C2000

Auteur Topic: C2000  (gelezen 34773 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #70 Gepost op: 30 augustus 2004, 22:44:25
Henk ik verbied niemand om hulp te verlenen, maar op dit moment zijn er wel veel organisaties die zich hulpverlener noemen.
Trouwens om rechtstreeks de toestand van een s.o. door te geven aan een ambulance zonder tussenkomst van een OSC is niets mis mee.
En bij twijfel sturen wij de ambulance aan waar die heen moet en waar het trefpunt is.
Ik weet niet hoe het komt maar ze luisteren wel en het werkt ook.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #71 Gepost op: 30 augustus 2004, 23:26:06
Is de C2000 apparatuur er niet om contact te houden met de hulpverleners op het land. Kan me goed voorstellen dat het erg prettig is om contact te hebben met de ambu op het land als je een patient ssn boord heb.

9910001

Klopt, maar dan moet de frequentie van de ambu net wel in je fleetmap geprogrammeerd zitten en je porto  TMO gebruik toestaan. Ik heb al begrepen dat de meeste brandweer porto's op DMO zijn ingesteld, kunnen dus alleen met elkaar praten en niet met andere disciplines.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #72 Gepost op: 31 augustus 2004, 11:19:03
Weet niet wat dmo of tmo inhoud maar het idee achter C2000 is toch dat we konden communiceren met elkaar. Alles van 1 incident moet met elkaar kunnen praten en alleen noodzakelijke info doorgeven. Dat de marifoon/ of brigadebak er naast nog wordt gebruikt kan ik me voorstellen voor de onderlinge communicatie tussen de eenheden.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #73 Gepost op: 31 augustus 2004, 11:26:35
Dat was wel oorspronkelijk de bedoeling...  ;D

Maar men denkt nu dat het CTPI die functie overneemt. dusse... die functionaliteit zal voorlopig niet gebruikt gaan worden..


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #74 Gepost op: 31 augustus 2004, 19:58:35
Klopt, maar dan moet de frequentie van de ambu net wel in je fleetmap geprogrammeerd zitten en je porto  TMO gebruik toestaan. Ik heb al begrepen dat de meeste brandweer porto's op DMO zijn ingesteld, kunnen dus alleen met elkaar praten en niet met andere disciplines.

Alleen de C2000 porto van bevelvoerders en officieren kunnen TMO. Ook alle in de auto's gebouwde zijn TMO. De andere porto's, ademlucht, duikers, zoals voorheen kanaal blauw, wit etc. zijn DMO.

DMO = Direct Mode = onderling contact zonder meldkamers. Zoals het analoge netwerk nu is.
TMO = Trunking Mode = via het landelijke netwerk, dus multidisciplinair en met meldkamers.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Fly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #75 Gepost op: 31 augustus 2004, 20:24:22
RR

Alle porto's zijn geschikt voor TMO en DMO het is alleen een kwestie van werkafspraken op welke manier je gebruik maakt van de porto's,
Om te kunnen communiceren met de diversen disipline,s onderling moet of overgeschakeld worden naar een map (kanaal) voor multidisiplinaire inzet of de meldkamer moet een aantal mappen koppelen

Fly
aan het strand is iedereen directeur


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #76 Gepost op: 1 september 2004, 01:26:17
Ik heb AV tijdens de introductie voor c2000 mogen verzorgen hier en er is nog geen spake van multi diciplinaire communicatie. Alles blijft bij 't oude tot dat de VC er aan te pas komt, daar gaan volgens plan de drie diciplines bij elkaar zitten. In aparte gebruikersgroepen...

Voorlopig.

Als je het handig vind om gezellig wat met de ambu te kletsen kun je ze beter bellen op de GSM. Al zouden ze je willen verbinden, tegen de tijd dat er geschakeld is ben je er al.

Ik vind de marifoon toch wat praktischer, aan zetten kijken, luisteren, voelen praten.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #77 Gepost op: 1 september 2004, 11:15:13
Maar ook op de marifoon gebeurt niet alles op de open kanalen, hoeveel de knrm gebruik maakt van kanaal 00 is nog best wel veel. Verder is het moeilijk praten met een ambu via een marifoon. Verder denk ik dat de kustbrigades en de reddingsboten welke vanaf het strand varen de contacten met de RAC via de voertuigen houden en de havenreddingsboten een mobi aan boord krijgen ook voor het gewonden vervoer.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #78 Gepost op: 1 september 2004, 13:03:15
Maar ook op de marifoon gebeurt niet alles op de open kanalen, hoeveel de knrm gebruik maakt van kanaal 00 is nog best wel veel. Verder is het moeilijk praten met een ambu via een marifoon. Verder denk ik dat de kustbrigades en de reddingsboten welke vanaf het strand varen de contacten met de RAC via de voertuigen houden en de havenreddingsboten een mobi aan boord krijgen ook voor het gewonden vervoer.

9910001
Ik zie 00 niet echt als een gesloten kanaal als c 2000. Als je als reddingsboot 00 in je marifoon wilt kan dat bijna altijd en de post kan gewoon meeluisteren. De leiding van de boten op het water hoort idd op het water, dat ben ik met je eens. Ik zie het gewonden vervoer het beste geregeld door de OSC, die zal ook door c2000 met de ambu kunnen tokkelen als hij dat leuk vindt. "Komt de ambu eraan?" "Ja de ambu komt eraan", "komt de boot eraan?", ja de boot komt eraan"."mooi". Druk, druk, druk! :P.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #79 Gepost op: 2 september 2004, 10:29:41
Je kan ook nog doorgeven om wat voor en slachtoffer het gaat en wat er met so mis is. OOk een duidelijke plek afspreken kan wonderen doen.

9910001
9910001