Jun 2004 - Auto op z'n kop bij tankstation

Auteur Topic: Jun 2004 - Auto op z'n kop bij tankstation  (gelezen 24320 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #40 Gepost op: 13 juni 2004, 21:04:13
Ik hou het vooralsnog op klein ongeval voor wat betreft de brandweer.

We komen aan met een TS (6 man), een HV (2 man) en de OvD. Er is sprake van 1 beknelling en 2 andere gewonden. Vooralsnog een medische aangelegenheid in mijn ogen. Meerdere handen maken licht werk maar voor zover bij mij bekend hebben we brw, 3x ggd en politie ter plaatse. genoeg handen dus.

Jorrin misschien kunnen we even een overzicht krijgen van de situatie op dit moment met betrekking tot wat er aan materiaal aanwezig is, en vanhieruit verder gaan opereren  ;D.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #41 Gepost op: 13 juni 2004, 21:14:15
Ik hou het vooralsnog op klein ongeval voor wat betreft de brandweer.

We komen aan met een TS (6 man), een HV (2 man) en de OvD. Er is sprake van 1 beknelling en 2 andere gewonden. Vooralsnog een medische aangelegenheid in mijn ogen. Meerdere handen maken licht werk maar voor zover bij mij bekend hebben we brw, 3x ggd en politie ter plaatse. genoeg handen dus.

Jorrin misschien kunnen we even een overzicht krijgen van de situatie op dit moment met betrekking tot wat er aan materiaal aanwezig is, en vanhieruit verder gaan opereren  ;D.


Shave,
gedeeltelijk benik het met je eens.
Ik ben ervan uit gegaan dat er alleen een ts tp zou zijn met standaard bepakking. Aangezien er ook een hv tp komt. Deze hv bemanning zal zich niet direct met de hulpverlening bemoeien maar eerder met uitgfte materiaal.
als ik de verhalen van div. ambu medewerkers goed gelezen heb willen ze graag bij ieder so minimaal 1 brwman/vrouw. Van je 6 man ben je er dan al 2 kwijt. 1 b en 1 P betekent dat je nog 2 mensen over hebt om iets te doen. er zal eerst een stukje voorbereiding gedaan moeten worden voor je daadwerkelijk aan de gang kunt. 2 personen is dan niet superveel en aangezien het buiten 30 graden was zou je wanneer het een pittige  beknelling hebt je toch wel een keer door wilt wisselen het toch prettig is om dit vooraf te regelen en niet pas als het zover is......


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #42 Gepost op: 13 juni 2004, 21:49:33
JVO,
Ik vind het een hele goeie dat je aan rijkswatersstaat gedacht hebt om de heli te kunnen laten landen. Was hier zelf nog niet opgekomen. Kunnen zij ook iets met pijlen en kruizen doen om 1 baan vrij te maken voor hulpdiensten?


Dit kan iig rond Amsterdam door de auto's van het Wijkteam Autosnelwegen en het hoofdbureau aangevraagd worden bij rijkswaterstaat, zij zijn wegbeheerder en verantwoordelijk voor de kruisen en andere onderdelen langs de snelweg.
Daarnaast lijkt het me handig om ook alvast de OD te waarschuwen voor het maken van foto's ed, en de IP van dienst zal ook wel op komen dagen/gealarmeerd worden.

Ook zal er iig 1 post van de politie ingezet worden om de traumaheli te bewaken...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #43 Gepost op: 13 juni 2004, 23:06:12
OK, even samenvattend dus.

We hebben 2 politiewagens, waarvan er een de toerit blokkeert en een de situatie met de omstanders etc. onder controle houdt.
We hebben 1 TAS, 1 HV en de OvD (die komt meteen mee, begrijp ik?) tp.
De omgeving is vrijgegeven door de brandweer en het voertuig is gestabiliseerd.
In de auto zit de brandweerman die hier toevalligerwijs aanwezig was achter de bestuurder om de nek manueel te fixeren. De gewondenverzorger van de brandweer staat de wond in de hals dicht te drukken.
Bij de passagier zit geen brandweer, dit is in deze situatie niet mogelijk. Deze zal als eerste uit de auto moeten worden gehaald.
De EHV-er die het allemaal heeft zien gebeuren zit bij het hoofd van de dame om hier te fixeren. Deze kan dus niet met de hyperventilerende echtgenoot bezig zijn. De echtgenoot wordt door een van de agenten opgevangen.
Er zijn inmiddels 2 ambulances tp. De bemanning van de 2e ambulance houdt zich bezig met het stabiliseren van de passagier en overlegt met de brandweer hoe dit slachtoffer uit de auto te halen.
De chauffeur van de 1ste ambulance blijft bij de wagen.
De verpleegkundige van de 1ste ambulance pendelt heen en weer tussen de dame, de bestuurder en de echtgenoot, zonder zich daarbij ergens 'vast' te zetten.

Aanvullend op het lichamelijk onderzoek van de dame: bij checken van het bekken voelt dit instabiel. De buik voelt soepel.

Zo ver waren we...

