Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland

Auteur Topic: Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland  (gelezen 85726 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Brandweer reikt eerste TOOM-award uit aan Rijnstate

De brandweer van Arnhem heeft de eerste zogenoemde TOOM-award uitgereikt aan Rijnstate. De award is door de brandweer in het leven geroepen om organisaties en instellingen te stimuleren onechte brandalarmeringen terug te dringen. TOOM staat voor Terugdringen Onechte en Ongewenste Meldingen.

Rijnstate is een van de zorginstellingen die een directe verbinding met de regionale alarmcentrale (RAC) heeft als het gaat om automatische brandmeldingen. Bij het RAC komen vaak meldingen binnen die onecht zijn, maar de brandweer rukt wel uit tot duidelijk is dat er niets aan de hand is. Dat geeft veel onrust in de betreffende instelling en is een aanslag op de motivatie van de brandweer, bovendien is een uitruk niet verkeersvriendelijk.

Rijnstate heeft 3.600 handbrandmelders en automatische rookmelders. Hiervan zijn afgelopen jaar 16 onechte brandmeldingen geregistreerd, terwijl Rijnstate 54 loze meldingen mag hebben. Dankzij gerichte technische maatregelen heeft Rijnstate het aantal loze brandmeldingen flink kunnen terugdringen.

Daarnaast heeft Rijnstate de interne voorlichting over brandveiligheid geïntensiveerd. Er worden veiligheidsweken georganiseerd en structureel worden ontruimingsoefeningen gehouden, waarbij Rijnstate en brandweer intensief samenwerken.

Jankees Cappon, lid van de Raad van Bestuur van Rijnstate is blij met de award.
“Als ziekenhuis hebben wij op ieder moment van de dag duizenden mensen in huis, waarvan een belangrijk gedeelte hulpbehoevend is. Je moet er niet aan denken dat er brand uitbreekt. Als Rijnstate besteden we daarom erg veel aandacht aan brandveiligheid. Zowel in technische maatregelen als in het voorlichten en opleiden van onze medewerkers. Deze award is een mooie blijk van waardering voor de inzet die onze medewerkers leveren”.

http://www.brandveilig.com/onderwerpen/brand-gas-detectie/brandweer-reikt-eerste-toom-award-uit-aan-rijnstate-37542

Ik denk dat dit het middel is om ongewenste OMS-meldinegn terug te dringen. Ik denk zelfs dat dit beter werkt dan boetes uit schrijven


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat
Elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland
De brandweer heeft dit jaar al ruim 45.000 keer automatische brandalarmen ontvangen. Dat komt neer op eens per twaalf minuten.
Zo'n 8,6 procent van alle automatische brandmeldingen komt uit Rotterdam. Het verschil met Den Haag is groot, met 6,9 procent. Amsterdam, Utrecht en Eindhoven volgen met respectievelijk 3,5, 3,4 en 2,7 procent van alle meldingen.

De vijf grote steden zijn samen verantwoordelijk voor een kwart van alle automatische brandmeldingen. Dat blijkt uit cijfers die NU.nl van Alarmeringen.nl heeft ontvangen.

De veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond is goed voor 15,5 procent van alle meldingen. Dat is bijna twee keer zo veel als de nummers twee en drie op de lijst, namelijk Haaglanden (8,82 procent) en Utrecht (8,39).

De regio's Zaanstreek-Waterland en Kennemerland zorgen voor de minste automatische meldingen. Respectievelijk zijn zij goed voor 0,33 en 0,27 procent van de meldingen.

Etenstijd
De meeste automatische brandmeldingen zijn rondom etenstijd te vinden. Rond 11.00 uur en 17.00 uur komen duidelijk meer meldingen binnen dan in tussenliggende tijdstippen.
http://www.nu.nl/binnenland/3961270/elke-twaalf-minuten-automatisch-brandalarm-in-nederland.html

Hoe zou je OMS meldingen kunnen verminderen? Waarom zijn er in Rotterdam veel meer OMS meldingen dan bijv. Amsterdam of Den Haag?


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Een vertraging in de melding. Als er bij ons bedrijf er een sprinkler wordt afgereden gaat de piepers bij de brandweer direct. Er is geen tijd om die melding te onderbreken. Ik snap wel dat je met sommige meldingen dit niet wilt maar als je 4 keer per week jaar in jaar uit steeds valse meldingen krijgt dan moet er maar eens nagedacht worden over zo'n vertraging zodat de BHVer snel kan kijken of het weer loos is.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: jelte link=msg=1318098 date=1419890834
Een vertraging in de melding. Als er bij ons bedrijf er een sprinkler wordt afgereden gaat de piepers bij de brandweer direct. Er is geen tijd om die melding te onderbreken. Ik snap wel dat je met sommige meldingen dit niet wilt maar als je 4 keer per week jaar in jaar uit steeds valse meldingen krijgt dan moet er maar eens nagedacht worden over zo'n vertraging zodat de BHVer snel kan kijken of het weer loos is.

