Wie moet het KWC waarschuwen bij pech: KNRM of pechhulpdienst

Auteur Topic: Wie moet het KWC waarschuwen bij pech: KNRM of pechhulpdienst  (gelezen 9899 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #20 Gepost op: 16 mei 2010, 14:43:08
Even voor de duidelijkheid: dit 'krantenbericht' is neem ik aan door jou geschreven en sarcastisch bedoeld, toch? Dit soort dingen komt op internet vaak wat slechter over dan in het echt (iets met non-verbale communicatie ;0), dus even checken...

 O0
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #21 Gepost op: 16 mei 2010, 15:02:27
Op de weg is deze 'ontkoppeling' van de alarmcentrale en de pechhulpdienst al enkele jaren een feit: als je vroeger naar zo'n gele praatpaal langs de snelweg ging, kreeg je standaard de ANWB Wegenwacht aan de lijn. Nu krijg je een telefoniste bij wie je zelf mag aangeven wie je wilt hebben: ANWB, RouteMobiel, je verzekeringsmaatschappij, je leasemaatschappij etc. Je wordt dan doorgeschakeld met de alarm/pech/hulpcentrale/dienst van jouw keuze. Daar maak je dan vervolgens afspraken mee over helpen/slepen/repareren etc.

Dit is wat Henk volgens mij bedoeld: KWC (een overheidsdienst) krijgt informatie over een pechgeval en die deelt zij exclusief met 1 private partij (KNRM), terwijl zij eigenlijk de beller de keus zou moeten geven: "in de regio waar u ligt zijn 3 partijen actief: A, B en C, wie wilt u hebben?"

(we hebben het dan dus absoluut NIET over noodhulp!)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #22 Gepost op: 16 mei 2010, 15:09:07
Ik kan me niet herinneren dat de RBZ in 1918 door de overheid in het leven geroepen is of dat een overheid subsidies aan deze club verleend. Dat geldt ongetwijfeld voor de meeste reddingsbrigades, net als voor HOGE zelf, lijkt me.

Groeten,
Mark

Vind dit ook wel erg kort door de bocht: wij zijn in 1908 juist opgericht omdat er regelmatig mensen verdronken in de haven van Den Bosch en de gemeente daar niks aan wilde doen. De Bossche Reddingsbrigade heeft toen met behulp van donateurs reddingsmiddelen opgehangen langs de haven en is begonnen met het geven van zwemles....

In die meer dan 100 jaar hebben wij in onze relatie met de gemeente altijd gewerkt met prestatieovereenkomsten en hebben al het materiaal uit eigen kas gefinancieerd. De enige subsidie die wij ontvangen is een korting op de zwembadhuur, die iedereen (vereniging, particulier, bedrijf) ontvangt die zwemles geeft. Dit is een bijdrage van de gemeente aan de zwemvaardigheid van haar inwoners.

En ja, deze met subsidie opgeleide mensen zetten wij vervolgens in voor betaalde klussen, maar ja, waar trek je dan de grens?! Alle opleidingen (middelbaar, MBO, HBO, uni) in Nederland zijn gesubsidieerd door de overheid, dus dan zou er niemand meer mogen werken  ::)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 16 mei 2010, 15:55:14
Op de weg is deze 'ontkoppeling' van de alarmcentrale en de pechhulpdienst al enkele jaren een feit: als je vroeger naar zo'n gele praatpaal langs de snelweg ging, kreeg je standaard de ANWB Wegenwacht aan de lijn. Nu krijg je een telefoniste bij wie je zelf mag aangeven wie je wilt hebben: ANWB, RouteMobiel, je verzekeringsmaatschappij, je leasemaatschappij etc. Je wordt dan doorgeschakeld met de alarm/pech/hulpcentrale/dienst van jouw keuze. Daar maak je dan vervolgens afspraken mee over helpen/slepen/repareren etc.

Dit is wat Henk volgens mij bedoeld: KWC (een overheidsdienst) krijgt informatie over een pechgeval en die deelt zij exclusief met 1 private partij (KNRM), terwijl zij eigenlijk de beller de keus zou moeten geven: "in de regio waar u ligt zijn 3 partijen actief: A, B en C, wie wilt u hebben?"

(we hebben het dan dus absoluut NIET over noodhulp!)


Is op binnenwater nog wel de tussenkomst van het KWC nodig als je pech hebt? Iedereen heeft tegenwoordig toch een mobiel? Als ik langs de kant van de weg op een provinciaalseweg met pech sta dan bel ik toch ook niet 112 met het verzoek de ANWB te sturen?  :) Hier ligt volgens mij een aardige bezuiniging op personeelskosten bij de KWC als men dit soort meldingen niet meer gaat afhandelen.  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 16 mei 2010, 16:24:43
I
Even voor de duidelijkheid: dit 'krantenbericht' is neem ik aan door jou geschreven en sarcastisch bedoeld, toch? Dit soort dingen komt op internet vaak wat slechter over dan in het echt (iets met non-verbale communicatie ;0), dus even checken...

