Ethische kwaliteiten journalisten: Slachtoffers in ziekenhuis benaderen

Auteur Topic: Ethische kwaliteiten journalisten: Slachtoffers in ziekenhuis benaderen  (gelezen 13010 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

J005T

  • Gast
Het is eigenlijk heel simpel, als je als journalist geen misbruik van de situatie wil maken dan had ze heel makkelijk gewoon op kunnen hangen voordat ze dit slachtoffers te spreken kreeg. Maar dat deed ze dus niet, dan kies je voor een andere aanpak en gaat ze toch voor de sensatie...  >:(

Beste Mar - was jij niet degene die deze discussie begon door zonder bron én zonder voorbehoud te stellen dat deze journaliste aan Ruben had verteld dat hij geen familie meer had? De journaliste heeft m.i. de beroepsmatige plicht om voor sensatie te gaan. Wat is jouw excuus?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/483487/2010/05/14/Telegraafboycot-Twitter-weer-online.dhtml

Telegraafboycot Twitter weer online

ROTTERDAM - Het account met de naam Telegraafboycot dat aan het begin van vrijdagmiddag door Twitter offline werd gezet, is sinds het begin van de avond weer online.
Het account werd vrijdagochtend op Twitter aangemaakt naar aanleiding van het telefonische interview van De Telegraaf met de 9-jarige Ruben, die als enige de vliegramp in Libië overleefde.

Het interview leidde tot verontwaardigde reacties op Twitter. Een oproep om de krant te boycotten, kreeg vrijdag snel veel navolging. In de loop van de ochtend sloten zich duizenden twitteraars aan bij Telegraafboycot.

Nadat het account was weggehaald, doken binnen de kortste keren nieuwe Twitteraccounts als tgraafboycot en TelegraafZuigt op. De initiatiefnemers vestigden ook de domeinnaam www.telegraafboycot.nl.

De Twitterpagina's roepen twitteraars op hen te volgen ,,als u het interview met de jonge overlevende van de vliegramp in Tripoli ethisch niet verantwoord vindt''. (ANP/EBO)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Begint een beetje absurde vormen aan te nemen lijkt het wel..

Zijn twitteraars van die volgzame makke schapen? De anti-telegraaf-want-vragen-stellen-aan-slachtoffer-mag-niet-hyve? Bestaat die ook al?  ::)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Onenigheid over interview met Ruben

Het omstreden telefoongesprek dat een journalist van De Telegraaf 'onverwachts' voerde met Ruben, het jongetje dat als enige de vliegtuigcrash in Tripoli overleefde, leidt tot gemengde reacties bij mediadeskundigen.

"De morele grenzen van media zijn aan het verschuiven en als ethicus zeg ik dat dit een natuurlijk en niet te stoppen proces is. Journalisten moeten zich bij zo'n verschrikkelijke ramp wel afvragen of het niet beter is op eerbiedige afstand te blijven. Het burgerlijk fatsoen gebiedt ze ernstige terughoudendheid te betrachten", zegt Anne van der Meiden, theoloog en oud-hoogleraar communicatiewetenschappen.

Henri Beunders, hoogleraar media en cultuur aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, noemt het echter een knap staaltje journalistiek. "Het zit misschien op het randje, maar schandalig zou ik het niet noemen. Wat mij betreft had het gesprek niet in de krant gehoeven. Een journalist heeft niet de plicht alles te publiceren en in dit geval leverde het gesprek geen nieuws op. Het was een ander verhaal geweest als Ruben bijvoorbeeld had gezegd dat hij een gemaskerde man in het vliegtuig had gezien."


http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2010/05/onenigheid_over_interview_met.html


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/483487/2010/05/14/Telegraafboycot-Twitter-weer-online.dhtml

Nadat het account was weggehaald, doken binnen de kortste keren nieuwe Twitteraccounts als tgraafboycot en TelegraafZuigt op. De initiatiefnemers vestigden ook de domeinnaam www.telegraafboycot.nl.
Citaat
@iRemco www.telegraafboycot.nl is ook niet van ons. 1 Twitter account, that's it.
about 4 hours ago via web in reply to iRemco

"De initiatiefnemers vestigden ook de domeinnaam www.telegraafboycot.nl." <- Wij zijn niet van die site en ook niet van @TelegraafZuigt
about 4 hours ago via web
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Ik heb veel respect voor diegene die ruben het slechte nieuws
Gaat brengen.
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Welk nieuws moet er allemaal verteld worden aan de arme jongen? (Dit is een normale vraag, geen sarcastische intonatie of iets dergelijks...)

Ik dacht ook dat ik gelezen had dat hij al zijn familie had verloren bij de crash. Is dit waar?


EDIT: Even mijn vragen wat aangepast, misschien brengen ze mijn woorden zo beter over.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Ik heb veel respect voor diegene die ruben het slechte nieuws
Gaat brengen.  

''De familie verklaart dat ze Ruben vrijdagochtend heeft verteld wat er precies is gebeurd. ''Hij weet dat zijn ouders en broer zijn overleden.''

Is al gebracht dus ;)..

Wat is er nu eigenlijk allemaal voor slecht nieuws? Hij heeft toch nog wel familie?

Je doet alsof het niks is dat dat jongetje zijn vader + moeder + broertje verloren is.. :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Wat is er nu eigenlijk allemaal voor slecht nieuws? Hij heeft toch nog wel familie?

Voor werken bij telegraaf:

[img width=417 height=495]http://www.ultragadgets.nl/contents/media/geschikt.jpg


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Ik zit met open mond te kijken naar de abnormale reacties die hier net geplaatst zijn... Bedenk ook eens even dat jullie mijn stem niet kunnen horen op het moment dat je zo'n bericht leest en je dus de tonatie niet meekrijgt. Bedenk dan ook gelijk dat ik het wel anders kan bedoelen dan dat je interpreteert... Misschien heb ik wel niet alle details meegekregen?

Ik doe niet alsof het niets is dat hij zijn ouders en broertje is verloren, dat wist ik namelijk niet eens precies. Ik dacht dat ik had gelezen dat deze Ruben helemaal geen familie meer had, maar dat leek me vrij onwaarschijnlijk.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..