Jun 2004 - Auto op z'n kop bij tankstation

Auteur Topic: Jun 2004 - Auto op z'n kop bij tankstation  (gelezen 24317 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #60 Gepost op: 15 juni 2004, 23:34:41
De echtgenoot is inmiddels wat bedaard en door de avp van de 1ste ambulance bij zijn vrouw gelaten. Dit werkt!

Het MMT is ingezet op de passagier. Deze is per direct op een plank getrokken en uit de auto gehaald en wordt geintubeerd.

Nog even wat parameters. Deze keer probeer ik het in het nederlands ;D

De dame blijft aanspreekbaar, maar haar ademhaling versnelt, haar saturatie is inmiddels door de zuurstof opgekrikt naar 95%, haar pols is 110 p/m en de bloeddruk blijft 90/55 ondanks vullen.

De bestuurder maakt zich nog steeds behoorlijk druk over alles wat er gebeurd is en om het feit dat hij zijn linkerbeen niet meer voelt. Er wordt hem door de avp  verteld dat de passagier er ernstig aan toe is en dat de kans groot is dat deze komt te overlijden. De bestuurder wordt stil. Ademhaling 24 p/m, saturatie 92%, pols 100 p/m, bloeddruk 130/75.

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #61 Gepost op: 15 juni 2004, 23:56:29
Citaat
 De vrouw heeft geen harde buik dus er is (NOG) geen ernstige inwendige bloeding in de buikholte.
Wel heeft ze mogelijk een bekken/schaambeen breuk  

Dat klopt maar ook een bekken breuk en zeker de instabiel breuken kunnen leiden tot ernstig inwendig bloedverlies met shock tot gevolg.

Citaat
 omdat ze urine heeft laten lopen kan de blaas ook beschadigd zijn.

slachtoffers met een bekkenfractuur die hun urine laten lopen is juist een teken dat er niets mis is met de urinewegen, de complicatie waarop je bedacht moet zijn bij een bekkenfractuur is een scheuring van de urethra(pisbuis)

T.a.v. de casus, de dame lijkt te verslechteren met name te toename van de ademhalingfrequentie en de hoge hartslag ondanks de vulling die ze ontvangt baren mij zorgen.....dus wat mij betreft een T1 slachtoffer en zo spoedig mogelijk weg naar een traumacentrum.

verder blijft mijn plan van aanpak hetzelfde.

Paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #62 Gepost op: 16 juni 2004, 08:26:19
ben blij dat ik in ieder geval begonnen ben met een "noodbevrijding" hier heb je nu dus weer profijt van.
Voor de rest is het op dit een medisch verhaal en kijk ik op afstand weer mee tot de brandweer weer mag gaan werken...

Cathy

• Gast
Reactie #63 Gepost op: 16 juni 2004, 09:35:33
Mijn eerste reactie : WHAT THE HELL !!!!!

Hulpdiensten allarmeren, slachtoffer check, gelieve alles even zo laten tot professionele mensen aanwezig zijn (je weet het nooit), mensen op afstand houden en echtgenoot kalmeren.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 16 juni 2004, 15:14:41
Kom op ambuchauffeurs en plegen.
Aan het werk, de eerste ambu komt ter plaatse.

Een aanwezige brandweerman en iemand van het sigma team die stonden te tanken hebben adequaat eerste hulp verleend.

Nu is de eer aan jullie. Wij lezen met belangstelling jullie reacties.

RAdeR

Bedankt mannen/vrouwen interessant en leerzaam.

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #65 Gepost op: 16 juni 2004, 15:30:14
Dat klopt maar ook een bekken breuk en zeker de instabiel breuken kunnen leiden tot ernstig inwendig bloedverlies met shock tot gevolg.

Ben ik helemaal met je eens.
Wat ik bedoelde was dat in ieder geval geen bloeding van milt of lever voorhande was omdat dan de buik wel hard zou zijn. :-[

slachtoffers met een bekkenfractuur die hun urine laten lopen is juist een teken dat er niets mis is met de urinewegen, de complicatie waarop je bedacht moet zijn bij een bekkenfractuur is een scheuring van de urethra(pisbuis)
Citaat

Weer wat geleerd dank je wel :D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #66 Gepost op: 16 juni 2004, 18:53:10
en daar gaat het om, dat we allemaal weer iets leren. ;D ;)

Een wijze chinees zei eens:

" een wijs man is iemand die van eenieder leert"

paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 16 juni 2004, 18:59:43
Benieuwd waar je als vrouw dan je wijsheid vandaan moet halen... ;) ;D

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 16 juni 2004, 21:22:05
Het MMT is nog bezig met het stabiliseren van de passagier.

Er arriveert een 3e ambulance. Het is duidelijk: de dame MOET weg. Wat zijn je laatste handelingen op de PI en hoe ga je haar vervoeren?

Wat doe je met de echtgenoot?

Dan wil ik graag de brandweer in actie hebben. De bestuurder moet uit zijn auto bevrijd worden. Slachtoffer is (nog) stabiel. Hoe gaan jullie te werk?

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #69 Gepost op: 16 juni 2004, 21:46:56
jorrin,

tuurlijk staan wij te poppelen om te beginnen maar kun je aangeven wat er vanons verwacht word en hoe persoon precies bekneld zit.

oftewel hoeft alleen het dak eraf of alleen de deur eruit of combinatie. ligt so tegen de deur aan? zit het stuur in zijn buik?????? etc. etc.