 O0

Ja, je hebt gelijk maar ik kon er al niet meer in. Er had bijgemoeten "stel je eens voor"

Henk


zoetwater reddertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • KNRM.NL
Reactie #25 Gepost op: 16 mei 2010, 17:33:39
Kunnen we niet beter dit forum onderdeel om dopen in "vragen aan Hoge/Henk. het maakt niet uit wat voor onderwerp je hier in dit deel van het forum opstart, het eindigt altijd weer met Henk en zijn ondergewarderde Hoge  :'(. Ik begin er eigenlijk een beetje mijn buik vol van te hebben. het lijkt wel of het water in nederland allen bestaat uit het plasje bij Henk voor de deur. Jammer dat dit elke keer zo moet. dacht dat het IN DIT DEEL VAN HET FORUM GING OVER DE NIEUWE  BOOT VAN KNRM HUIZEN  >:( maar dat onderwerp is al weer even verlaten. Je kan natuurlijk wel altijd blijfen zeuren over die grote KNRM maar in 90 % van nederland is geen alternatief of gaat henk straks met zijn rubberbootje het hele land door om pechhulp te geven. laten we wel wezen Hoge is gewoon een verlengstuk van Menno zijn bedrijf.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 16 mei 2010, 17:40:51
Kunnen we niet beter dit forum onderdeel om dopen in "vragen aan Hoge/Henk. het maakt niet uit wat voor onderwerp je hier in dit deel van het forum opstart, het eindigt altijd weer met Henk en zijn ondergewarderde Hoge  :'(. Ik begin er eigenlijk een beetje mijn buik vol van te hebben. het lijkt wel of het water in nederland allen bestaat uit het plasje bij Henk voor de deur. Jammer dat dit elke keer zo moet. dacht dat het IN DIT DEEL VAN HET FORUM GING OVER DE NIEUWE  BOOT VAN KNRM HUIZEN  >:( maar dat onderwerp is al weer even verlaten. Je kan natuurlijk wel altijd blijfen zeuren over die grote KNRM maar in 90 % van nederland is geen alternatief of gaat henk straks met zijn rubberbootje het hele land door om pechhulp te geven. laten we wel wezen Hoge is gewoon een verlengstuk van Menno zijn bedrijf.

Nav je reactie even de boel afgesplitst en een eigen topic gegeven. ;)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #27 Gepost op: 16 mei 2010, 22:59:14
Kunnen we niet beter dit forum onderdeel om dopen in "vragen aan Hoge/Henk. het maakt niet uit wat voor onderwerp je hier in dit deel van het forum opstart, het eindigt altijd weer met Henk en zijn ondergewarderde Hoge  :'(. Ik begin er eigenlijk een beetje mijn buik vol van te hebben. het lijkt wel of het water in nederland allen bestaat uit het plasje bij Henk voor de deur. Jammer dat dit elke keer zo moet. dacht dat het IN DIT DEEL VAN HET FORUM GING OVER DE NIEUWE  BOOT VAN KNRM HUIZEN  >:( maar dat onderwerp is al weer even verlaten. Je kan natuurlijk wel altijd blijfen zeuren over die grote KNRM maar in 90 % van nederland is geen alternatief of gaat henk straks met zijn rubberbootje het hele land door om pechhulp te geven. laten we wel wezen Hoge is gewoon een verlengstuk van Menno zijn bedrijf.

Het ging inderdaad even off-topic, maar voorgaande gaat zeker niet allemaal over Henk/HOGE: op veel waterrijke plaatsen in Nederland is gewoon pechhulp op het water beschikbaar. Vaak gekoppeld aan bunkerschepen, watersportbedrijven, bergers etc. Je kunt hier (net als op de weg) soms zelfs ook al abonnementen op afsluiten (bv in de Amsterdamse grachten). Het is dan op z'n minst vreemd te noemen dat een overheidsinstantie mensen doorverwijst naar 1 private organisatie, terwijl er zoveel meer zijn.

Ik begrijp ook wel dat dit historisch zo gegroeid is, en dat er een hoop gewijzigd moet worden om dit te scheiden van noodhulp, maar het lijkt me zeker niet onmogelijk. En gezien de manier waarop de overheid wil opereren als regisseur ipv uitvoerder (en op veel andere vlakken al opereert), gaat dit echt nog wel gebeuren.

Mooi voorbeeld was al het gebeuren rond de praatpalen, maar bijvoorbeeld ook de ANWB-wegwijzers die niet meer van de ANWB zijn (voortaan regionaal openbaar aanbesteed door RWS) en ook nog het KNMI die zich aan het terugtrekken is op haar kerntaken (onderzoek naar weer en basis-weersvoorspelling) en commerciele weerberichten overlaat aan de markt.

Zo zie ik het trouwens ook nog wel gebeuren: KWC en RWS gaan per regio openbaar aanbesteden voor pech- en misschien zelfs noodhulp?!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #28 Gepost op: 16 mei 2010, 23:36:59
Hier ligt volgens mij een aardige bezuiniging op personeelskosten bij de KWC als men dit soort meldingen niet meer gaat afhandelen.  ;)

Haha ;D Nee natuurlijk niet; het KWC wordt door 4/5 mensen 24/7 bezet.
Hier veranderd helemaal niets aan als men 'pech' onderweg niet meer zou behandelen want deze mensen zitten nu eenmaal o.a. voor hulpverlening/sar zoiezo op post.
Dus voor personeels kosten KWC zou deze regel geen enkele invloed hebben. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 17 mei 2010, 08:14:04
Haha ;D Nee natuurlijk niet; het KWC wordt door 4/5 mensen 24/7 bezet.
Hier veranderd helemaal niets aan als men 'pech' onderweg niet meer zou behandelen want deze mensen zitten nu eenmaal o.a. voor hulpverlening/sar zoiezo op post.
Dus voor personeels kosten KWC zou deze regel geen enkele invloed hebben. ;)


Nou, door afhandeling van alleen nog maar de SAR gevalletjes - waarbij dus 98.5 % van de meldingen wegvallen - vermindert bij gelijkblijvende bezetting de werkdruk voor deze mensen toch aanzienlijk.
Als je de omvang van de bezetting handhaaft krijgen ze in ieder geval meer tijd voor andere leuke dingen met theezakjes enzo.

Henk