Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 537987 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #770 Gepost op: 5 september 2012, 08:44:26
Gezien de beperkte middelen en de lichte vorm is het zaak om op een voertuig toch voldoende middelen te hebben voor de 1e en 2e lijns hulpverlening.
En niet te hoeven afwachten tot de tas of hv ter plaatse is, kost tijd. En langere wachttijd tot het slachtoffer is bevrijd of bevrijd kan worden, deze wachttijd geldt in het bijzonder voor slachtoffer en ook de tijd voor het andere hulpverlenings personeel(Ambulance).
Hierdoor is het mogelijk dat alles wel voldoet aan de aanrijtijden , maar niet aan de inzetbaarheid.
Daarnaast vergt een hulpverlening vaak ook meer manschappen i.v.m. veiligheid en eerste hulp.
Zie ook eens de bepakking van een siv, totaal niet op een hv-inzet berekend.  
Dus de inzet van het eerste voertuig berust duidelijk op 6 man.
Bij instappen begint de inzet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #771 Gepost op: 5 september 2012, 16:38:21
Gezien de beperkte middelen en de lichte vorm is het zaak om op een voertuig toch voldoende middelen te hebben voor de 1e en 2e lijns hulpverlening.
En niet te hoeven afwachten tot de tas of hv ter plaatse is, kost tijd. En langere wachttijd tot het slachtoffer is bevrijd of bevrijd kan worden, deze wachttijd geldt in het bijzonder voor slachtoffer en ook de tijd voor het andere hulpverlenings personeel(Ambulance).
Hierdoor is het mogelijk dat alles wel voldoet aan de aanrijtijden , maar niet aan de inzetbaarheid.
Daarnaast vergt een hulpverlening vaak ook meer manschappen i.v.m. veiligheid en eerste hulp.
Zie ook eens de bepakking van een siv, totaal niet op een hv-inzet berekend.  
Dus de inzet van het eerste voertuig berust duidelijk op 6 man.
We hebben tot nog toe vooral naar de inzet van een SIV bij brand gekeken,  we kunnen stellen dat een SIV voor een hulpverlening niet toereikend is. En het onwenselijk is om bij een ongeval beknelling te moeten wachten op een back-up TS.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #772 Gepost op: 5 september 2012, 17:06:19
Tja een SIE of SIV, top auto en top idee voor bijvoorbeeld een buitensluiting of reinigen van een wegdek. Maar zijn dit wel klussen voor de brandweer...? Ik denk van niet. Een SIE of SIV kan bij sommige meldingen uitkomst bieden, maar het vervangt zeker geen autospuit! Het is een trieste zaak dat men steeds meer gaat bezuinigen op de brandweer en men met dit soort vlutoplossingen komen. Aan de bestuurders worden de mooiste plannen gepresenteerd. De brandweer komt sneller ter plaatse voor minder geld. Maar daadkracht of veiligheid, daar hoor je heel weinig over. Het is een kwestie van tijd voordat de eerste doden/gewonden vallen...


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #773 Gepost op: 5 september 2012, 17:15:21
We hebben tot nog toe vooral naar de inzet van een SIV bij brand gekeken,  we kunnen stellen dat een SIV voor een hulpverlening niet toereikend is. En het onwenselijk is om bij een ongeval beknelling te moeten wachten op een back-up TS.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mits er in ieder geval 4 personen op de TS/SIV zitten (inderdaad; een SIV2 bij een beknelling heeft totaal geen waarde) kunnen de procedures ook zo aangepast worden dat er goed opgetreden kan worden. Het nieuwe plan van de VRU, om met een technisch team + chauffeur (materiaalman) op de HV's te gaan rijden, speelt daar al een beetje op in. Uitrukken kan met minstens 4 man, ter plaatse aangekomen kan je de situatie schouwen en stabiliseren en vervolgens komt de HV met het technisch team.

