Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland

Auteur Topic: Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland  (gelezen 86032 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

wesley

• Manschap B, Verkenner Gevaarlijke Stoffen
  • Junior gebruiker
  • **
Bij ons in brabant noord gaan ze waarschijnlijk ook aanpassingen aanbrengen om de loze meldingen terug te dringen. De jaarlijkse bijdrage gaat verlaagd worden, en voor iedere loze melding moet betaald worden. Hierdoot worden bedrijven gestimuleerd om de melders goed te onderhouden om onnodige kosten te beperken.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Ik heb vandaag eens zitten peinzen op grond waarvan een boete kan worden gegeven. Ik denk dat we dan snel klaar zijn, en er eigenlijk geen grond is om een boete te geven.
En dan ben ik het met Wesley eens dat je het beter als regio kan stimuleren dat bedrijven en instellingen goed onderhoud plegen aan hun installatie.

guest14264

• Gast
Ik vind het slecht dat er überhaupt moet worden beboet of dat er bedrijven zijn waarbij je moet gaan stimuleren om onderhoud te plegen aan een veiligheidssysteem. Niemand heeft er belang bij dat in zijn/haar instelling/bedrijf/organisatie een alarm afgaat met daarbij alle commotie die erbij komt.

Als ik eigenaar was van een groot bedrijf met meerdere werknemers in een groot kantoorpand zou ik willen hebben dat alles goed is onderhouden, niet dat het alarm weer af gaat en werknemers niet eens meer reageren op het alarm, of dat de centralist/brandweer denkt, daar hebben we bedrijf xyz weer met een loos alarm.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Zo zullen er velen denken Roel, helaas ken ik ook de andere kant namelijk dat het de bedrijfsleiding geen ene drol intresseerd.
Ik ken bedrijven waar we in het ketelhuis aan het werk gaan, vragen of de rook melder is uitgeschakeld en dood leuk horen dat dat idd zo is en een half uurtje later staan jou collega's in mijn nek te hijgen. Van het bedrijf niemand meer aanwezig en wij horen het alarm echt wel gaan, nemen een kijkje in de fabriek en zien geen brand, weten eigenlijk wel dat het "onze" melder is maar gaan weer rustig verder met de werkzaamheden en laat de brandweer maar rijden, wie zijn wij om de BMC te zoeken a;s de bedrijfsleiding dood makkelijk is.

Ik weet zelfs van een bedrijf waar men doodleuk naar huis gaat, ons achter laat de melder actief laat en doodleuk zegt "ach hebben de heren ook een ritje..."

En ik durf mijn hand in het vuur te steken dat wij echt niet de enige zijn met dergelijke ervaringen en voor dat soort bedrijven zijn de kosten van een uitruk (800 euro) niet iets waarvan ze terug schrikken.
Wellicht dat het 1 op 1 door berekenen van de kosten daar in een aantal gevallen verandering in brengt maar denk dat er altijd een aantal zullen zijn die het voor lief nemen "ach dan weten in elk geval dat de BMC nog werkt"
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

guest14264

• Gast
een half uurtje later staan jou collega's in mijn nek te hijgen
.

Ik ben geen brandweerman, zover ik het weet ken ik geen persfotograaf die naar een OMSje gaat zonder een nader bericht  ;D.

Wellicht dat het 1 op 1 door berekenen van de kosten daar in een aantal gevallen verandering in brengt maar denk dat er altijd een aantal zullen zijn die het voor lief nemen "ach dan weten in elk geval dat de BMC nog werkt"

Ik denk niet in de eerste weken/maanden, maar als er bij bedrijf x elke week een stuk of 4x de brandweer voor de deur staat voor niks en je krijgt 4x per week een rekening van 800 euro op je mat, dat ze na een tijdje toch wel achter de oren gaan krabben

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brandweer: voortaan boetes bij loos alarm

Brandweer: voortaan boetes bij loos alarm
rtvrijnmond·  
Gepubliceerd op 3 feb 2013
Citaat
De brandweer gaat boetes uitdelen aan bedrijven en instellingen waar regelmatig het brandalarm afgaat terwijl er niks aan de hand is. Dat is bij automatische brandmeldingen in 98 procent van de gevallen. Lees meer: Brandweer: voortaan boetes bij loos alarm

Samen sterk in de hulpverlening!

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Het is de eeuwige discussie bij OMS'jes: in veel gevallen wordt een aansluiting naar de RAC wetshalve verplicht (Zorginstellingen e.d.) om de responstijd voor de brandweer zo kort mogelijk te maken. Dat werkt prima, want de AC Brandweer kan een binnenkomende automatische melding binnen een paar seconde doorzetten naar de blusgroep. Neem als voorbeeld mijn postje: deze ligt aan de ingang van één van de grootste GGZ-instellingen in de regio. Een snelle doormelding en alarmering zorgt ervoor dat we binnen een minuut gepiept zijn. Met opkomen en over het terrein rijden zijn we bij de meeste panden gewoon binnen de normtijd (6 minuten (verwerkingstijd AC, opkomen, uitrukken)) ter plaatse. Dat is simpelweg ook noodzakelijk i.v.m. de situaties die zich daar voor kunnen doen en in het verleden voorgedaan hebben.