Er zijn genoeg abonnees die wat mij betreft geen aansluiting hoeven te hebben. Buiten instellingen waar verminderd zelfredzame personen, grote groepen mensen of gevaarlijke stoffen aanwezig zijn zie ik weinig aanleiding voor een (directe) doormelding. Parkeergarages? Praktijkvoorbeelden hebben laten zien dat zelfs wanneer de brandweer letterlijk aan de overkant van de straat zat de brand al te ver was uitgebreid. Branden doet het dan toch wel, een intern alarm met enige vertraging lijkt me geen probleem. Bijna overal is cameratoezicht of zit er een parkeerwachter. En mocht dat niet het geval zijn, dan kan de brandweer alsnog op pad gestuurd worden.

Eén melding per 12 minuten vind ik meevallen overigens. Soms hangen er honderden melders in één gebouw en met de hoeveelheid zorgcentra, (GGZ-)instellingen, ziekenhuizen etc. is het niet verwonderlijk dat er zo af en toe een alarm af gaat. De hoeveelheid daadwerkelijke branden in met name zorgcentra de laatste tijd vragen toch wel om een snelle opvolging van de brandweer.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: Danny722 link=msg=1318194 date=1419936717
Er zijn genoeg abonnees die wat mij betreft geen aansluiting hoeven te hebben. Buiten instellingen waar verminderd zelfredzame personen, grote groepen mensen of gevaarlijke stoffen aanwezig zijn zie ik weinig aanleiding voor een (directe) doormelding. Parkeergarages? Praktijkvoorbeelden hebben laten zien dat zelfs wanneer de brandweer letterlijk aan de overkant van de straat zat de brand al te ver was uitgebreid. Branden doet het dan toch wel, een intern alarm met enige vertraging lijkt me geen probleem. Bijna overal is cameratoezicht of zit er een parkeerwachter. En mocht dat niet het geval zijn, dan kan de brandweer alsnog op pad gestuurd worden.

Eén melding per 12 minuten vind ik meevallen overigens. Soms hangen er honderden melders in één gebouw en met de hoeveelheid zorgcentra, (GGZ-)instellingen, ziekenhuizen etc. is het niet verwonderlijk dat er zo af en toe een alarm af gaat. De hoeveelheid daadwerkelijke branden in met name zorgcentra de laatste tijd vragen toch wel om een snelle opvolging van de brandweer.
Precies!  De meeste aansluitingen bij bedrijven zijn de 'vrijwillige' aansluitingen. Veel bedrijven behoeven inderdaad geen aansluiting te hebben. Veel van dit soort bedrijven zijn of worden in onze regio dan ook afgekoppeld van het OMS systeem en dat geeft heel veel verlichting bij zowel brandweer als bedrijfsleven. Bovendien is sinds het project 'stoom' al een fantastische daling te zien in het aantal OMS meldingen voor onze regio.  De panden die wel aan een aansluiting gebonden zijn krijgen na een melding bezoek van de brandweer ( na een raport wat is ingevuld door de B na een OMS melding ) Hiermee wordt in samenspraak met gebruiker en brandweer bekeken waarom een melder is aangesproken, of er wat aan gedaan kan worden ( zoals bijvoorbeeld een ander type melder of verplaatsing ) Ook dit geeft een grote daling van aantal OMS meldingen. We zijn op de goede weg!  098uo
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Danny722 link=msg=1318194 date=1419936717
Er zijn genoeg abonnees die wat mij betreft geen aansluiting hoeven te hebben. Buiten instellingen waar verminderd zelfredzame personen, grote groepen mensen of gevaarlijke stoffen aanwezig zijn zie ik weinig aanleiding voor een (directe) doormelding. Parkeergarages? Praktijkvoorbeelden hebben laten zien dat zelfs wanneer de brandweer letterlijk aan de overkant van de straat zat de brand al te ver was uitgebreid. Branden doet het dan toch wel, een intern alarm met enige vertraging lijkt me geen probleem. Bijna overal is cameratoezicht of zit er een parkeerwachter. En mocht dat niet het geval zijn, dan kan de brandweer alsnog op pad gestuurd worden.