Je zal dan echter zaken anders aan moeten gaan pakken: een gewondenverzorger kan je eigenlijk niet missen, dus alleen als het echt noodzakelijk is zal die ingezet moeten worden (in andere gevallen kan de politie tot de HV/ambulance ter plaatse is die taak bijvoorbeeld op zich nemen) en in dat geval kan je maar met één persoon stabiliseren. De bevelvoerder zal ook veiligheidsman moeten zijn en ook de CH/P zal een actievere rol moeten krijgen. Ik geloof echt wel dat het mogelijk is, maar het vergt wel verandering in procedures en mentaliteit. En uiteraard: met vier man kan je echt niet alle handelingen verrichten die met 6 man wel lukken.

Maar kijk eens hoeveel posten landelijk al met een TS4 of SIV4 (mogen) rijden. Door bezettingsproblemen en bezuinigingen zal het in de toekomst regelmatig gebeuren dat een TS4 of SIV4 (of SIV2, maar daar laat ik me maar niet meer over uit 98uiye) als eerste ter plaatse komt bij een ongeval. Natuurlijk zal er dan een HV met technisch team of een tweede TS achteraan moeten komen, maar het zal geen uitzondering meer zijn (Alkmaar rijdt met een TS4, Almere allemaal TS4, Hilversum etc.)...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #774 Gepost op: 5 september 2012, 18:49:45
Juist en mag dat in dit land gebeuren, dat men moet wachten op de juiste hulpverlening.
En waarom nemen de burgers genoegen met het wegbezuinigen van de brandweer en andere hulpverleningsdiensten, omdat het de juiste mensen(lees bestuurders) niet treft of heeft getroffen.
Zie diverse beroepskorpsen die maar met een bezetting van 6 mensen de nachtdiensten draaien.
Moet dan de vrijwilliger opkomen voor de bezetting bijzondere voertuigen en gespecialiseerd werk?
Bij instappen begint de inzet.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #775 Gepost op: 5 september 2012, 19:07:34
Juist en mag dat in dit land gebeuren, dat men moet wachten op de juiste hulpverlening.
En waarom nemen de burgers genoegen met het wegbezuinigen van de brandweer en andere hulpverleningsdiensten, omdat het de juiste mensen(lees bestuurders) niet treft of heeft getroffen.
Zie diverse beroepskorpsen die maar met een bezetting van 6 mensen de nachtdiensten draaien.
Moet dan de vrijwilliger opkomen voor de bezetting bijzondere voertuigen en gespecialiseerd werk?

Tja... en dan kun je je ook afvragen of die vrijwilliger, die nu wel op de eerste uitruk zit, straks nog wil uitrukken om een post te herbezetten...

Ik weet wel wat mijn keuze daarin is...

Nogmaals het blijft een mooi vraagstuk om te kijken of je in bepaalde gevallen een SIV kunt inzetten. Ik denk dat het in een groot aantal gevallen een kostenbesparing op kan leveren. Echter... het zou een aanvulling moeten zijn en geen vervanging van...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #776 Gepost op: 5 september 2012, 19:20:21
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mits er in ieder geval 4 personen op de TS/SIV zitten (inderdaad; een SIV2 bij een beknelling heeft totaal geen waarde) kunnen de procedures ook zo aangepast worden dat er goed opgetreden kan worden. Het nieuwe plan van de VRU, om met een technisch team + chauffeur (materiaalman) op de HV's te gaan rijden, speelt daar al een beetje op in. Uitrukken kan met minstens 4 man, ter plaatse aangekomen kan je de situatie schouwen en stabiliseren en vervolgens komt de HV met het technisch team.

