First Responder, waarom niet? Waarom wel?

Auteur Topic: First Responder, waarom niet? Waarom wel?  (gelezen 21916 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2004, 17:53:51
Een CPA allarmeerd een BLSteam tesamen met een ambulance,zo is het mij gisteravond uitgelegt.

Wij hebben op dit moment een team van 10 personen,die opgeleidt moeten gaan worden tot BLSer.
Van die 10 moeten er een aantal (waaronder ik) nog het diploma brandweerchauffeur behalen,om met OGS te mogen rijden kortom een boel werk te doen ;)

Ook hoorde ik dat er vanuit het NIBRA plannen zijn om het bedienen van een AED de opleiding daarvan,op te nemen in de opleiding levensreddend handelen voor aankomende brandwachten.

The Chief

• Forum gebruiker
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #11 Gepost op: 4 juni 2004, 08:57:57
IN Gelderland-midden hebben een aantal brandweerkorpsen First-Responder eenheden.
Deze heten tegenwoordig MO(B)-teams, medische ondersteuning (Brandweer) omdat de naam First-responder beschermd is.

Bij ons zijn deze mensen opgeleid door docenten van de ambulancedienst voor het HOC-diploma, dit is hetzelfde niveau als leden van een SIGMA-Team (inclusief stage op de ambulance en op de eerste hulpafdeling van een ziekenhuis).
Ze rijden in een dienstauto met OGS welke oa uitgerust is met AED, zuurstof, verbandmiddelen, spalken en soms wervelplank.

Dit is dus net effe iets meer dan iemand die als eerste reageert.

Greetz,
The Chief

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 4 juni 2004, 09:34:28
omdat de naam First-responder beschermd is.

Dat deze misvatting blijft bestaan... zou me eigenlijk niet verbazen.. Sorry
De naam "First-Responder.NL" is een geregistreerd merk.
De Term First Responder kom uit de U.S. en is onderdeel van het EMS systeem daar.. verder zijn er allerlei typen verschillende soorten First Responders..
De discussie op VWS en BIZA, ging over iets anders.. Het ging over een geheel achterhaalde discussie inmiddels, over First Responder taken die voor behouden zouden zijn aan de Ambulancezorg.. (ook dit is inmiddels achterhaald..)

Verder First Reponder geen beschermde functie, titel of merk naam, maar meer een begrip.. een functienaam, of een rolbeschrijving..

helm

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 4 juni 2004, 11:53:07
Check maar eens registratienr. 643577 op http://register.bmb-bbm.org/SearchMaskMain.asp Lijkt wel erg veel op een gedeponeerde merknaam.
 ;)

Verder First Reponder geen beschermde functie, titel of merk naam, maar meer een begrip.. een functienaam, of een rolbeschrijving..

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 4 juni 2004, 13:11:25
Zeker "First Reponder.NL" is een gedeponeerde merknaam.. De term "First Responder" opzich zelf valt niet te registreren..  zonder toevoegingen...

First Reponder.NL kan zich anders wel suf blijven procederen..  ;D...
Trouwens het zijn beide registraties van beeldmerken.. en handelsnaam..

Ik ben wel benieuwd of ze daar ook wat meegaan doen.. krijgen ze een harde dobber aan...
Medic First Aid, DAN Europe, en diverse andere clubs hebben diverse trainingen ook First responder trainingen genoemd... en wereld wijd geregistreerd...

Enforcer

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 4 juni 2004, 13:53:46
Vindt het hele mooie eisen Peter, maar ik denk wel dat ze in de praktijk moeilijk te realiseren zijn. Je praat in het grootste geval wel over vrijwilligers die dit moeten uitvoeren

7194

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 4 juni 2004, 14:13:37
Je praat in het grootste geval wel over vrijwilligers die dit moeten uitvoeren
Waarom zou dat hinder opleveren dan??? Er zijn genoeg vrijwillige hulpverleners.

Enforcer

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 4 juni 2004, 14:46:52
Waarom zou dat hinder opleveren dan??? Er zijn genoeg vrijwillige hulpverleners.

Dat is waar gerard, maar als je mensen bijna op het niveau van een ambulancedienst gaat opleiden wordt het steeds moeilijker om hier mensen voor te vinden...gelet op de opleidingsduur en aanname eisen.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 4 juni 2004, 14:50:31
Ben ik ook met je eens maar je moet natuurlijk wel naar de kwaliteit van de zorg kijken.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 4 juni 2004, 20:05:58
Dat is waar gerard, maar als je mensen bijna op het niveau van een ambulancedienst gaat opleiden wordt het steeds moeilijker om hier mensen voor te vinden...gelet op de opleidingsduur en aanname eisen.
bij ons was het geen probleem om mensen te vinden voor het team,na 1x vragen al 10 aanmeldingen is harstikke mooi zou ik zeggen.
Er is meteen tegen die mensen gezegt dat ze weer een hoop moeten gaan leren,en ook hier hoor je geen wanklank.Als de mensen zelf er maar achter staan,dan lossen een hoop problemen op