Tot welke prijs neutraal blijven? Trainen van Taliban door Rode Kruis.

Auteur Topic: Tot welke prijs neutraal blijven? Trainen van Taliban door Rode Kruis.  (gelezen 15954 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Maar ik vind het 'partij' kiezen / bevoordelen als je ze gaat opleiden....

Het is juist geen partij kiezen als je de opleiding aan iedere partij aanbied ...
Geloof niet alles wat je denkt.

Dinges

• Senior gebruiker
Mooi verhaal, maar dat betekent niet dat het hele circus zich mag blijven ontplooien. En al helemaal niet met hulp uit bepaalde hoek. Ik vind het een totaal verkeerd signaal. Ik begrijp de grondbeginselen van het RK. Verder kan en wil ik niet gaan. Ik denk dat onze meningen erg blijven verschillen.  :)

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Daarom kan een discussie ook zo leuk zijn ... ;)
Geloof niet alles wat je denkt.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Rode kruis geeft eerste hulp training aan taliban

Afgelopen week is in de media aandacht geweest voor het feit dat het Internationale Rode Kruis Eerste Hulp training en -materialen heeft gegeven aan 70 Taliban strijders in Afghanistan. Het Rode Kruis geeft hierop graag een toelichting.

Het gewapende conflict in Afghanistan eist een zware tol op de gezondheidszorg in het hele land. Plaatsen waar nog medische voorzieningen beschikbaar zijn, zijn vaak lastig te bereiken. Gevechten, mijnen en wegblokkades belemmeren veel mensen de weg naar het ziekenhuis, waardoor medische zorg in veel conflictgebieden in Afghanistan niet voor handen is. Reden voor het Rode kruis om de mensen die direct betrokken zijn bij de strijd basis Eerste Hulp vaardigheden bij te brengen. Om zo, zelfs met de meest elementaire Eerste Hulp, levens te kunnen redden. In april 2010 gaf het Rode Kruis daarom Eerste Hulp trainingen- en materialen aan Afghaanse burgers, taxi-chauffeurs betrokken bij het transport van gewonden, 100 soldaten van het Afghaanse leger en 70 Taliban strijders in conflictgebieden in Afghanistan.

Het Internationale Rode Kruis heeft een mandaat om in conflictsituaties hulp en bescherming aan slachtoffers te bieden, als neutrale, onpartijdige humanitaire organisatie. Dit betekent dat het Rode Kruis hulp biedt aan mensen in nood. Zonder partij te kiezen in een conflict. En zonder onderscheid te maken in geloof of politieke overtuiging. Dit is de kern van het werk van het Rode Kruis. Daarnaast ligt besloten in de regels van het Humanitair Oorlogsrecht en de Verdragen van Geneve dat gewonden en zieken op het slagveld recht hebben op medische hulp. Burgers, Afghaanse soldaten en dus ook Talibanstrijders. Juist deze uitgangspunten van humaniteit, neutraliteit en onpartijdigheid maken mogelijk dat het Rode Kruis hulp kan bieden in conflictgebieden en bijvoorbeeld als intermediair kan optreden bij de vrijlating van gegijzelden of een tijdelijk staakt het vuren kan bepleiten om zieken en gewonden te evacueren.

www.rodekruis.nl

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Situatie 1:
Er loopt een militair door het veld. Langs alle kanten klinken schoten en geschreeuw. Explosies laten de hemel rood kleuren. De grond trilt van de rupsenbanden. De militair zoekt in alle macht dekking maar de overmacht is de groot. Hij wordt geraakt door een granaatscherf in zijn borstkas. Zijn maatje probeert de wond te stelpen maar het mag niet baten. Mij sterft nog geen 2 minuten later. Zijn maatje weet dat hij nu aan zijn ouders, vrouw en 2 lieve kinderen moet gaan vertellen dat hij dood is. Dan krijgt hij het bevel om terug te trekken. De strijd gaan ze niet winnen. Hij moet het lichaam van zijn vriend achterlaten.

