Verkeersvest en brandweer

Auteur Topic: Verkeersvest en brandweer  (gelezen 3912 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk van Oostveen

  • Gast
Gepost op: 10 juni 2004, 23:44:03
Hallo Forumleden,

Op een of andere manier is het dragen van een verkeersvest (een oranje veiligheidsvest) tijdens HV uitrukken langs de openbare weg ter discussie gesteld  in ons korps.
 
Dragen jullie een verkeersvest:
   - Overdag ?
   - 's Nachts ?

Is er ergens een objectieve (wetenschappelijke) studie of een formeel standpunt van het NIBRA op het internet te vinden over het (on)nut van het dragen van een verkeersvest?

Ik ben benieuwd naar julllie reactie.

Dirk van Oostveen




Kevke

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2004, 07:23:27
Ik kan me herinneren dat er in de boeken 1e klas of HBT iets staat hierover.

In de avond/nacht situatie zou er geen veiligheidsvest gedragen hoeven te worden i.v.m. de hoeveelheid reflecterende strepen die tegenwoordig op een pak zitten.

In de dagsituatie zou juist weer wel een (oranje) verkeersvest aangetrokken moeten worden omdat dit het zicht bevorderd tijdens licht.

Greetzzz,
Kev.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2004, 08:42:56
Hierover kunnen lange artikels geschreven worden, ik zal het een beetje proberen toe te lichten hoe het in België is voorgeschreven.

Indicatieve tabel voor de keuze van de klasse van signalisatiekledij:
http://meta.fgov.be/pdf/pk/nlkfi03.pdf

 http://www.idec.gr/ppe/nl/EN471-nl.htm
  
Koninklijk besluit van 7 augustus 1995 betreffende het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen
Thematische toelichting
Welke klasse van signalisatiekledij kiezen ?


Punt 16 van bijlage II bepaalt dat de werknemers die werkzaamheden uitvoeren langs de openbare weg, waarbij het autoverkeer tijdens de duur van de werkzaamheden niet verboden wordt, alsook de vuilnisophalers en de hulpdiensten, signalisatiekledij moeten dragen.

Bovendien bepaalt het koninklijk besluit van 31.12.1992 betreffende de fabricage van persoonlijke beschermingsmiddelen dat de veiligheidskledij bestemd voor de te verwachten gebruiksomstandigheden waaronder het nodig is de aanwezigheid van de individuele gebruiker visueel kenbaar te maken, moet voorzien zijn van een of meer goed geplaatste inrichtingen of middelen die een zichtbare straling met een goede lichtsterkte en goede fotometrische en colorimetrische eigenschappen rechtstreeks uitzendt dan wel reflecteert.

Anderzijds stelt men vast dat bijna alle signalisatiekleding die thans op de markt wordt gebracht, conform is met de norm EN-471 betreffende de signalisatiekleding, wat laat veronderstellen dat ze conform zijn aan de essentiële eisen inzake veiligheid en gezondheid zoals beschreven in de voorgaande paragraaf. Nochtans mag iedere andere fabricage gebruikt worden die dezelfde veiligheidsgaranties inhoudt, waarvoor een technisch dossier werd opgesteld, door een erkend organisme een type onderzoek met gunstig resultaat werd uitgevoerd en waarvoor een CE-verklaring van overeenstemming werd opgesteld. De kledingstukken moeten in elk geval voorzien zijn van de CE-markering.

De norm EN 471 voorziet als basisstof voor de confectie van signalisatiekledij drie fluorescerende kleuren: geel, oranjerood en rood. Voor de kledij in zijn geheel worden 3 prestatieniveau's vastgelegd: de klassen 1, 2 en 3. Klasse 3 is de kledij met het hoogste prestatieniveau en bijgevolg deze met de hoogste zichtbaarheid.

In het kader van de beoordeling (art. 6 van het KB van 7.8.1995) van de klasse en van het type van de aan te schaffen signalisatiekleding moet men met verschillende factoren rekening houden, zoals de weersomstandigheden, het tijdstip van de dag waarop de werken uitgevoerd worden, het type van activiteit, de aangebrachte wegsignalisatie, het mogelijk contact met de weggebruikers (fietsers, bromfietsen, auto's, vrachtwagens, enz.), het wegtype (landbouwweg, ge-meen-teweg, gewestweg, snelweg), de opgelegde snelheidsbeperkingen, de werforganisatie, de aangebrachte wegsignalisatie, enz.

Voor wegenwerken kan de juiste keuze van de klasse van de kledij enkel gemaakt worden op het ogenblik van de planning en de uitvoering van de werken en valt bijgevolg onder de verantwoordelijkheid van de werkgever en de leden van de hiërarchische lijn die ertoe gehouden zijn de werknemersafvaardiging te raadplegen.
De opdrachtgever speelt eveneens een beslissende rol in de algemene werforganisatie en is er in dat opzicht toe gehouden in het veiligheids- en gezondheidsplan dat moet opgesteld worden, melding te maken van de aard van de aan te brengen wegsignalisatie en in geval van een residueel risico, te herinneren aan de verplichting tot het dragen van signalisatiekledij door de werknemers.