Prachtig, alleen is dit weer een verbandmiddel voor een concept wat altijd goed heeft gewerkt. Let wel, ook die HV moet uit een andere plaats komen, zit je dus weer met een vertraagde opkomst. Normaal heeft een HV een opkomsttijd van 15minuten. Nu heb je die HV al vanaf minuut 1 nodig nadat de SIV terplaatse is. Plus dat je nu helemaal een gevaarlijke contructie maakt, de HV,s zijn dunner bezaait dan een normale TS, is die HV onverhoopt ergens anders al ingezet zit je met een nog veel groter probleem. En kan de wachttijd op een HV op gaan lopen naar wellicht 20 tot 30 minuten. Omdat een andere HV van verder weg moet gaan komen. Is dat dan wenselijk??
Ik moet trouwens nog maar zien of dit concept door zal gaan, aangezien er nog zat korpsen met een normale bezetting zullen uitrukken, en die TSen met 6 man de klus zelf zullen uitvoeren. ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #777 Gepost op: 5 september 2012, 19:43:20
Ik moet trouwens nog maar zien of dit concept door zal gaan, aangezien er nog zat korpsen met een normale bezetting zullen uitrukken, en die TSen met 6 man de klus zelf zullen uitvoeren. ;)

Even los van deze discussie: primair was de bedoeling van een technisch team op de HV dat zij het technische team van de TS kunnen ondersteunen bij de werkzaamheden en specifieke kennis hebben van de zwaardere materialen op de HV. In de basis gaat er dus gewoon een TS6 rijden en komt de HV alleen wanneer er zwaarder of specifieker (red)gereedschap nodig is.

Prachtig, alleen is dit weer een verbandmiddel voor een concept wat altijd goed heeft gewerkt. Let wel, ook die HV moet uit een andere plaats komen, zit je dus weer met een vertraagde opkomst. Normaal heeft een HV een opkomsttijd van 15minuten. Nu heb je die HV al vanaf minuut 1 nodig nadat de SIV terplaatse is. Plus dat je nu helemaal een gevaarlijke contructie maakt, de HV,s zijn dunner bezaait dan een normale TS, is die HV onverhoopt ergens anders al ingezet zit je met een nog veel groter probleem. En kan de wachttijd op een HV op gaan lopen naar wellicht 20 tot 30 minuten. Omdat een andere HV van verder weg moet gaan komen. Is dat dan wenselijk??

Uiteraard is het uit "noodzaak" (alhoewel je daar in het geval van bezuinigingen niet van mag spreken) geboren. Kijk eens naar Hilversum: die rijden primair met een TS4 op beknellingen, gevolgd door een SIV met nog minder gereedschap uit Bussum. Je ontkomt er dus niet aan dat deze situatie in de praktijk vaker voor gaat komen en inderdaad: als een HV dan ingezet is zal je wat langer moeten wachten of een tweede TS ter plaatse moeten sturen.

Maar misschien komt er in de toekomst wel een procedure op de TS4 toegeschreven waar de rollen anders verdeeld gaan worden. 1&2 als technisch team, de bevelvoerder als veiligheidscoördinator (veiligheidsman en coördinator zeg maar), de chauffeur zet de materialen klaar en een politieagent (of iemand anders) moet maar als gewondenverzorger instappen als het ongeval gestabiliseerd is. Je ziet het vaak zat dat er al een agent een nek vast zit te houden voordat de brandweer er is, dus zou dat moeten kunnen. Niet dat ik op dit moment denk dat het de juiste werkwijze is (voornamelijk doordat ik een dergelijke situatie nog niet in de praktijk heb gezien), maar er gaat wel zo geredeneerd worden. En of dat nou goed is of niet, dat laat ik in het midden... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #778 Gepost op: 5 september 2012, 19:55:27
Uiteraard is het uit "noodzaak" (alhoewel je daar in het geval van bezuinigingen niet van mag spreken) geboren. Kijk eens naar Hilversum: die rijden primair met een TS4 op beknellingen, gevolgd door een SIV met nog minder gereedschap uit Bussum. Je ontkomt er dus niet aan dat deze situatie in de praktijk vaker voor gaat komen en inderdaad: als een HV dan ingezet is zal je wat langer moeten wachten of een tweede TS ter plaatse moeten sturen.

