Tot welke prijs neutraal blijven? Trainen van Taliban door Rode Kruis.

Auteur Topic: Tot welke prijs neutraal blijven? Trainen van Taliban door Rode Kruis.  (gelezen 15958 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Wat vinden jullie hiervan? Ik heb er mijn vraagtekens bij... :-\

http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/article/detail/486137/2010/05/26/Rode-Kruis-blijft-Taliban-trainen.dhtml

Rode Kruis blijft Taliban trainen

KABUL - Het Internationale Rode Kruis gaat door met het geven van EHBO-training aan Talibanstrijders in Afghanistan. Dat heeft de organisatie bekendgemaakt. Naar aanleiding van berichten in de media over de trainingen kreeg de organisatie veel boze e-mails.
Het Rode Kruis heeft sinds 2006 de cursussen gegeven aan 'meer dan zeventig leden van de gewapende oppositie' en meer dan honderd Afghaanse agenten en burgers. De groep gaat hier net zo lang mee door als nodig, zei woordvoerder Christian Cardon. "Het is de kern van het mandaat van het Rode Kruis om er voor te zorgen dat mensen worden geholpen, of ze nu van de ene of de andere partij zijn."

De reis naar een van de weinige functionerende ziekenhuizen in Afghanistan is vaak zwaar of soms bijna onmogelijk. Dat betekent volgens Cardon dat zelfs de meest elementaire eerste hulp levens kan redden. Hij voegde daaraan toe dat de cursussen ook een mogelijkheid boden om de deelnemers te laten inzien dat het noodzakelijk is zich te houden aan het Verdrag van Genève, waarin regelgeving voor oorlogvoering is vastgelegd.

Vergelijkbare cursussen zijn georganiseerd in Gaza met leden van Hamas en andere Palestijnse groepen, aldus Cardon. "Als we klachten krijgen van lokale autoriteiten, dan gaan we er heen en leggen we uit dat dit de manier is waarop wij werken en dat dit zo zal blijven. We hebben er vertrouwen in dat de berichten in de media ons werk niet beïnvloeden." (Novum)
26/05/10 18u25

Dinges

• Senior gebruiker
Ik vind het een gevalletje van te ver doorslaan ...

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Ik vind het een gevalletje van te ver doorslaan ...
Van welke kant?

Ik vind het aan de ene kant van het RK super. Het basisbeginsel 'neutraliteit' is hier zeker van toepassing. Op de training van Talibanstrijders door het Rode Kruis kan uiteraard kritiek worden geleverd. Aan de andere kant: zoals bekend bezoekt het RK ook slachtoffers en krijgsgevangenen. Op deze manier, kunnen Talibanstrijders mensen helpen (wat betreft EHBO), en creëert het RK op deze manier een vertrouwensband, waarbij het RK dus ook bij de Taliban op 'bezoek' zal blijven kunnen komen.

Ik zie dit als 'jij wat, ik wat', vrij vertaald naar Taliban krijgt EHBO van RK, RK krijgt toestemming voor bezoek Talibanslachtoffers/gevangenen, die geen andere (onpartijdige) partij ooit zou kunnen bezoeken.

Dinges

• Senior gebruiker
O? En als Nederland in oorlog is met een buurland en ons RK lapt gewonden van de tegenpartij op? Praat je dan ook zo?  ;D

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
O? En als Nederland in oorlog is met een buurland en ons RK lapt gewonden van de tegenpartij op? Praat je dan ook zo?  ;D
Ja, aangezien 'het Rode Kruis' geen Nederlandse organisatie maar een internationaal verbond van nationale organisaties is (niet verkeerd opvatten, maar volgens mij weet iedereen wel, inclusief jij, waar het RK voor staat?)

Het RK zal gewonden verzorgen, zolang het burgers zijn, of militairen die niet strijdvaardig zijn door verwondingen. Althans, dat is wat ik van paps en mams de RK'er heb geleerd. En bij andere RK'ers die ik ken..

Neutraliteit is neutraliteit.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Het verzorgen van gewonden is één zaak, het opleiden van Taliban strijders vind ik een tweede... Als het Rode Kruis een hospitaal wil opzetten voor gewonde strijders dan lijkt mij dit geen probleem (gezien hun grond beginselen).

Als de Taliban behoefte heeft aan eigen gewonden verzorgers dan kunnen ze ipv het aanschaffen van RPG's / A K47ook het geld besteden aan een gewonden verzorgingsopleiding. Doordat ze dit nu leren van het rode kruis sparen ze geld uit voor het kopen van wapens... Dat vind ik wel een probleem.. :-X

Dinges

• Senior gebruiker
Neutraliteit is neutraliteit.

Al 24 (24?) Nederlandse slachtoffers in Afghanistan...over de rest van de troepen nog maar te zwijgen. Maar ik hou me verder afzijdig van deze discussie, zeer slecht voor mijn bloeddruk.  O0
Taliban oplappen opdat ze nog meer van ''onze jongens'' om zeep kunnen helpen..?

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Als je het mij vraagt, laten ze de Taliban fikse bedragen betalen voor de EHBO-cursussen die gegeven worden aan de Taliban-strijders. Het geld hebben ze wel, gaat naar een goed doel en kan niet meer uitgegeven worden aan wapens. Of mag dat dan weer niet, omdat het dan niet neutraal en voor iedereen toegankelijk is?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Wordt hier ook geld voor gebruikt dat in NL wordt ingezameld? ???