First Responder, waarom niet? Waarom wel?

Auteur Topic: First Responder, waarom niet? Waarom wel?  (gelezen 21920 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

The Chief

• Forum gebruiker
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #20 Gepost op: 4 juni 2004, 21:34:45
Peter,

Ik vind het fantastisch dat jullie zoveel tijd en energie gaan steken in het first-responder gebeuren.
Hopenlijk gaat het niet ten koste van de "normale" brandweertaak en de oefeningen hiervoor.

In het (Gelder)land is gebleken dat het een uitstekende AANVULLING kan zijn op de hulpverlening door de ambulancedienst.
Het First-Responder-gebeuren is een enorme belasting, maar als je iemand het leven kunt redden doordat je een aantal minuten eerder t.p. de reanimatie kunt starten als de ambulance voel je je toch weer een hele tijd fantastisch.

En dat is tenslotte waar de brandweer voor staat:

"Onder alle omstandigheden hulp verlenen aan hen die hulp behoeven"

The Chief

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 4 juni 2004, 21:59:54
Peter,

Ik vind het fantastisch dat jullie zoveel tijd en energie gaan steken in het first-responder gebeuren.
Hopenlijk gaat het niet ten koste van de "normale" brandweertaak en de oefeningen hiervoor.

In het (Gelder)land is gebleken dat het een uitstekende AANVULLING kan zijn op de hulpverlening door de ambulancedienst.
Het First-Responder-gebeuren is een enorme belasting, maar als je iemand het leven kunt redden doordat je een aantal minuten eerder t.p. de reanimatie kunt starten als de ambulance voel je je toch weer een hele tijd fantastisch.

En dat is tenslotte waar de brandweer voor staat:

"Onder alle omstandigheden hulp verlenen aan hen die hulp behoeven"

The Chief

en zo denken wij er ook over Chief ;)

Enforcer

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 4 juni 2004, 23:46:21
bij ons was het geen probleem om mensen te vinden voor het team,na 1x vragen al 10 aanmeldingen is harstikke mooi zou ik zeggen.
Er is meteen tegen die mensen gezegt dat ze weer een hoop moeten gaan leren,en ook hier hoor je geen wanklank.Als de mensen zelf er maar achter staan,dan lossen een hoop problemen op

Als ze er 100% achter staan is het natuurlijk schitterend. Valt niks over te zeggen natuurlijk.  ;)

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 4 juni 2004, 23:55:45
Peter, waarom richten ze bij jullie dat team op? Duurt het erg lang voordat er een ambulance ter plaatse kan zijn? En bij welke meldingen gaan jullie rijden? Wat is de minimum bezetting van het FR voertuig? Ik neem aan dat jullie vanaf de kazerne uitrukken? Krijgen jullie nog speciale kleding?

Christian

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 5 juni 2004, 10:39:57
Peter, waarom richten ze bij jullie dat team op? Duurt het erg lang voordat er een ambulance ter plaatse kan zijn? En bij welke meldingen gaan jullie rijden? Wat is de minimum bezetting van het FR voertuig? Ik neem aan dat jullie vanaf de kazerne uitrukken? Krijgen jullie nog speciale kleding?

Christian

de aanrijtijden van een ambulance liggen rond de 15 minuten overdag,en als er genoeg ambulances voorhanden zijn.Deze komt dan uit de buurgemeente Baarn,en in de avond/nachturen uit Amersfoort.

Tja bij welke meldingen?die  beslissing ligt bij de CPA,als hun denken hier kan het BLSteam waardevol zijn worden we opgepiept.En dan rukken wij vanuit de kazerne uit,en aangezien de meeste BLSmensen vlakbij de kazerne wonen kunnen wij met 3 minuten op straat zijn en een paar minuten later bij de patient.
Over de kleding zijn we nog niet uit,we denken zelf aan reflecterende hesjes en eventueel een overal eronder ivm straatvuil.Maar wat te denken aan braaksel enz,ik hoef jou dat niet te uit te leggen wat je tegen komt :-X ;D

The Chief

• Forum gebruiker
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #25 Gepost op: 6 juni 2004, 08:43:37
Peter,

Neem eens contact op met dhr G. Beernink van Hulpverlening Gelderland Midden, hij is (GGD)coördinator van het FIRES/MO(B) project in deze regio.

Hij is bereikbaar via brandweer Ede, 0318-686911
of ger.beernink@hvdgm.nl

Greetz,
The Chief

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 6 juni 2004, 11:49:48
Peter,

Neem eens contact op met dhr G. Beernink van Hulpverlening Gelderland Midden, hij is (GGD)coördinator van het FIRES/MO(B) project in deze regio.

Hij is bereikbaar via brandweer Ede, 0318-686911
of ger.beernink@hvdgm.nl

Greetz,
The Chief

Ok bedankt Chief,hij zal vast voor ons nog tips hebben ;)

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 7 juni 2004, 00:22:39
Peter, ik neem aan dat jullie met dat busje uitrukken wat op je site staat? En met hoeveel man rukken jullie uit?
Een beetje nieuwsgierig, maar ik vind het machtig interessant! ;)

Christian

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 7 juni 2004, 17:13:16
Peter, ik neem aan dat jullie met dat busje uitrukken wat op je site staat? En met hoeveel man rukken jullie uit?
Een beetje nieuwsgierig, maar ik vind het machtig interessant! ;)

Christian

in principe gaan we met de personeelsbus de uitrukken doen,maar als we nog een sponsor weten te vinden die een afgeschreven OVDauto van de brandweer wil betalen.Dan krijgen we een voertuig speciaal voor het BLSteam ;D
We willen met 2 tot 3 man uitrukken,2man helemaal voor de patient de derde man/vrouw voor de verbindingen met de CPA/ambulance en die zal als chauffeur dienen.

Enne jouw nieuwschierigheid geeft niets hoor ;D ;)

Robert

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 12 juni 2004, 17:03:59
In Eemnes zall de wisseling van de CPA Gooi & Vechtrstreek naar Utrecht wellicht consekwenties hebben voor de alarmering door de CPA. Zij willen alleen meewrken als er een regiobreed systeem komt. Terrecht overigens. ;)