Maar doen we het dan goed? Er vanuit gaande dat een normale TS met 6 man, bij veel ongevallen de klus zelf aan kan. En in die ene procent het gaat om de bijstand van een HV, of een opschaling naar middel of groot incident? Om dan maar toch met een TS4 te gaan rijden en weer back-up te gaan fiksen vanuit ergens anders? Met alle bijkomende risico,s?
In de gevallen dat je met een TS6 moet opschalen kan de eerste TS in afwachting van die HV  en/of die extra TS toch al aan het werk.

Maar misschien komt er in de toekomst wel een procedure op de TS4 toegeschreven waar de rollen anders verdeeld gaan worden. 1&2 als technisch team, de bevelvoerder als veiligheidscoördinator (veiligheidsman en coördinator zeg maar), de chauffeur zet de materialen klaar en een politieagent (of iemand anders) moet maar als gewondenverzorger instappen als het ongeval gestabiliseerd is. Je ziet het vaak zat dat er al een agent een nek vast zit te houden voordat de brandweer er is, dus zou dat moeten kunnen. Niet dat ik op dit moment denk dat het de juiste werkwijze is (voornamelijk doordat ik een dergelijke situatie nog niet in de praktijk heb gezien), maar er gaat wel zo geredeneerd worden. En of dat nou goed is of niet, dat laat ik in het midden... ;)

Dus we gaan weer de inzettactieken aanpassen aan het feit dat er bezuinigt moet worden? Net zoals we het bij brand hebben gedaan gaan we ook nju weer alles omgooien alleen maar om een bezuinigingsslag te kunnen doen.
Dan zijn we toch op de verkeerde manier bezig? We gaan rekenen op andere partijen, partijen die bij een ongeval vaak wel wat anders aan het hoofd hebben. Om heel eerlijk te zijn zie ik ook veel liever een agent de nek vasthouden of een infuuszak ophouden, scheelt ons weer. Maar ook die partijen moeten er dan maar rekening mee gaan houden dat er door de brandweer wordt verlangt dat zij hun gaan assisteren. Lijkt mij weer geen goede zaak. ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #779 Gepost op: 5 september 2012, 20:57:40


Maar misschien komt er in de toekomst wel een procedure op de TS4 toegeschreven waar de rollen anders verdeeld gaan worden. 1&2 als technisch team, de bevelvoerder als veiligheidscoördinator (veiligheidsman en coördinator zeg maar), de chauffeur zet de materialen klaar en een politieagent (of iemand anders) moet maar als gewondenverzorger instappen als het ongeval gestabiliseerd is. Je ziet het vaak zat dat er al een agent een nek vast zit te houden voordat de brandweer er is, dus zou dat moeten kunnen. Niet dat ik op dit moment denk dat het de juiste werkwijze is (voornamelijk doordat ik een dergelijke situatie nog niet in de praktijk heb gezien), maar er gaat wel zo geredeneerd worden. En of dat nou goed is of niet, dat laat ik in het midden... ;)

Hier geef je al aan dat 4 man niet genoeg is, ook politie, even als een ambulance, heeft een maximale aanrijtijd van 15 minuten, en haalt deze aanrijtijd in steeds minder gevallen.
En de gewondenverzorger vervangen door een toevallige passant, en pas nadat het voertuig is gestabiliseerd, lijkt me niet verstandig en verzekerings technisch zelfs onverantwoord.
Als bevelvoerder zou ik alleen gekwalificeerd personeel, onder andere in verband met de aansprakelijkheid, willen inzetten.
De gewondenverzorger moet toch wel enige kennis van zaken hebben, deze zit er niet voor de sier.
De taak van de verzorger is ook geruststellen van het slachtoffer, vanaf de aankomst van de TS tot het moment dat je een overdracht aan de ambulancedienst doet, en daar hoort bij dat je uitlegt wat er gaat gebeuren.