Jun 2004 - Auto op z'n kop bij tankstation

Auteur Topic: Jun 2004 - Auto op z'n kop bij tankstation  (gelezen 24318 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Gepost op: 8 juni 2004, 14:02:09
Beste forumleden.

Deze casus is fictief. Het enige dat we ermee kunnen is overleggen en discussieren over wat er mogelijk voor hulp zou kunnen worden verleend en waarmee rekening moet worden gehouden. Ik kan dus niets onderbouwen met hoe het uiteindelijk daadwerkelijk is afgelopen. Maar het alternatief is: geen casus.
En aangezien een fictieve casus genoeg stof tot nadenken en leermomenten kan geven, hoeft dat niet per definitie verkeerd te zijn.
Ik lever het idee... de afloop is aan jullie!
Ik vraag dan ook aan alle hulpdiensten hun verhalen goed te onderbouwen en mij, daar waar nodig is te sturen en te ondersteunen.

Het verhaal:

Het is augustus, lekker zomerweer, je hebt net getankt en komt de winkel van het tankstation uitlopen.
Je hoort het slippen van banden, ziet een auto met een behoorlijke vaart slingerend de berm in gaan. De bestuurder heeft de wagen overduidelijk niet meer onder controle. De wagen slaat over de kop, ramt een lantaarnpaal, schept een dame die naar de winkel van het tankstation loopt en komt op de wielen tegen de steunpilaar van de overkapping tot stilstand.
In de auto bevindt zich naast de bestuurder nog een passagier.
De auto zit behoorlijk in elkaar en geen van de inzittenden komt spontaan uit de auto.
De echtgenoot van de dame die bij het ongeval betrokken is geraakt, ziet zijn vrouw roerloos op de straat liggen en raakt volledig buiten zinnen.

Wat is jouw eerste actie?

Tot zover de informatie tot nu toe. Als de discussie op gang is zal ik jullie voorzien van details met betrekking tot slachtoffers, omstanders en omstandigheden.

Veel succes!




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 8 juni 2004, 16:10:38
Effe Apeldoorn bellen.  ;D

Prio 1 is eigen veiligheid.
Grootste gevaar is dat de auto in brand vliegt onder de overkapping en bij de winkel van de bezinepomp.
Kortom evacuatie van so's voorzover niet bekneld, personeel en andere aanwezigen.
Let bij benaderen van so's in de auto op al dan niet afgegane airbags.

Onderzoek of so's in de auto bekneld zitten.
Zo ja, ambulance voor minimaal 3 hoog energetische so's en brandweer voor beknelling en brandveiligheid van de auto.
Zo nee, brandweer alleen voor brandveiligheid.

Als iedereen in een veilige positie is dan zo goed en kwaad als het kan aan de so's eh verlenen en/of omstanders daartoe instrueren (bijv. fixatie van het hoofd.)

Let ook vooral op die echtgenoot. Hij lijkt me instaat om zowel het letsel van zijn vrouw als die van de bestuurder aanzienlijk te verergeren.

Rader

P.S.
Ik was van plan zo bij de benzinepomp een ijsje te halen.  :-X :P


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #2 Gepost op: 8 juni 2004, 19:26:47
Ik zal een poging gaan wagen. kijk er wel met brandweerogen na....

We hebben met 3 1/2 (echtgenoot) slachtoffers te maken.

Als eerste alarmering regelen. Zowel ambu voor 3 personen als politie als brandweer.

Op ieder pompstation staat het "vol" met kleine blusmiddelen. Deze neem ik zelf mee omi n de buurt van de auto te zetten. (inieder geval binnen handbereik!) Ook direct de noodbedieningsknop indrukken zodat er geen toevoer meer komt in de pompen.

Ik laat 1 persoon die in de buurt loopt zorgen dat er geen auto's meer komen tanken. Hoe hij dit oplost zou mijn voorkeur zijn om de "afrit" dicht te gooien.

Aangezien er 1 persoon niet meer inde auto is en er brand uit mocht breken deze het makkelijkste te verplaatsen is richt ik me eerst even op de auto. Snel controle op lekkage. en indien mogelijk accuklemmen losmaken.

Stukje eigen veiligheid is geregeld.

aan omstander vragen en iemand direct opdracht geven om de echtgenoot "rustig" proberen te krijgen.

Iemand met ehbo naar de aangereden mevrouw laten kijken. en daar met zijn/haar opleiding laten handelen.

Zelf naar het voertuig toe en proberen contact te krijgen met so's. wanneer er geen deur opengaat aan de achterkant zo ver mogelijk bij het so's vandaan een ruitje intikken om contact te krijgen. Personen hebben een flinke klap gemaakt dus wil er zo snel als mogelijk bij komen. Auto staat weer op zijn wielen en is dus redelijk toegankelijk om erin te stappen m.b.t. stabiliteit.
Probeer bij beide SO een abc controle (verder kan ik het niet...) te doen en naar bevindingen te handelen. Hebben ze beide nog een ademhaling en dus een circulatie en is deze niet bedreigd dan laat ik hen zo zitten. Wanneer deze bedreigd is probeer ik hen een zo'n comfortabel mogelijk houding te geven door hoofd acterover tegen de stoel aan te houden. Uiteraard lukt dit maar bij 1 persoon. En het zal wel zo zijn in deze casus dat beide personen er slecht aan toe zijn....
Maar gelukkig is het mooi weer en heeft RAdeR net daar zijn ijsje gehaald en die kan dus mooi assisteren.