Eén melding per 12 minuten vind ik meevallen overigens. Soms hangen er honderden melders in één gebouw en met de hoeveelheid zorgcentra, (GGZ-)instellingen, ziekenhuizen etc. is het niet verwonderlijk dat er zo af en toe een alarm af gaat. De hoeveelheid daadwerkelijke branden in met name zorgcentra de laatste tijd vragen toch wel om een snelle opvolging van de brandweer.

Het zijn er 105120 op jaarbasis, had ook veel hoger verwacht eigenlijk.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Fletwed link=msg=1318209 date=1419939599
Het zijn er 105120 op jaarbasis, had ook veel hoger verwacht eigenlijk.

Geen idee hoe je hierbij komt. Of er moet een fout in mijn rekenmethode zitten, of jouw getal is met wat mislukte optelsommetjes uit de hoge hoed getoverd.....

45000 staat in het eerder genoemde artikel. Zoals andere forumleden al aangeven; in de toekomst zal dat alleen maar minder worden!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: pompbediende link=msg=1318201 date=1419937431
Precies!  De meeste aansluitingen bij bedrijven zijn de 'vrijwillige' aansluitingen. Veel bedrijven behoeven inderdaad geen aansluiting te hebben. Veel van dit soort bedrijven zijn of worden in onze regio dan ook afgekoppeld van het OMS systeem en dat geeft heel veel verlichting bij zowel brandweer als bedrijfsleven. Bovendien is sinds het project 'stoom' al een fantastische daling te zien in het aantal OMS meldingen voor onze regio.  De panden die wel aan een aansluiting gebonden zijn krijgen na een melding bezoek van de brandweer ( na een raport wat is ingevuld door de B na een OMS melding ) Hiermee wordt in samenspraak met gebruiker en brandweer bekeken waarom een melder is aangesproken, of er wat aan gedaan kan worden ( zoals bijvoorbeeld een ander type melder of verplaatsing ) Ook dit geeft een grote daling van aantal OMS meldingen. We zijn op de goede weg!  098uo
Zo gaat het in de regio Utrecht ook, en inderdaad het aantal OMS meldingen gaat met sprongen naar beneden. Ik denk een hele goede zaak!


Brandmeldmonteue

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Hier wil ik wel op inhaken, ik ervaar dat er heel makkelijk wordt geroepen door mensen van de brandweer( sorry scheer nu veel mensen over een kam) verplaats de melder maar. Dit is niet altijd zo maar te doen. Wij hebben in Nederland de nen2535 die wat roept over oppervlaktes van ruimtes, hoogte van ruimtes en D maten voor puntmelders. Verplaatsen kan maar zo inhouden dat je in een ruimte 2 melders moet gaan plaatsen waar je het nu met 1 melder af kan. Verder kan het zelf zo zijn dat een Programma van eisen bepaalde melders uitsluit wat inhoudt dat de gebruiker zijn pve moet laten aanpassen weer moet laten goedkeuren door de brandweer en overnieuw zijn installatie moet laten certificeren. Ook ervaar ik vaak dat klanten een brandmeldinstallatie als een overlast gevende kostenpost zien. Gevolg systemen van 20 jaar oud welke nog steeds bij de klant hangt en als je dan bij onderhoud op vervanging aanstuurt kusje de reactie al raden, weet je wel wat dat kost. Verder sturingen testen kan dat na kantoortijd, deuren gaan dicht, liften naar beneden enz, enz. Nee liever niet. Ik denk dat je met vertragingstijden veel kunt doen minuut om te accepteren 3 minuten verkenning., in deze 3 à 4 minuten moet een BHV hebben kunnen constateren of het echt is of ongewenst, onechte brandmelding. Systeem terug stellen binnen deze 3 minuten ende brandweer heeft geen onnodige uitruk. Zeker met de huidige stand der techniek kun/ kan je van elke melder op ruimte nivo laten melden op de BMI en dit laten door melden naar een dect/pager systeem. Verder zou je een pager/dect koppeling kunnen gebruiken om via de doormeldeenheid de melding van de pager bij de gemeenschappelijke meldkamer kunnen laten binnenkomen. Heb dit ooit als demo geprogrammeerd voor een collega voor een brandweerbeurs/congres.
Ik wil hiermee niemand beledigen maar hoop ook dat dit iets is waar aangedacht voor is, voordat we roepen vervang die melder maar.


guest12562

  • Gast
Idd die vertraging zou veel helpen, dat zie ik zeker als een positieve oplossing.
Een ander soort melder wil ook wel eens helpen.

Verder heeft veel idd te maken met de kostenpost, want wat krijgt een bedrijf wat zijn hoofd financieel boven water probeert te houden ervoor terug?
Knappe investering!
Men zou dus meer moeten investeren op zelf checken en op de vervolghandelingen.