Inzet brandweer bij kortsluiting op spoor?

Auteur Topic: Inzet brandweer bij kortsluiting op spoor?  (gelezen 9393 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #20 Gepost op: 4 juni 2010, 16:02:00
Op plaatje 1 staat een mast met een draadafspanner voor de bovenleiding. Die staan op de grens van twee "blokken" of hoe dat ook mag heten.
Op zo'n punt begin een nieuw stuk bovenleiding. Op foto 2 is vaag te zien in de derde spoorstaaf van boven dat bij het witte vlak een schuine gleuf tussen de spoorstaven zit. Dit lijkt mij een electrische scheiding. De spoorstaaf waar de vonken uitkomen maakt deel uit van hetzelfde spoor.

De bovenleiding zit iets ingewikkelder in elkaar dan een zaklamp. Een goede uitleg van de boostertransformatoren vind je ophttp://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwegtransformator

De website waar de foto staat, werpt zich overigens op als toeleverancier van POI voor de tomtom's in de spoorwegaannemerij. Wellicht dat Jelle het antwoord beter in die hoek kan zoeken dan bij de hulpverleners.  ;)

Voor thermietlassen zie ik eigenlijk te weinig rook. Gebruikelijk is inderdaad dat daar een opbouw boven staat, al heb ik hem ook wel lager gezien dan de foto's op het internet. Voor een spanningsbrand is de vonkenregen nogal groot. Ook is er geen blauwe gloed te zien die op hele hoge spanningen wijst. Maar ik heb niet veel ervaring met 1800 volt DC. (gelukkig   O0)


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #21 Gepost op: 18 juni 2010, 22:04:05
Schijnbaar is het hier niet bekend dat er daadwerkelijk brandjes kunnen ontstaan door vonken van de bovenleiding. De treinbrand op de spoorbrug in Zwolle in 2004 is ontstaan als gevolg van een vonkenregen. Dit kwam dan wel door rijp op de bovenleiding die er voor zorgde dat er vonken ontstonden bij het contact tussen de stroomafnemer en de bovenleiding. Desondanks is het alsnog goed mogelijk dat er met warm weer vonken van de bovenleiding vliegen. Op bepaalde punten in de bovenleiding zijn er ook 'wissels', daar willen nog wel eens vonken ontstaan. Ook bij plekken waar de bovenleiding ophoudt (denk aan een brug) kan een mooie vonkenregen ontstaan als gevolg van de onderbreking van de stroomkring.

Zie ook deze foto gemaakt door Tim Bosma:

www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #22 Gepost op: 19 juni 2010, 00:22:49
Nou daar ben ik het toch niet mee eens. Ook in jouw huis kan er spanning op de nulleiding staan. Als de nul in je meterkast onderbroken is en je schakelt bv een lamp aan in huis zal er spanning op de nul staan in heel je huis ( In elk geval die groep).
Als de rails een slechte verbinding hebben kan er best spanning op de rails komen te staan en bij de hoge stromen die er lopen kan er ook best wat gaan vonken op zo'n slechte verbinding.

Elementiare elektrotechniek:  ;)
Op een nuldraad in je woning staat i.d.d. in een normale situatie geen spannig, want deze is gelijk aan de aarding (welliswaar niet rechtstreek gekoppeld in de woning, maar wel bij het energiebedrijf, waar dus aarde en nul wel rechtstreeks zijn gekoppeld). Er loop wel een stroom door de nuldraad, welke gelijk is aan de ingaande stroom, maar welke door het ontbreken van een potenciaal verschil geen gevaar geeft (spannig op deze nuldraad is gelijk aan aarde en theoretisch gelijk aan nul).

Een aardlekschakelaar controleerd de hoeveelheid ingaande stroom (via de fase), die gelijk moet zijn aan de uitgaande stroom (via de nul) onafhankelijk van het potenciaal verschil.
Indien er een stroom (>30mA) wegvloeit via aarde (b.v. wasmachine of persoon) schakeld deze uit.
Een sluiting via de nul resulteerd in het afschakelen door een zekering en via de aarde door de aardlekschakerlaar.

Spoorweg techniek:
Bij de spoorwegen is de rails zowel nul als aarde. De rails is gewoon rechtstreeks geaard.
De vonken die hier kunnen ontstaan, worden gevormd door een slechte verbinding tussen de wielen en de rails, waardoor de hoge overgangsweerstanden zorgen voor een vonk, als dan niet vergezelt door wat loskomende ijzersplinters die nagloeien (en brand kunnen veroorzaken).

De vonken die je zit ontstaan bij de bovenleiding worden ook veroorzaakt door een hoge overgangsweerstand (welke reden dan ook, bijvoorbeeld ijssel) tussen de bovenleiding en de pantograaf (=stroomafnemer). De hoge stromen veroorzaken dan een vlamboom tussen deze beide, hetzelfde dus wat ook bij de rails en de wielen kan ontstaan.
Dit kan zowel bij rijden als bij remmen ontstaan (een trein leverd immers bij vertragen energie terug in het net).

Vooralsnog zie ik hier niet de meest voorkomende reden van bermbrandjes langs het spoor, want deze worden namelijk veroorzaakt door het remmen van de trein en het glijden/slippen van de wielen over de rails. Ook het optrekken kan slippen van de wielen veroorzaken en daarmee vonkjes. Uiteindelijk kan één klein vonkje al genoeg veroorzaken.