Gemeenschappelijke Meldkamer GMK 'De Yp' veiligheidsregio’s Haaglanden én Hollands Midden

Auteur Topic: Gemeenschappelijke Meldkamer GMK 'De Yp' veiligheidsregio’s Haaglanden én Hollands Midden  (gelezen 80423 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Erg bijzonder hoe druk je je er om maakt, met alle respect... Maar 1 GMK of niet, het blijven vooralsnog 2 aparte veiligheidsregio's. Als de korpsleiding bepaalt dat het vooralsnog zo blijft, dan moeten zij dat zelf weten, en ik weet zeker dat de samenwerking tussen centralisten(die overigens nu erg goed gaat, het is ten slotte geen Ajax-Feyenoord) hier niet onder lijdt.

Zelf werk ik ook regelmatig op de Yp, maar problemen onder elkaar (op afstand dan wel) zijn er echt nooit geweest.. Valt mij wel op dat dit enorm vaak gedacht wordt.. En waar dat vandaan komt? Iemand heeft dat de wereld in geslingerd en is zijn eigen leven gaan leiden. Ik kan alleen maar zeggen, laat dat los, er is niets van waar..


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik maak me niet echt druk hoor alleen als er afspraken worden gemaakt moet je je daar ook aan houden. Maar ik heb vandaag begrepen dat ook HL naar 1x TS gaat maar dat dat nog goed gecommuniceerd moet worden voordat dat in gaat.

Nou ja als je samenwerkt probeer je alles hetzelfde te doen zodat het voor iedereen duidelijk is wat de werkwijzen zijn. Voor de centralisten lijkt mij lastig dat je de ene keer (HL) wel 2x TS alarmeerd en de ander keer (HM) niet. Ook voor bv een OVD uit HL als hij wordt gealarmeerd voor een brand in Benthuizen, dan zou ie zomaar kunnen vergeten dat daar (HM) maar 1x TS rijd.

De alarmeringen die jij laat zien uit HM zijn allemaal speciale uitrukvoorstellen voor "binnenstad" en één keer voor "buitengebied" waarbij de brandweer altijd te laat is. Ik zie geen 2x RV gealarmeerd worden, waar zie jij dat?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1218120 date=1383853336
Voor de centralisten lijkt mij lastig dat je de ene keer (HL) wel 2x TS alarmeerd en de ander keer (HM) niet. Ook voor bv een OVD uit HL als hij wordt gealarmeerd voor een brand in Benthuizen, dan zou ie zomaar kunnen vergeten dat daar (HM) maar 1x TS rijd.

Vergeten? Dat gaat allemaal automatisch, dat weet je zelf net zo goed. Alles is geborgd met inzetvoorstellen, voortvloeiend uit de kazernevolgordetabel. Een centralist maakt een incident aan en GMS doet de rest. Hij/zij hoeft niet handmatig voertuigen aan een incident te koppelen, een kind kan de was doen (niet lullig bedoeld overigens). Jij blijft een probleem schetsen wat er volgens mij niet is, dit wordt namelijk getackeld door het inzetvoorstel wat voor dat object, in dat vak, al vast ligt.

De alarmeringen die jij laat zien uit HM zijn allemaal speciale uitrukvoorstellen voor "binnenstad" en één keer voor "buitengebied" waarbij de brandweer altijd te laat is. Ik zie geen 2x RV gealarmeerd worden, waar zie jij dat?
[/quote]


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
p2kflex
18:24:52 07-11-13GROUP-1P 1 Ongeval wegvervoer letsel (personenauto) (beknelling zwaar) (VK: 15) A44 R - Rijksstraatweg WSR 9591 4230 5170
1500141BRW Haaglanden (Leidschendam - Voorburg) (Kazernealarm)
1500522BRW Haaglanden (Leidschendam - Voorburg) (Lichtkrant)
1500016BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Infocode Hollands Midden)
1500050BRW Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Alarmcode)
1500051BRW Veiligheidsregio Haaglanden (ROvD-1 Infocode)
1500004BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie)
1503900BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode)
1505791Veiligheidsregio Hollands Midden (Verkeermanagementcentrale Rijkswaterstaat)
p2kflex
18:32:54 07-11-13-ALPHA-P 1 Ongeval wegvervoer letsel (Inzet brw: HV) A44 R - Rijksstraatweg 26,0 WSR
1505791Veiligheidsregio Hollands Midden (Verkeermanagementcentrale Rijkswaterstaat)
p2kflex
18:33:26 07-11-13-ALPHA-A44 r 26.3 Ongeval letsel
1530875Politie Veiligheidsregio Haaglanden (PersInfo)
p2kflex
18:33:33 07-11-13-ALPHA-A1 N44 R - Rijksstraatweg 26,3 WSR Gezondheid Vtg: 16121 Ritnr: 58011
1523121Ambu 16-121 (Leiden en Omstreken)
p2kflex
18:36:01 07-11-13-ALPHA-A1 N44 R - Rijksstraatweg 26,3 WSR Vtg: 15129 Ritnr: 98418
1520029Ambu 15-129 (RAV Haaglanden)
p2kflex
18:41:44 07-11-13GROUP-1P 1 TEL KONTAKT AUB Ongeval wegvervoer letsel (Inzet brw: Contact RAC,HV) A44 R - Rijksstraatweg 26,0 WSR 159591
1500050BRW Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Alarmcode)
1500051BRW Veiligheidsregio Haaglanden (ROvD-1 Infocode)
p2kflex
18:46:48 07-11-13GROUP-1P 1 kontakt aub Ongeval wegvervoer letsel (Inzet brw: Contact RAC,HV) N44 R - Rijksstraatweg 26,3 WSR
1504105BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode OvD)
1503013BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (OvD Leiden e.o.)


