Dat je het probleem van je slachtoffer niet aantrekt is goed, maar wat als het jou fout is dat het mis ging.
Ik ken de situatie hier niet en wil niets suggereren, maar als zo een RKer heeft geprobeerd de jongen op te laten staan snap ik best dat het hem hoog gaat zitten...
Ik denk dat we even terug moeten denken aan de wijze woorden van Delta..
; Met speculeren over dit incident schieten we niets op.. Nog lang niet alle verklaringen zijn binnen, en nog lang niet alle feiten bekend..
Zover ik weet is er nog nergens sprake van dat een medisch hulpverlener, van NRK, EHBO of anderzijds, het s.o. heeft proberen te laten opstaan...Ik probeer je vraag even anders te formuleren..
Hoe verwerk je als je hulpverlener, met de kennis die achteraf is opgedaan.. dat wanneer je als hulpverlener r zelf achterkomt dat er mogelijk nog verbeteringen zijn, of dat je achteraf de door omstandigheden de situaties niet goed ingeschat is, waardoor je een handeling doet, waarvan je met de kennis van achteraf denkt, dat had ik misschien we anders moeten doen....
Dat is opzich een relevante vraag over de weerbaarheid van jou als hulpverleners en als mens, en welke last je op je rug hebt en weke schuldgevoelens je zelf allemaal aanpraat...
Als Individu moet je onthouden Niemand is perfect, en juist door ervaring op te doen, leer je meer, en ben je steeds meer voorbereid op volgende incidenten. Dus van zo'n evenement en ook de "fouten" die je je zelf aanpraat, kan je leren, en indien gewenst meer trainingen en nog meer ervaring.. Jij als hulpverlener kan er niets aan doen, dat iemand tijdens jou dienst, ergens ongecontrolleerd van de motor afstapt, en blijft liggen.. En met jouw altijd beperkte training en ervaring, ben jij aangewezen om jouw kunstje te doen, naar beste eer en geweten..
Natuurlijk is het makkelijk voor anderen die niet aangewezen waren, om achteraf kritiek te hebben.. En als je de foto's en de openbare berichtgeving leest, dan krijgt iedereen die dit soort evenementen organiseert,begeleid ook wel vragen.. Echter het speculatie gehalte daarvan is er hoog.. als je de betrokken mensen niet kent...
Voor iedereen, Na je training, ben je nog niet uitgeleerd, Na oefening ben je nog niet veel bekwamer, pas na vele keren ervaring opdoen en fouten te maken, en daarvan te leren, word je een goede hulpverlener..
Voor de hulpverleners in kwestie, Ook van die vaak "ongefundeerde' kritiek leer je veel... Van elke incident die ik tegenkom, leer ik nog elke dag, en elke keer dat ik een fout maak, word ik "hopelijk' wijzer. Jullie hebt je best gedaan, naar beste eer en geweten en jullie zijn een ervaring rijker.. En die ervaring doe je alleen maar op (buiten beroepsmatig ambulancewerk), door op een dergelijk evenement je vrije tijd te besteden en je best te doen..
En ja, daar hoort helaas ook bij, dat ondanks de beste hulpverlening die je maar kan wensen, mensen dood gaan...