Anderzijds laat de dienst 100 van de "Directie gezondheidszorgen" van het Ministerie van Sociale Voorzorg en van Volksgezondheid opmerken dat de hulpverleners van de "Dienst spoedgevallen" de signalisatiekleding van klasse 3 verkiezen.
Zij roepen daarvoor terecht in dat zij als eerste op de plaats van de feiten zijn en aldus de wegsignalisatie tijdens hun tussenkomsten nog niet is aangebracht, alsook de chaotische toestand ter plaatse, de paniek-stemming onder de aanwezige personen, de aandacht van de nieuwsgierigen en vooral het gebrek aan bescherming van de hulpverleners door de eventuele aanwezige signalisatie ter plaatse, de onbepaalde duur van de tussenkomst, enz.

De inspectiediensten, de pechdiensten, enz., alsook de vuilnisophalers, werken meestal op de weg zelf en hun aanwezigheid is meestal slechts aangegeven door een gevarendriehoek en het zwaailicht op hun voertuig, vanwaar de noodzaak beroep te doen op kleding van klasse 3 voor dat type van werknemers.

Op de volgende pagina vindt u, ter indicatie, een tabel die als basis kan dienen om de klasse van de te kiezen signalisatiekleding te bepalen:


Deze tabel is gebaseerd op de volgende algemene principes:


Signalisatiekleding van de klasse 1 mag niet gebruikt worden tijdens het uitvoeren van wegeniswerken op of langs de openbare weg.


Signalisatiekleding van klasse 2 mag overdag gedragen worden, bij gunstige en heldere weersomstandigheden op wegen met beperkte snelheid (bv. in de bebouwde kom met snelheidsbeperking van <50 km/u) en wan-neer de interventiezone van de arbeiders op een vaste, doeltreffende manier aangeduid is en niet tot verwarring kan leiden, evenals op gesloten werven die alleen een risico inhouden te wijten aan het verkeer van werfwerktuigen.


Signalisatiekleding van klasse 3 moet altijd gedragen worden bij minder goede zichtbaarheid, vb. bij invallende duisternis of bij slechte weersomstandigheden, bij tussenkomsten langs wegen waarvan de snelheid >50 km/u bedraagt, alsook door de hulp-, interventie- en pechdiensten en door de vuilnisophalers.

Tenslotte mag men niet uit het oog verliezen dat sommige producten die gebruikt worden voor wegeniswerken of andere specifieke werkzaamheden, van die aard zijn dat ze de kleding derwijze bevuilen dat de toegepaste reinigingsprocédés niet steeds alle sporen van vlekken kunnen verwijderen. In die gevallen verliest de kleding ook zijn doeltreffendheid en dient zij frequent vervangen te worden.


Opmerking: Indien werkkledij, geleverd in toepassing van de voorschriften van art. 103 bis 1 en 2 van het ARAB, ook een signalisatiefunctie vervult, moet zij beschouwd worden als een PBM en bijgevolg beantwoorden aan de voorschriften van het koninklijk besluit van 31/12/1992 inzake fabricage en moet gebruikt worden in overeenstemming met de bepalingen van het koninklijk besluit van 7/8/1995 betreffende het gebruik van PBM, gewijzigd bij koninklijk besluit van 11/1/1999.
 
Hopelijk is het hiermee een beetje duidelijker.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2004, 13:35:45
In Nederland weet ik ongeveer hoe het zit.
het gaat niet alleen over de reflecterende strepen maar ook over een x aantal cm2 oranje stof. Hoe dit precies zit weet ik niet uit mijnhoofd maar kan dat wel op mijn werk even nakijken. Wil je dit precies weten kun je ook even PWG (uit goes) bellen die weten het exact. Zij maken zowel bluskleding als verkeersvestjes.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2004, 16:50:51
De EN-norm 471 gaat over de signalisatiekledij, hoeveel m˛ retroreflecterend materiaal en hoeveel m˛ fluoriserend materiaal (en de kleur van dit materiaal) er moet gebruikt worden om aan een bepaalde klasse (1,2 of 3) te voldoen.
Ook wordt er dan nog een sbepaald welke klasse moet gedragen worden bij welke werkzaamheden en omstandigheden op de werkplek (druk of weinig verkeer, zichtbaarheid goed of slecht, enz.)
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Lukas074

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2004, 17:11:59
Ik zit ook veel voor mijn werk langs de weg. Bij ons wordt dat gewoon weg verplicht door de wegbeheerder.


Dirk van Oostveen

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2004, 13:17:10
Ok,

Bedankt allemaal voor jullie reactie.
Het is mij duidelijk dat er helemaal geen discussie mogelijk is over het dragen van een verkeersveiligheidsvest overdag.

Bedankt,

Dirk van Oostveen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2004, 14:56:03
Ok,

Bedankt allemaal voor jullie reactie.
Het is mij duidelijk dat er helemaal geen discussie mogelijk is over het dragen van een verkeersveiligheidsvest overdag.

Bedankt,

Dirk van Oostveen

ff een aanvulling,wij dragen de verkeersvesten gewoon dag en nacht.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2004, 13:52:54
wij dragen hem ook dag en nacht maar alleen als we een hv hebben langs een weg ;)
Bij brand niet kunnen die vestje op een of andere manier niet zo goed tegen.....

niemand weet precies van wie er nu vestjes gedragen moet worden