Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland

Auteur Topic: Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland  (gelezen 86077 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ronald Kuijpers

• Gast
Wij hebben hier de GGZ Rivierduinen (voormalige Robert-Fleury Stichting) ;D (voor de mensen die het niet weten hier zitten de geestelijk gehandicapten) Hier wordt het wel vertelt waar het rode kastjes voor dient! ALLEEN als je brand ziet mag je het ruitje inslaan! Nou zo gezegd zo gedaan! 's avonds zit een stelletje halve zolen naar de TV te kijken waarop een huis in de brand stond! En wat denk je ;D HI HI HI

Groet Ronald.

Hotdog

• Forum gebruiker
Bij 5 verwijtbare meldingen gaat er hier een brief uit naar de abbonee. Na 10 verwijtbare meldingen worden er "boetes" uitgeschreven. Dus elke volgende verwijtbare melding kost de instelling geld.

Het antwoord op de vraag waarom de brandweer toch ter plaatse komt bij een "loze" melding lijkt me redelijk logisch. Iedereen kan wel zeggen dat er niets aan de hand is. Afgelopen week heb ik nog een gebouw (gedeeltelijk) laten ontruimen omdat er zogezegd "niets" aan de hand zou zijn. De gehele 2e verdieping stond onder de rook. Dus ik vind het een logische gedachte om de brandweer toch ter plaatse te laten komen.
Ik kan me echter voorstellen dat men in een vrijwillig korps niet zit te wachten op onderzoekjes. Laat dan inderdaad het staflid van dienst (of hoe ze die functie dan ook noemen) ter plaatse gaan (uiteraard prio 3)

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Bij 5 verwijtbare meldingen gaat er hier een brief uit naar de abbonee. Na 10 verwijtbare meldingen worden er "boetes" uitgeschreven. Dus elke volgende verwijtbare melding kost de instelling geld.

Het antwoord op de vraag waarom de brandweer toch ter plaatse komt bij een "loze" melding lijkt me redelijk logisch. Iedereen kan wel zeggen dat er niets aan de hand is. Afgelopen week heb ik nog een gebouw (gedeeltelijk) laten ontruimen omdat er zogezegd "niets" aan de hand zou zijn. De gehele 2e verdieping stond onder de rook. Dus ik vind het een logische gedachte om de brandweer toch ter plaatse te laten komen.
Ik kan me echter voorstellen dat men in een vrijwillig korps niet zit te wachten op onderzoekjes. Laat dan inderdaad het staflid van dienst (of hoe ze die functie dan ook noemen) ter plaatse gaan (uiteraard prio 3)
ik denk niet dat dit te maken heeft met een vrijwillig of beroeps korps. In onze regio gaan juist de vrijwillige korpsen wel voor nacontrole ter plaatse en wij juist niet. Geeft de melder aan dat het loos is, is dat de verantwoordelijkheid van de melder en niet die van de brandweer. Voor ons dus geen noodzaak meer ter plaatse te gaan om de bevestiging te krijgen en het zelf te kunnen zien. Loos alarm is bij ons dus rechtsomkeerd naar de kazerne.

Hotdog

• Forum gebruiker
Het gebeurd hier een enkele keer dat we niet ter plaatse gaan. Maar in principe gaan we altijd ter plaatse. Maar ja, alle procedures hebben voor en nadelen natuurlijk. Het is in het centrum heel vervelend om prio 3 ter plaatse te gaan. Dat kan namelijk wel even duren door de drukte.

groetjes

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Het gebeurd hier een enkele keer dat we niet ter plaatse gaan. Maar in principe gaan we altijd ter plaatse. Maar ja, alle procedures hebben voor en nadelen natuurlijk. Het is in het centrum heel vervelend om prio 3 ter plaatse te gaan. Dat kan namelijk wel even duren door de drukte.

groetjes
er is voor beiden iets te zeggen, ga je met prio drie door en komt er een andere melding overheen kun je in principe gewoon uitrukken. Daarnaast zie ik het doorrijden naar een object ook wel als een voordeel in verband met de plaatselijke bekendheid en object kennis dus afkeuren doe ik het niet.

Het is alleen een keuze die gemaakt wordt op hogerhand maar met beiden kan ik wel leven.

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht

In het Barendrechtse wordt ongeveer dezelfde methode gebruik!

Ten Four ;D

JorkeV

• Gast
Hallo,

Onderstaand bericht heb ik gevonden in een topic van een tijdje geleden. Kan iemand mij vertellen in welke regio dit wordt toegepast en/of er nog meer regio`s die dit toepassen.

Jorke Visser
preventie Heerenveen
0655858433

In onze regio zal de ac bij een inkomende A2 of A3 melding altijd eerst naar het object bellen. Zij geven dan aan dat er een melding is binnen gekomen en dat zij 2 of 3 minuten de tijd krijgen om te reageren.
Niet op tijd komt de brandweer voor de deur.

Hierdoor ondervangt de ac 80 tot 90% van de meldingen. Onze vrijwilligers zijn daar ontzettend blij mee.

McFozzy

• Forum gebruiker
  • OBM + AHBM-Preventie
Zou een oplossing kunnen zijn.

Neem het volgende wel in overweging: Als er daadwerkelijk brand is zijn er wel 3 minuten verspeeld. Dus dat betekend dat je nog 3 of 5 minuten (afhankelijk van gebied) om t.p. te komen. Doen zich er persoonlijke ongelukken voor dan heb je iets uit te leggen. Ik zou dit wel bij de commandant en B&W van de desbetreffende plaats neerleggen....

Coen

• Forum gebruiker
  • Brandweer 4 Life
Vertraging wordt in onze regio met de regelmaat van de klok toegepast, met name bij zorginstellingen waar het aantal loze meldingen hoog is. Een voorwaarde is wel dat er een goede BHV-organisatie in het bouwwerk aanwezig moet zijn, zodat deze een eventuele ontdekking, redding en /of blussing kunnen uitvoeren.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Hallo,

Onderstaand bericht heb ik gevonden in een topic van een tijdje geleden. Kan iemand mij vertellen in welke regio dit wordt toegepast en/of er nog meer regio`s die dit toepassen.

Jorke Visser
preventie Heerenveen
0655858433

In onze regio zal de ac bij een inkomende A2 of A3 melding altijd eerst naar het object bellen. Zij geven dan aan dat er een melding is binnen gekomen en dat zij 2 of 3 minuten de tijd krijgen om te reageren.
Niet op tijd komt de brandweer voor de deur.

Hierdoor ondervangt de ac 80 tot 90% van de meldingen. Onze vrijwilligers zijn daar ontzettend blij mee.   
Hier in de regio nemen ze altijd telefonisch contact op met het object,in een aantal gevallen kan de uitruk worden afgeblazen.Tijdens de nachtelijke uren kun je gewoon terplaatse gaan,aangezien er of niemand is of men weet het niet.Of nemen de telefoon gewoon niet op