Jun 2004 - Auto op z'n kop bij tankstation

Auteur Topic: Jun 2004 - Auto op z'n kop bij tankstation  (gelezen 24306 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #80 Gepost op: 18 juni 2004, 23:01:44
Citaat
  Fikkie, je hoeft niet te wachten want het dak moet er sowiezo af.
  

Uiteraard was dit een opmerking met een grote knipoog, laat ik dat voor alle duidelijkheid zeggen, ik weet echt wel dat het dak eraf halen niet zomaar een standaard klus is en dat ook de brandweer als proffesionele hulpverleners nadenken voordat ze dingen doen, en dat is prima.

Goed na een 15 minuten is het dak eraf en de deur eruit.

Voor vitale funties van de patient moeten we bij jorrin zijn maar toch ga ik er maar vanuit dat de patient stabiel blijft en een gecontroleerde bevrijding mogelijk maakt, dus het gaat in deze niet om de snelheid maar de nauwkeurigheid.

vervolgens zou ik de voet van de patient onder de rempedaal uit willen hebben en vervolgens het stuur van zijn benen af zodat we hem gecontroleers op een wervelplank kunnen leggen, in deze hebben jullie meer expertise en vraag ik wederom je hulp, voor alle duidelijkheid je hebt alle tijd en het moet zo gecontroleerd mogelijk.

Paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #81 Gepost op: 20 juni 2004, 09:47:17
Ik zou dan voor een voetenluikje (dit is een stukje weghalen aan de kant van de voorwielen) om te zien hoe de voeten precies vastzitten en voor we de auto gaan forceren met 1 of 2 rammen om het stuur en het gehele dashbord naar voren te krijgen. Zitten zijn voeten dan nog vast gaat dit toch nog wel een beetje meer pijn doen en zal hij er later ook moeilijker uit te halen zijn.
Wanneer luikje gemaakt is dan of pendalen omtrekken naar de zijkant. (dit kan met de hand of anders met een spanbandje) of als je er goed bij kunt komen met een pendaalknipper. (een pendaal is zijdelings helemaal niet sterk.)
Voor dit luikje en de voet te bevrijden is ongeveer 10 minuten nodig.
Na deze actie weer graag even overleg met ambu personeel of situatie nog steeds hetzelfde is.
Zijn nu ongeveer 30 minuten bezig nadat brw tp is gekomen. Ik weet niet of er dan al extra maatregelen genomen moeten worden? temperatuur? zuurstof zal op beginnen te raken?
In de tijd dat patient weer gecontroleerd wordt maken we de laatste voorbereidingen om straks de voorkant naar voren te kunnen brengen om de patient er goed uit te halen is.
Ik wacht weer even af tot we met de laatste actie door kunnen gaan. Wanneer we er de "tijd" voor krijgen zou dit normaal gesproken in 15 minuten moeten kunnen. Is dit te lang dan moet het ook in 5 minuten kunnen maar dan gaat het met "iets minder" beleid.
Ik hoor wel weer......


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #82 Gepost op: 20 juni 2004, 11:26:52
Tussendoor even wat informatie over de toestand van de slachtoffers. Dan kunnen jullie weer verder ;)

Vitale functies van de passagier blijven slecht.
Slachtoffer is geintubeerd en er is sprake van een fladderthorax links, forse blauwverkleuringen verspreid over de hele buik en borstkas. Overduidelijk meervoudige en gecompliceerde fracturen van beide benen en linkerarm. Lichtstijve pupillen.
Hoe ga je dit slachtoffer vervoeren?

De parameters van de bestuurder blijven stabiel.
Maar alvorens met de voeten en benen aan de gang te gaan wil je het slachtoffer gekalmeerd hebben en voorzien van pijnstilling. Voor welke medicatie kies je?


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #83 Gepost op: 20 juni 2004, 17:49:02
ik denk dat ik even iets gemist heb want in mijn bleving is de passagier al uit het voertuig ???
hier ben ik tenminste wel vanuit gegaan....


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #84 Gepost op: 20 juni 2004, 19:57:01
Nee hoor, je hebt goed opgelet ;)  De passagier is inderdaad uit de auto, maar nog wel op de PI aanwezig. Het MMT is druk bezig geweest het slachtoffer voor zover als mogelijk te stabiliseren.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #85 Gepost op: 21 juni 2004, 00:13:58
Mijn voorkeur voor transport van de passagier zou zijn middels de heli, indien de heli-arts hiermee kan instemmen, er even vanuit gaande dat het dichtsbijzijnde trauma centrum met neuro chirurgische opvang niet op de hoek van de straat zit.
Deze patient is instabiel en moet waarschijnlijk snel chirurgsich behandeld worden ivm zijn inwendige bloedingen.  

De bestuurder blijft stabiel dus we kunnen doorgaan met het voetenluikje en wat mij betreft krijgen jullie daar de volle 15 minuten voor.  Zo gecontroleerd mogelijk dus.

Pijstilling en sedatie,
tsja, denilox is uiteraard geen optie, protocolair gezien zou ik dan uitkomen bij fentanyl echter dit is naar mijn mening wel pijnstillend maar zeker niet rustgevend, dus dan maar buiten protocolair met de juiste reden.  Mijn voorkeur zou uitgaan naar fentanyl i.c.m. diazepam, pijnstillend en rust gevend.
zaak is het dan wel dat ik de ademhaling van het slachtoffer goed in de gaten houd.

Ketanest lijkt me in deze situatie geen goede keuze omdat ik dan mijn belangrijkste bron van informatie (het slachtoffer zelf) dan verlies omdat deze even gaat "slapen".

Paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #86 Gepost op: 21 juni 2004, 10:13:36
Op de reactie van JVO na,weer weinig reacties van uit het kamp van de politie ???


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #87 Gepost op: 21 juni 2004, 13:10:18
Is ook voor dde politie weinig meer te doen???  De OD is inmiddels bezig met een sporenonderzoek op de weg, en ze staan te trappelen om ook het voertuig te bekijken.... ;)
Inmiddels is er voldoende blauw aanwezig, zodat ook getuigen gehoord kunnen worden over de toedracht...dat is het wel weer even denk ik ;) ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #88 Gepost op: 28 juni 2004, 09:08:25
Beste mensen, de maand loopt ten einde. Het wordt tijd dat we gaan afwerken.

De passagier is inmiddels per heli afgevoerd naar het dichtstbijzijnde traumacentrum.

De auto rond de bestuurder is inmiddels zover geprepareerd dat het slachtoffer uit de auto gehaald kan worden.

* Op welke manier wordt dit laatste slachtoffer uiteindelijk uit de auto gehaald?

* Hoe vervoer je dit slachtoffer naar het ziekenhuis?

* Welke zaken moeten daarna nog geregeld worden voordat de PI weer kan worden vrijgegeven?


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #89 Gepost op: 30 juni 2004, 21:01:23
Volgens mij is het tijd om af te sluiten, 30 juni dus einde casus.
Iedereen bedankt voor het meedenken en wat mij betreft een prettige vakantie! ;D