De keerzijde is dat we op jaarbasis zo'n 80 keer die kant op kunnen, waarvan in ongeveer 65 gevallen voor een onechte of ongewenste melding. Wat wil je dan hebben -snelle actie voor die 15 gevallen dat er wel echt brand is of een langere verwerkingstijd (geen directe doormelding bijv.) bij de AC omdat er zoveel loze meldingen zijn? Tuurlijk, bij herhaaldelijk dezelfde oorzaken voor loze meldingen moet er opgetreden worden en daar hebben wij de afdeling preventie (toezicht en handhaving) voor. Dat gebouwen zonder verminderd zelfredzame personen of zonder wettelijke verplichting ook doorgemeld staan is een resultaat uit het verleden. Indien die landelijk van de doormelding gehaald worden scheelt dat voor heel veel korpsen heel veel uitrukken.

Boetes uitdelen? Ja, mits.... er zijn m.i. zeker bij GGZ-instellingen zoveel zaken waar de organisatie of het personeel echt niets aan kan doen. Roken op de kamer (cliënten krijgen alles binnen als ze het echt willen), douchen, moedwillig deodorant in de melder spuiten of een handbrandmelder inslaan etc....je kan echt niet alles tegenhouden. En om een organisatie daarop te beboeten terwijl zij een verplichte doormelding hebben zou mij in sommige gevallen te ver gaan. Als er echt sprake is van laksheid, geen bereidwilligheid tot verbetering bij personeel en dergelijke: prima die boete! O0
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht

Boetes uitdelen? Ja, mits.... er zijn m.i. zeker bij GGZ-instellingen zoveel zaken waar de organisatie of het personeel echt niets aan kan doen. Roken op de kamer (cliënten krijgen alles binnen als ze het echt willen), douchen, moedwillig deodorant in de melder spuiten of een handbrandmelder inslaan etc....je kan echt niet alles tegenhouden. En om een organisatie daarop te beboeten terwijl zij een verplichte doormelding hebben zou mij in sommige gevallen te ver gaan. Als er echt sprake is van laksheid, geen bereidwilligheid tot verbetering bij personeel en dergelijke: prima die boete! O0
Nu haal je een leuk punt aan, een punt waar uit blijkt dat je helemaal geen boetes uit kunt delen voor ongewenste OMSen.
Het kan niet zo zijn dat je bij het ene object wel een boete uitdeelt, en bij bv de buren niet om de redenen die je hier boven verteld. Daar krijg je gelazer mee.
Zoals je zelf al meld, is voorlichting bittere noodzaak, een noodzaak die vele malen beter werkt dan zomaar boetes uit te delen. Hier is een tijd erg veel energie gestoken in voorlichting na een ongewenste melding, met als resultaat dat het aantal OMSen drastisch naar beneden zijn gegaan. Mede met de certificering voor je uberhaupt een installatie mag laten doormelden naar de RAC filtert dat al een hoop ongewenste meldingen eruit.

Sophia_deVries

• Gast
Amsterdam doet dit toch al dacht ik? Eerst proberen de melding te verifiëren en als dat niet lukt, of het is raak, gaan rijden.
Ik meen dat ergens eens gelezen te hebben, maar kan het zo gauw niet terugvinden.

2 minuten!
De brandweer belt inderdaad  <binnen twee minuten>  met de vraag wat er aan de hand is.
Binnen die twee minuten moeten wij dus onderzoeken wat er aan de hand is   en/of het weer niet het zoveelste loos alarm is.

Wat misschien ook wel een goede manier is, is i.p.v een boete gewoon de uitrukkosten te verhalen (ook soort kosten), wanneer blijkt dat het een loze alarm is.

Dat lijkt mij de beste manier -> kosten verhalen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Brandweer reikt eerste TOOM-award uit aan Rijnstate

De brandweer van Arnhem heeft de eerste zogenoemde TOOM-award uitgereikt aan Rijnstate. De award is door de brandweer in het leven geroepen om organisaties en instellingen te stimuleren onechte brandalarmeringen terug te dringen. TOOM staat voor Terugdringen Onechte en Ongewenste Meldingen.

Rijnstate is een van de zorginstellingen die een directe verbinding met de regionale alarmcentrale (RAC) heeft als het gaat om automatische brandmeldingen. Bij het RAC komen vaak meldingen binnen die onecht zijn, maar de brandweer rukt wel uit tot duidelijk is dat er niets aan de hand is. Dat geeft veel onrust in de betreffende instelling en is een aanslag op de motivatie van de brandweer, bovendien is een uitruk niet verkeersvriendelijk.

Rijnstate heeft 3.600 handbrandmelders en automatische rookmelders. Hiervan zijn afgelopen jaar 16 onechte brandmeldingen geregistreerd, terwijl Rijnstate 54 loze meldingen mag hebben. Dankzij gerichte technische maatregelen heeft Rijnstate het aantal loze brandmeldingen flink kunnen terugdringen.

Daarnaast heeft Rijnstate de interne voorlichting over brandveiligheid geïntensiveerd. Er worden veiligheidsweken georganiseerd en structureel worden ontruimingsoefeningen gehouden, waarbij Rijnstate en brandweer intensief samenwerken.

Jankees Cappon, lid van de Raad van Bestuur van Rijnstate is blij met de award.
“Als ziekenhuis hebben wij op ieder moment van de dag duizenden mensen in huis, waarvan een belangrijk gedeelte hulpbehoevend is. Je moet er niet aan denken dat er brand uitbreekt. Als Rijnstate besteden we daarom erg veel aandacht aan brandveiligheid. Zowel in technische maatregelen als in het voorlichten en opleiden van onze medewerkers. Deze award is een mooie blijk van waardering voor de inzet die onze medewerkers leveren”.

http://www.brandveilig.com/onderwerpen/brand-gas-detectie/brandweer-reikt-eerste-toom-award-uit-aan-rijnstate-37542