Wat ik bedoelde met noodbevrijding is niet dat de deur er uit moet maar wel dat het SO er ergens uit kan. Ik weet niet of de deur ook zo te openen is.
Ik begrijp van div. ambu medewerkers dat passagier er het eerste uit moet.
Graag zou ik willen weten hoeveel tijd hier voor is. Met andere woorden is het.... of nu of niet meer..... Tuurlijk neem je voor je eigen veiligheid een aantal dingen door. Brandstoflekkage, pompen uitgeschakeld e.d. maar hebje nog tijd om het voertuig te stabiliseren of moet er snel gewerkt worden.
Oké ik snap wat je bedoelt, zorg altijd voor een alternatief wanneer de situatie plotseling veranderd.
Wanneer je een dakomslag wilt maken zitten daar een aantal nadelen aan.
Je blijft met het dak zitten en zul je ergens aan vast moeten maken zodat deze niet terug kan klappen. In die tijd kun je ook nog 2 keer knippen en benje heel het dak kwijt. Dit werkt veel prettiger en kunje er van alle kanten makkelijker bij. Zeker als je voor het andere SO ook nog moet gaan knippen.
Voor de passagier zal er behoudens de deur (indien deze vastzit) niet veel geknipt moeten worden, deze moet er NU uit en niet over 1 minuut want dan is het eigenlijk al te laat.
Mijn ervaring met een dakomslag naar voren toe is mij altijd prima bevallen, het zijn natuurlijk maar 2 knipjes extra maar als het niet noodzakelijk is om de patient te bevrijden dan scheelt het tijd.
De EHV-er die het allemaal heeft zien gebeuren zit bij het hoofd van de dame om hier te fixeren. Deze kan dus niet met de hyperventilerende echtgenoot bezig zijn.
Het fixeren van het hoofd kan ook gedaan worden door een omstander, dus EHV'er naar de4 hyperventilerende echtgenoot en een omstander na instructie achter het hoofd van de dame.
OVD-G arriveert:
Ik draag hem over:
momenteel zijn er 2 ambu's tp. en nog 2 onderweg. 1 ambu is bezig met een T1 slo. Verder zijn er nog 1 T1 (dame) en nog een T2 (bestuurder) en een hyperventilerende echtgenoot (T3?) MMT is onderweg. OVDB is ter plaatse. Mijn voorstel is om de dame door de eertse ambulance naar het ziekenhuis te laten brengen, gezien de (dreigende) shock en het klinisch instabiel bekken, en daarmee de leiding over te dragen aan de OVDG. MMT kan zich dan bekommeren over de eventueel nog vastzittende passagier en de bestuurder, ik stel voor om de hyperventilerende echtgenoot mee te nemen indien zijn situatie dit toelaat anders wachten op de 4de ambu
De dame zou ik aanvullend nog een sluitlaken om het bekken willen doen en pijnstilling geven.
Paul