2 Dagen later, de overlevende gaat met lood in zijn schoenen naar de voordeur. Er doet een vrouw open met een ongerust gezicht, op de achtergrond staan de twee kinderen. Hij verteld ze dat hun vader en man is overleden. De kinderen barsten spontaan in huilen uit, de vrouw gelooft het eerst nog niet maar begint daarna ook te huilen. Het leed is onbeschrijfelijk. Hij had ze nog wel een mooie toekomst belooft! Zijn vrouw verteld dat hij zo graag nog met haar had willen trouwen voordat hij naar de strijd moest maar beloofde haar snel terug te komen. Dat is nu verleden tijd.

Situatie 2

Er loopt een militair door het veld. Langs alle kanten klinken schoten en geschreeuw. Explosies laten de hemel rood kleuren. De grond trilt van de rupsenbanden. De militair zoekt in alle macht dekking maar de overmacht is de groot. Hij wordt geraakt door een granaatscherf in zijn borstkas. Zijn maatje probeert de wond te stelpen maar het mag niet baten. Mij sterft nog geen 2 minuten later. Zijn maatje weet dat hij nu aan zijn ouders, vrouw en 2 lieve kinderen moet gaan vertellen dat hij dood is. Dan krijgt hij het bevel om terug te trekken. De strijd gaan ze niet winnen. Hij moet het lichaam van zijn vriend achterlaten.

2 Dagen later, de overlevende gaat met lood in zijn schoenen naar de voordeur. Er doet een vrouw open met een ongerust gezicht, op de achtergrond staan de twee kinderen. Hij verteld ze dat hun vader en man is overleden. De kinderen barsten spontaan in huilen uit, de vrouw gelooft het eerst nog niet maar begint daarna ook te huilen. Het leed is onbeschrijfelijk. Hij had ze nog wel een mooie toekomst belooft! Zijn vrouw verteld dat hij zo graag nog met haar had willen trouwen voordat hij naar de strijd moest maar beloofde haar snel terug te komen. Dat is nu verleden tijd.

Nu raden wie Taliban is, en wie een ISAF militair!
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
En dan blijkt de taliban geen westerse slachtoffers te helpen maar te martelen, nee leuk dat ze elkaar in leven houden, maar dit gaat me iets te ver.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
de amerikanen martelen ook afghani's, dus wat is dan t verschil, dat wij de amerikanen als good guys bestempelen? ???
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Dinges

• Senior gebruiker
Nu raden wie Taliban is, en wie een ISAF militair!

I.i.g. geen ISAF. Want die verlaat na een gevecht niet direct zijn uitzendgebied om naar het huis van z'n maatje te gaan...en al helemaal niet om slecht nieuws te brengen. Daar heeft Defensie andere mensen voor.  O0

dus wat is dan t verschil, dat wij de amerikanen als good guys bestempelen? ???

Er zijn best wat verschilletjes tussen Taliban en ISAF. Met wiki kun je er al best een paar ontdekken...  ::)

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
@Dinges,

Je snapt waarschijnlijk mijn bedoeling van het bericht wel. Ik wilde alleen duidelijk maken dat ieder militair of strijder meer is dan alleen die persoon in het veld. Een taliban strijder heeft net zo goed als onze militairen ouders, familie, vrienden die om hem geven. Ieder mens is er een. Of die persoon nou martelingen doet of 24/7 levens red maakt voor het Rode Kruis niet uit. Wij zijn ervoor om menselijk leed te verzachten en proberen daarin zo ver mogelijk te gaan. Op de vraag of iemand strafbaar bezig is kan ik geen antwoord geven. Dat moet een rechter maar bepalen.

Groetjes!
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
de amerikanen martelen ook afghani's, dus wat is dan t verschil, dat wij de amerikanen als good guys bestempelen? ???

Een isaf militair verleent eerste hulp ook aan tegenstanders (taliban) , de taliban verleent geen eerste hulp aan isaf (of welke westerling dan ook). DAT is het grote verschil.

Als de isaf een gewonde taliban strijder tegenkomt dan doet men er alles aan deze te redden, de taliban zou de gewonde isaf achter een pick-up door de dorpen heen sleuren om maar angst te bezorgen aan de gematigde bevolking. Ze verlenen dus absoluut geen eerste hulp, en als ze dat al doen is het om hem/haar langer te laten lijden voor het overlijden/ophangen/martelen/vierendelen/enz.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)