First Responder, waarom niet? Waarom wel?

Auteur Topic: First Responder, waarom niet? Waarom wel?  (gelezen 21919 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

gerritsen

• Forum gebruiker
  • Brandweer
Reactie #80 Gepost op: 12 september 2011, 13:40:58
Kan alleen maar zeggen waarom wel,first responder

In 2010 in gelderland midden 373 keer ingezet
aantal keer reanimatie 236
positief resultaat tot 4uur na aankomst zkh 128

in totaal bij ruim 66% als eerste ter plaatse,

Lijkt me dus duidelijk
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 12 september 2011, 14:02:33
Kan alleen maar zeggen waarom wel,first responder
En welk type first responder is dat?

First Responder brandweer?
AED-alert?

gerritsen

• Forum gebruiker
  • Brandweer
Reactie #82 Gepost op: 12 september 2011, 14:03:21
First responder brandweer

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 12 september 2011, 14:27:08
First responder brandweer
Dat is een mooi resultaat. :)

Alleen ging de discussie er hier over om burgers als 'First Responder' in te zetten, niet professionele hulpverleners uit de witte, rode of blauwe kolom die zich met toeters en bellen naar de onheilsplaats begeven.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 12 september 2011, 14:59:53
Ik denk niet dat de huidige cultuur binnen de ambulancezorgverlening ook maar enige andere vorm van andere eerstehulpverlening buiten het standaard EHBO accepteert. (muv van eigen door avpk's ontwikkelde cursussen).
Reden te meer voor sommige leken EHBO-ers om zelf maar iets te gaan doen buiten bestaande structuren om.

(Bedrijfs)Culturen veranderen  duurt 8 jaar.. en dit onderwerp speelt al 5 jaar..  En je ziet nu ook binnen de management van RAV's en GHORs en gemeenten, best wel open oren voor dit soort zaken..  Tenminste dat is mijn ervaring..  

Wel moeten je goede professionele club opzetten, die veel werk verzet,  en heel veel rand voorwaarden invullen om echt serieus genomen te worden.  En zelfs dan gaat er wat tijd overheen... Veel verenigingsstructuren en culturen kunnen niet de zekerheid bieden om kwalitatieve first responder diensten op te zetten....  Daarnaast een kwalitatieve CFR project voor een stadsdeel/dorpskern met 10 gekwalificeerde First Responders met toerusting en uitrusting kost minstens 10.000,00..  tja dat geld besteed men liever aan andere zaken..

gerritsen

• Forum gebruiker
  • Brandweer
Reactie #85 Gepost op: 12 september 2011, 15:18:06
dat had ik min of meer wel begrepen,maar vond dat de discussie zich wel wat spreide,en zeker de benaming first responder.zal eens kijken of ik wat cijfers kan achter halen mbt leken hulpverlening.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 12 september 2011, 15:59:20
dat had ik min of meer wel begrepen,maar vond dat de discussie zich wel wat spreide,en zeker de benaming first responder.zal eens kijken of ik wat cijfers kan achter halen mbt leken hulpverlening.
Daar is onderzoek naar gedaan door Jocelyn Berdowski in de ALERT studie. :) Ik heb het zo snel niet bij de hand.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #87 Gepost op: 16 september 2011, 10:06:26
Met name bij reanimatie moet er snel hulp ter plekke zijn.
Een van de systemen is AED-alert, waarbij leken-hulpverleners (blijf het een rotbenaming vinden, dus bij deze de benaming "vrijwillige hulpverleners" ) via SMS ingeschakeld worden in afwachting van de ambulance.