Verder is het blijven controleren en "afwachten" tot de hulpdiensten er zijn. Waarbij taak politie is zorgen dat er geen verkeer meer aankomt. en publiek op afstand houden. Als zij als eerste tp zijn 1 van de 2 agenten helpen de vrouw die aangereden is.

Wanneer ambu tp komt nemen zijn de "leiding" over en zij bepalen wie de hoogste prioriteit heeft. Zij overleggen ook met de brw wat zij van hen verwachten.

Wanneer brw tp komt nemen zijn als eerste een stuk veiligheid voor hun rekening. Ik heb al het e.e.a. gedaan maar zij kunnen ook nog een straaltje klaarleggen en eventueel een preventief dekentje schuim.

In overleg met de 3 diensten gaat de bevrijding dan beginnen.
Ondertussen zullen er ook de ovd-g en ovd-b wel tp zijn.

verder ben ik benieuwd naar meer details.....


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #3 Gepost op: 8 juni 2004, 21:09:05
Ik zou op dreigend gevaar letten, brand of snel naderend verkeer. Dan de SO's checken op verwondingen en de ernst daarvan (ABC checken). Onmiddelijk 112 bellen en de situatie doorgeven. Het gaat hier om 3 slachtoffers. Mogelijk beknelling aangezien de 2 SO's niet direct uit de auto komen (of buiten bewustzijn).  Eventueel nek ondersteunen of als ze bij bewustzijn zijn gerust stellen in afwachting tot de hulpdiensten. Als de echtgenoot te ver gaat deze in bedwang proberen te houden of laten houden door andere omstanders? Omdat deze nog meer schade zou kunnen aanrichten.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #4 Gepost op: 8 juni 2004, 21:32:13
Wat ik zou doen??.....eerst mijzelf een klap in mijn gezicht geven om te checken of ik niet in een film van James Bond terecht ben gekomen ;D

Gezien de klap zal ik niet de enige zijn die actie wil of gaat ondernemen. In ieder geval de bemensing van het pompstation de hulpdiensten laten waarschuwen en vragen om politie brandweer en ambulance voor ten minste 3 gewonden.

Ondertussen zou ik de man van de aangereden vrouw proberen te kalmeren en vragen de zorg voor zijn vrouw te nemen door haar nek te fixeren en bij kennis proberen te houden.

De pompbediende de veiligheden van het pompstation in werking laten stellen, dus noodknop benzine toeveoer etc. Ondertussen zelf de situatie rond de auto opnemen en daarbij letten op lekkages etc. Indien mogelijk zoals fikkie aangaf de accu klemmen losgooien alhoewel dit moeilijk zal gaan als de auto al een keer over de kop is gegaan.

Gezien de snelheid en de kracht waarmee de auto over de kop is geslagen zou ik niet uit voorzorg de slachtoffers gaan verslepen dit om meer letsel te voorkomen. Indien mogelijk proberen de vitale functies controleren. Auto staat weer op zijn wielen dus wie weet kunnen we er makkelijk in kruipen ondanks dat deze nog niet gestabiliseerd is maar alles wat je op dat moment kan doen is beter als niks te doen denk ik.

En dan maar hopen dat onze collega's snel ter plekke zijn.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2004, 21:09:45
Ik denk dat je deze casus nog een beetje moet veranderen in de maand november ofzo. omdat iedereen nog aan het water ligt 8) of op vakantie is want veel reactie's komen er niet ???
of durven de mensen geen reactie te geven?


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2004, 23:33:29
Ik denk dat er wel meer reacties komen als ik meer details geef. Maar ik vraag me juist af wat een ieder doet in eerste aanvang. Dus met de instelling die je op een gewone doordeweekse dag hebt en de materialen die je onder normale omstandigheden bij je hebt. Ik wacht dus toch nog heel even met de details. ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2004, 10:49:35
Ik denk dat iedereen het (net als ik) wel eens is met de eerder geposte handelswijze...

Christian


Fabian

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Onderbrandmeester
Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2004, 11:19:40
Ik sluit me helemaal bij bovenstaande reacties aan!

Kan er weinig aan toe voegen...


Enforcer

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2004, 15:36:02
Ik denk dat er wel meer reacties komen als ik meer details geef. Maar ik vraag me juist af wat een ieder doet in eerste aanvang. Dus met de instelling die je op een gewone doordeweekse dag hebt en de materialen die je onder normale omstandigheden bij je hebt. Ik wacht dus toch nog heel even met de details. ;)

Ik denk wat iedereen in de eerste secondes doet is overzicht krijgen wat er gebeurt is en hoeveel slachtoffers er zijn....De gevaren inschatten...Hieruit volgt uiteraard meteen het alarmeren.