Waar EHBO opleiding volgen: bij EHBO vereniging of Rode Kruis

Auteur Topic: Waar EHBO opleiding volgen: bij EHBO vereniging of Rode Kruis  (gelezen 11899 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2010, 10:33:10
maar, die van het OK zijn al geaccrediteerd, die van RK nog niet

Door wie??
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

helm

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2010, 10:35:09
maar, die van het OK zijn al geaccrediteerd, die van RK nog niet

Er is er maar 1 die aan de hoge eisen van accreditatie voldoet en dat is NedCert certificering voor o.a. SEHSO. www.nedcert.eu
Of bedoel je soms iets anders?

EHBOfan

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2010, 14:42:58
Er is er maar 1 die aan de hoge eisen van accreditatie voldoet en dat is NedCert certificering voor o.a. SEHSO. www.nedcert.eu
Waarom is Meduca Nedcert dan nog geen marktleider?

Naast het creeeren van geldstromen is accreditering en certificering een uitermate schimmige wereld die zich zelf instand houd.
Als de opleidings kwaliteit echt van de huidige accrediteringen en certificeringen zou moeten afhangen, dan kunnen certificeringsbureaus echt flink op de schop, dus ook Nedcert en Nikta.
Een "administratieve goedkeuring" door de RVA van certiferingsschema's zegt absoluut niets over de kwaliteit van opleidingen, maar uitsluitend iets over het zogenaamd "goedgekeurd" organiseren van administratieve en praktische (af)handelingen van opleidingen.
Dat maakt een opleiding niet per definitie goed, beter of de beste.

Daar Nedcert maar een zeer klein (certificerend) marktaandeel heeft, ben ik dus absoluut niet onder de indruk van "als enigste geaccrediteerd".
Als het OK of RK echt heil zien in accreditatie dan doen zij dat wellicht ook wel.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2010, 22:30:26
Helpt dit de vraagsteller bij zijn keuze te maken ?? :-\
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

helm

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2010, 22:38:10
ehbofan, je opmerking staat te vol met vage, onzinnige en onjuiste informatie om serieus op te kunnen reageren.

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #15 Gepost op: 15 mei 2010, 22:42:42
Daargaan we weer :-\ heren dit heeft niks met de vraag te maken.

Ik heb mijn ehbo gedaan bij de plaatstelijke ehbo vereninging en heb in al die jaren daar nooit veel inzetten kunnen draaien omdat ze er gewoon weg niet waren.
Nu na verhuizen 4 jaar geleden ben ik bij het RK en kan bijna elke dag inzetten draaien als ik wil.
Het Rk heeft inderdaad een eigen les programma ontwikkeld maar wij (emmen) gaan er nog geen les in geven als instructeurs.

Het is een overdenking waard dat als je 20 minuten moet rijden om naar de lessen te komen dat je met sneeuw, ijzel en slecht weer  zoals er dit jaar was wel eens problemen hebt om op en neer te komen.De (herhalings)lessen worden tenslotte gegeven in die tijd van het jaar.

verder is het goed om eens bij de verenigingen langs te gaan en eens mee te kijken tijdens een les.
Dan heb je een idee hoe de groep is samen gesteld en of het je bevalt.
Verder wens ik je veel plezier en succes met het uitzoeken van een naar jou standaard leuke vereniging ;)

Bianca   eh instructeur
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

tatuta

• NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #16 Gepost op: 16 mei 2010, 00:24:34
20 minuten is niks. het leukste is wel ik zit in daar( Den Bosch) op school en werk er.
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er

EHBOfan

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #17 Gepost op: 16 mei 2010, 12:35:38
Helpt dit de vraagsteller bij zijn keuze te maken ?? :-\

Nee, niet echt.
99% van de cursisten zal het een worst wezen hoe iets gecertificeerd of geaccrediteerd wordt, als ze uiteindelijk maar dat diplomaatje of certificaatje in handen hebben.
Voor de cursist keuze mogelijkheid zat om te kiezen tussen EHBO opleidingen van diverse EHBO organisaties.
OK, RK, MFA, LPEV, FAI, EFR; kies wat je wil waar je denkt beter mee af te zijn ..... be happy.  :)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 16 mei 2010, 13:17:23
dus de vraag is: waar wordt het best lesgegeven en waar is de slagingskans het hoogst? (ervanuit gaand dat overal op dezelfde manier geëxamineerd wordt...)

EHBOfan

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #19 Gepost op: 16 mei 2010, 13:54:36
dus de vraag is: waar wordt het best lesgegeven en waar is de slagingskans het hoogst? (ervanuit gaand dat overal op dezelfde manier geëxamineerd wordt...)
Wat zijn dan criteria van "het best" lesgeven ?

Ik ben van mening dat de slagingskans alleen afhankelijk is (en moet zijn) van de wil en inzet van de cursist om zich lesstof tot zich te nemen en de praktische vaardigheden zoals zijn omschreven in de lesstof te kunnen uitvoeren.
Indien bij zelfs de meest "eenvoudige" EHBO cursus de wil of inzicht ontbreekt slaagt een cursist dus ook niet (en mag ook niet slagen daar hij niet aan de eindtermen voldoet).
En hiermee wordt juist veel de hand gelicht in Nederland. >:(
Een opleidingsorganisatie die beweert dat hun slagingspercentage ~100% is ondermijnt in mijn ogen de gehele sector. :(
(Tenzij zij bereidt zijn een cursist eindeloos te laten oefenen en trainen)

Vergelijk het met een rij examen, de een zal nooit slagen vanwege het ontbreken van elke vorm van inzicht, de meerderheid slaagt wel.
Je moet dus voor je rijbewijs knokken.
Dus waarom niet voor een EHBO diploma/certificaat.
Als je kwaliteit wil zal je er als cursist voor moeten knokken, ook al betekent dat je meerdere malen examen moet doen.