee mensen erbij. Van 6 personen naar 9 personen. Genoeg stof tot nadenken, ookal omdat het in nederland eigenlijk niet goed op de kaart is gezet en iedere regio nog steeds zijn eigen ding doet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #885 Gepost op: 10 oktober 2013, 21:15:23
Ik denk dat je zeker onderscheid zal moeten maken tussen bijvoorbeeld stedelijke en landelijke gebieden.

Ging bijvoorbeeld dat ophogen van 6 naar 9 man in Zweden in een meer landelijk gebied of in een meer stedelijke gebied ?
Dat kan nmm een groot verschil maken o.a. mbt de aanrijtijden, constructie van de huizen, hout versus steen/beton. laag/hoogbouw en de mogelijkheden waterwinning aldaar.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #886 Gepost op: 11 oktober 2013, 09:22:15
Citaat van: Thor link=msg=1208575 date=1381432523
Ik denk dat je zeker onderscheid zal moeten maken tussen bijvoorbeeld stedelijke en landelijke gebieden.

Ging bijvoorbeeld dat ophogen van 6 naar 9 man in Zweden in een meer landelijk gebied of in een meer stedelijke gebied ?
Dat kan nmm een groot verschil maken o.a. mbt de aanrijtijden, constructie van de huizen, hout versus steen/beton. laag/hoogbouw en de mogelijkheden waterwinning aldaar.
Het betrof in Zweden zowel landelijk als stedelijk gebied. ;)
Dat je voor de regio's die zware en chemische industrie in hun verzorgingsgebied hebben een iets andere aanpak neemt voor wat betreft de repressieve inzet is logisch. Daar heb je direct te maken met slagkracht.
Maar laten we wel zijn, uiteindelijk kennen we in nederland weinig verschil qua gebied. Grote woonsteden zijn allemaal kenmerkend aan dichte bebouwing en bewoning in een klein gebied, platte land minder bebouwing en bewoning op wat groter gebied. Het moet niet zo moeilijk hoeven te zijn om daar 1 plan voor variabele voertuigbezetting voor te schrijven. Inplaats dat regio's elk hun eigen invulling daar aan gaan geven.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #887 Gepost op: 11 oktober 2013, 20:56:24
De manier van inzetten in Zweden is dus altijd eerst een standaard bezetting en daarna variabel opschalen met wat nodig is, dan is variabele voertuigbezetting ineens een veel veiliger verhaal.
Heel anders als zoals in Nederland waar eerst een verkleinde bezetting word opgetrommeld en dan word er opgeschaald met standaard bezettingen.
De insteek van de Zweden is niet meer sturen als wat voor een verantwoorde inzet noodzakelijk is, terwijl in Nederland op dit moment de insteek steeds meer is hoe kunnen we bezuinigen op de repressieve brandweer zonder te laat te komen volgens de papieren normen.
De Zweedse benadering zie ik als een benadering vanuit het praktisch oogpunt terwijl de Nederlandse benadering er vooral één is vanuit het bureaucratisch oogpunt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #888 Gepost op: 12 oktober 2013, 08:33:33
Plus dat in Zweden een aantal zaken zoals preventie bij de operationele dienst hebben neergelegt, en de repressieve dienst een groot deel van de preventieve zaken op zich nemen. Zou dat een optie voor nederland kunnen zijn?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #889 Gepost op: 12 oktober 2013, 11:11:15
Een deel van de preventieve taken, namelijk toezicht kan je wel bij de (beroeps) repressieve dienst neerleggen maar of de repressieve dienst daar om staat te springen. Veel brandwachten vinden dit niets. Ook in de praktijk werkt het niet altijd goed omdat bv in Amsterdam men wordt weggeroepen net als men een pand bezoekt.

Citaat van: Peter71 link=msg=1208867 date=1381559613
Plus dat in Zweden een aantal zaken zoals preventie bij de operationele dienst hebben neergelegt, en de repressieve dienst een groot deel van de preventieve zaken op zich nemen. Zou dat een optie voor nederland kunnen zijn?