http://www.rnw.nl/nederlands/article/vliegveld-tripoli-gedeeltelijk-nog-primitiefVliegveld Tripoli gedeeltelijk nog primitief
Het onderzoek naar de oorzaak van de vliegtuigcrash in Libië is in volle gang. Intussen zeggen de Libische autoriteiten dat de piloot geen technische mankementen aan het toestel heeft gemeld. Maar er komen steeds meer berichten dat de matige kwaliteit van het vliegveld kan hebben bijgedragen aan het ongeluk. Verslaggever Hans Jaap Melissen sprak met een deskundige ooggetuige en kreeg inzage in diverse papieren.
Toen Juan Wolmarans, vlak voor de crash bij het vliegveld arriveerde was hij verbaasd over het slechte zicht. 'Kijk, ik stond hier en die paal in de verte kon ik niet zien.’ Hij wijst naar een plek, hooguit driehonderd meter verder. ‘Er was een combinatie van mist en laaghangende bewolking,’ vertelt hij, een weertype dat op een normaal, modern vliegveld niet meteen problemen hoeft op te leveren. Wolmarans is manager bij de kleine vliegtuigmaatschappij Global Aviation en zelf voormalig piloot. Hij was de fatale ochtend op de luchthaven om een collega op te halen die aan boord was van de Airbus A330. In zijn kring van piloten en ex-piloten is algemeen bekend dat Tripoli een vliegveld met gebreken is.
Verbijsterend
‘Dit vliegveld heeft een goede en een slechte kant. Op baan 27 worden vliegtuigen begeleid door een ILS (Instrumental Landingssystem). De techniek wuift het vliegtuig eigenlijk binnen. Maar op baan 09 ontbreekt zo’n systeem. Dat de piloot daar toch is gaan landen, vind ik verbijsterend. Tenzij hij een heel erg dwingende reden had om dat te doen, een noodsituatie aan boord bijvoorbeeld. Maar anders is het gekkenwerk.’ Overigens zijn ‘27’ en ‘09’ twee uiteinden van dezelfde baan. Het geeft aan of je vanuit oostelijke, of westelijke richting landt.
‘Maar er is nog iets,’ Wolmarans laat een ‘Notam’ zien, een bericht voor alle piloten. ‘Hierin staat dat de hijskranen die rond de nieuwe terminal van het vliegveld staan, kunnen interfereren met het radiobaken dat aangeeft hoever vliegveld en vliegtuig van elkaar zijn verwijderd.’ Als dat niet goed werkt kan de piloot denken dat hij er al is, maar in feite heeft hij dan nog wat meters te gaan.
Primitief
Volgens Womarans heeft zelfs het modernste toestel, in omstandigheden met slecht zicht, nog steeds een modern vliegveld nodig. ‘Voor een deel is het hier nog allemaal primitief.’
Dat het slecht weer zou zijn geweest, klopt niet met de officiële lezingen. ‘De Libische meteorologische dienst heeft het over een zicht van 2000 meter. Ik heb zelf die ochtend gezien dat het veel minder was. Die dienst geeft wel vaker incorrecte berichten door,’ zegt Wolmarans,
‘De meest waarschijnlijke lezing is dat de piloot, zonder gebruik te kunnen maken van dat ILS systeem, geschrokken is toen hij door de laaghangende bewolking heen zakte en zag dat hij niet goed voor de baan hing. Dan kan hij nog geprobeerd hebben gas te geven, om weer weg te vliegen, of bij te sturen. Alleen heeft het toestel toen wellicht al de grond geraakt.’