Twee opvallende dingen: De TS Leiden wordt wel genoemd in de alarmering (4230) maar meer dan een infocode voor de RAC-HM zie ik niet? Toch zijn ze ter plaatse geweest als ik de foto zie op Regio15.nl. Als tweede zie ik in Haaglanden de infocode voor Rijkswaterstaat meegaan. Ook eerder vandaag bij incidenten in Haaglanden op Rijkswegen, dat is dus wat nieuws.



FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Niet alle alarmeringen gaan via P2000, het kan BIJVOORBEELD zijn dat die spuit al op straat reed, de RAC HM ze heeft opgeroepen en het incident meegegeven heeft, en handmatig gekoppeld aan het incident. Dan is er geen P2000 alarmering.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Kan, ik dacht stiekem aan een capcode (info HM) die een andere betekenis had gekregen (alarm leiden)  e050

Maar bedankt voor je antwoord  O0


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Hoe zijn tot nu toe de ervaringen met het meubilair in de meldkamer?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


guest12562

  • Gast
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1218120 date=1383853336
Nou ja als je samenwerkt probeer je alles hetzelfde te doen zodat het voor iedereen duidelijk is wat de werkwijzen zijn. Voor de centralisten lijkt mij lastig dat je de ene keer (HL) wel 2x TS alarmeerd en de ander keer (HM) niet. Ook voor bv een OVD uit HL als hij wordt gealarmeerd voor een brand in Benthuizen, dan zou ie zomaar kunnen vergeten dat daar (HM) maar 1x TS rijd.

Ik begrijp je probleem stelling alleen de combi snap ik niet.
Waarom zou je een OVD alarmeren bij een brandmelding als je maar 1 TS stuurt?
Als je potentieel 2 TS'en is begrijp ik de alarmering van een OVD wel, maar op voorhand bij 1 niet, dan schat men toch juist in dat de B het dan wel alleen af kan?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Tja volgens mij heb jij mijn bericht niet goed gelezen. Ik zeg niks over een centralist die wat zou vergeten, ik weet heus wel dat dat allemaal automatisch gaat en geborgd is, ik heb het over bv een OVD.

Citaat van: Hunter link=msg=1218137 date=1383857201
Vergeten? Dat gaat allemaal automatisch, dat weet je zelf net zo goed. Alles is geborgd met inzetvoorstellen, voortvloeiend uit de kazernevolgordetabel. Een centralist maakt een incident aan en GMS doet de rest. Hij/zij hoeft niet handmatig voertuigen aan een incident te koppelen, een kind kan de was doen (niet lullig bedoeld overigens). Jij blijft een probleem schetsen wat er volgens mij niet is, dit wordt namelijk getackeld door het inzetvoorstel wat voor dat object, in dat vak, al vast ligt.

De alarmeringen die jij laat zien uit HM zijn allemaal speciale uitrukvoorstellen voor "binnenstad" en één keer voor "buitengebied" waarbij de brandweer altijd te laat is. Ik zie geen 2x RV gealarmeerd worden, waar zie jij dat?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1218255 date=1383903451
Tja volgens mij heb jij mijn bericht niet goed gelezen. Ik zeg niks over een centralist die wat zou vergeten, ik weet heus wel dat dat allemaal automatisch gaat en geborgd is, ik heb het over bv een OVD.

Ja okee sorry, nu is het duidelijk. Maar dan nog, ik verwacht (persoonlijk) niet dat een OvD van Haaglanden voor meldingen op grondgebied van Hollands-Midden gaat rijden. Het is al geroepen, het blijven twee afzonderlijke veiligheidsregio's. Wel zullen de autospuiten sneller de 'grens' over gaan. Die grens is er simpelweg niet meer, maar net zo goed als dat je binnen een regio aparte OvD-gebieden hebt (OvD Bollenstreek, Duinstreek, etc) heb je diezelfde grenzen ook tussen regio's onderling. De kans dat een OvD Rijnstreek een TS van Haaglanden zal zien is vele malen groter dan dat een OvD in een andere regio verschijnt. Wat wel een interessant scenario is, stel dat er een binnenbrand is in Benthuizen en Benthuizen is niet inzetbaar (reeds ingezet, buiten dienst, etc, behoeft verder geen discussie) en Oosterheem rijdt als 1e op dat vak. Dan rijden ze niet alleen als 1e, maar ook als enige. Dat is dan wel vreemd voor een spuit die uit een regio komt waar men normaliter met 2x TS rijdt. Andersom net zo goed, als Benthuizen als 2e meerijdt naar Oosterheem terwijl zij niet gewend zijn (als standaard inzet) als 2e te rijden. Dat kan ook weer extra uitrukken geven voor kazernes in grensgebieden. Dat heeft in mijn bescheiden ogen misschien nog wel de meeste impact als Haaglanden met 2x TS blijft rijden. Overigens is dat een relatief eenvoudige aanpassing in GMS (nieuwe KVT erin rollen die al voorbereid is) en dat kan natuurlijk prima gebeuren op het moment dat de regio's daadwerkelijk samen gaan. Heeft opzich niets met GMS 4.11 te maken.