En dan nu:

De OvD-G arriveert.

De weg is inmiddels afgezet om ruimte te maken voor de traumaheli. Deze wordt binnen 3 minuten verwacht.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #44 Gepost op: 14 juni 2004, 09:45:59
Citaat
 Wat ik bedoelde met noodbevrijding is niet dat de deur er uit moet maar wel dat het SO er ergens uit kan. Ik weet niet of de deur ook zo te openen is.

Ik begrijp van div. ambu medewerkers dat passagier er het eerste uit moet.
Graag zou ik willen weten hoeveel tijd hier voor is. Met andere woorden is het.... of nu of niet meer..... Tuurlijk neem je voor je eigen veiligheid een aantal dingen door. Brandstoflekkage, pompen uitgeschakeld e.d. maar hebje nog tijd om het voertuig te stabiliseren of moet er snel gewerkt worden.
 

Oké ik snap wat je bedoelt, zorg altijd voor een alternatief wanneer de situatie plotseling veranderd.

Citaat
 Wanneer je een dakomslag wilt maken zitten daar een aantal nadelen aan.
Je blijft met het dak zitten en zul je ergens aan vast moeten maken zodat deze niet terug kan klappen. In die tijd kun je ook nog 2 keer knippen en benje heel het dak kwijt. Dit werkt veel prettiger en kunje er van alle kanten makkelijker bij. Zeker als je voor het andere SO ook nog moet gaan knippen.
Voor de passagier zal er behoudens de deur (indien deze vastzit) niet veel geknipt moeten worden, deze moet er NU uit en niet over 1 minuut want dan is het eigenlijk al te laat.
Mijn ervaring met een dakomslag naar voren toe is mij altijd prima bevallen, het zijn natuurlijk maar 2 knipjes extra maar als het niet noodzakelijk is om de patient te bevrijden dan scheelt het tijd.

Citaat
De EHV-er die het allemaal heeft zien gebeuren zit bij het hoofd van de dame om hier te fixeren. Deze kan dus niet met de hyperventilerende echtgenoot bezig zijn.

Het fixeren van het hoofd kan ook gedaan worden door een omstander, dus EHV'er naar de4 hyperventilerende echtgenoot en een omstander na instructie achter het hoofd van de dame.

OVD-G arriveert:
Ik draag hem over:
momenteel zijn er 2 ambu's tp. en nog 2 onderweg.  1 ambu is bezig met een T1 slo.  Verder zijn er nog 1 T1 (dame) en nog een T2 (bestuurder) en een hyperventilerende echtgenoot  (T3?)  MMT is onderweg.  OVDB is ter plaatse.  Mijn voorstel is om de dame door de eertse ambulance naar het ziekenhuis te laten brengen, gezien de (dreigende) shock en het klinisch instabiel bekken, en daarmee de leiding over te dragen aan de OVDG.  MMT kan zich dan bekommeren over de eventueel nog vastzittende passagier en de bestuurder, ik stel voor om de hyperventilerende echtgenoot mee te nemen indien zijn situatie dit toelaat anders wachten op de 4de ambu

De dame zou ik aanvullend nog een sluitlaken om het bekken willen doen en pijnstilling geven.  


Paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #45 Gepost op: 14 juni 2004, 11:57:14
We hebben 1 TAS, 1 HV en de OvD (die komt meteen mee, begrijp ik?) tp.

Klopt als een bus!


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #46 Gepost op: 14 juni 2004, 18:38:31
Ik kan zo snel niets vinden of het tankstation langs een snelweg ligt. Heb ik dat gemist of is dat ter plaatse verzonnen? :P

Christian


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #47 Gepost op: 14 juni 2004, 18:57:21
Ik kan zo snel niets vinden of het tankstation langs een snelweg ligt. Heb ik dat gemist of is dat ter plaatse verzonnen? :P

Christian

Het is voor dit verhaal niet erg van belang. De snelheid op het moment van de crash was hoog, de toerit moet hoe dan ook worden geblokkeerd en de weg moet dicht, wil de traumaheli daar kunnen landen. Maar als jij de casus op een heel andere wijze benaderd zou hebben als het geen snelweg zou zijn, dan nodig ik je van harte uit om dit uiteen te zetten. ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #48 Gepost op: 14 juni 2004, 19:25:43
Ik wil geen verwarring gaan zaaien hoor, maar heel het verhaal verandert natuurlijk al als het tankstation in een woonwijk staat, gezien de kans op ontploffingsgevaar en natuurlijk de landplaats van de heli, daar moet ook ruimte voor gemaakt worden, dat is anders dan op de afrit van een snelweg.
Maar laten we het scenario dan maar houden langs de snelweg, anders wordt het zo een rommeltje. ;D

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #49 Gepost op: 14 juni 2004, 20:19:06
laten we de casus vooral doorlaten gaan zoals hij nu loopt,anders zijn alle voorgaande reacties voor niets geweest.Er wordt zeer goed gereageerd,en Jorrin speelt daar goed op in met nieuwe info.
Het is haar casus,dus zij kan alle kanten ermee op ;)