koelen met spuitbus versus ijs water

Auteur Topic: koelen met spuitbus versus ijs water  (gelezen 10262 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2004, 10:07:14
hoooi jo,

ik vind het een goede vraag. misschien kan het wel. de vraag is hoe krijg je het er weer af als je geen water hebt. hoe lang werkt het door.

max


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2004, 13:06:59
Waterjel gebruik je om brandwonden te koelen. daarbij gaat het er om om de warmte zo snel mogelijk te verspreiden. Daarom moet het koelmiddel niet te koud zijn omdat je de doorbloeding van de huid en onderliggende weefsels niet wil verminderen.
Dit is het tegenovergestelde van het effect dat je wilt bereiken met het koelen van kneuzingen. daar gaat het om het verminderen van de doorbloeding van weefsel om zo zwelling zoveel mogelijk te beperken. Na een minuut of twintig moet je stoppen anders gaat het lichaam, als reactie op de verminderde bloedtoevoer en de afkoeling, extra bloed naar de gekoelde plaats sturen


jo

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2004, 14:26:05
:)
ja dat bedoel ik... werkt niet alleen voor maar vooral tegen het herstel.


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #13 Gepost op: 30 juni 2004, 21:24:22
thx...ehbo er

dan vallen de spuitbus en de waterjellll af. toch maar sjouwen met een koelbox, of eventueel wegwerp coolpacks

max


Robert H

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 4 juli 2004, 20:36:24
Als het koelen met een spuitbus zo intens is, waarom spuit je niet eerst een theedoek koud, desnoods van te voren nat gemaakt ?(zo snel drogen die dingen ook niet).

Een natte theedoek koud maken geeft een soort gelijk effect als een coldpack !
Dus voor aanvang dienst een vochtige theedoek, gezien de dikte zijn die ook in staat snel de koude op te nemen en vervolgens leg je hem op het gekwetste lichaamsdeel. ;D

Kan het mis hebben maar het is maar een idee...


helm

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 5 juli 2004, 08:36:46
Ik heb niet zo vaak een theedoek voorhanden.  ;D  ;D

Een natte theedoek koud maken geeft een soort gelijk effect als een coldpack !


Paul SEH

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 5 juli 2004, 12:19:36
De discussie wordt steeds intressanter.  ;D ;D ;D


Robert H

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 5 juli 2004, 15:21:55
Oké, dat is ook wel weer zo maar al eerder genoemd, dat wanneer je naar een dienst ga zoiets als een marathon of zo, waar je logischer gewijs grotere kans heb op kneuzingen door bv valpartijen of iets dergelijks dan is zo'n natte theedoek op voor hand misschien niet verkeerd.

Voor mijn part bel je aan bij iemand en vraag je of je die theedoek even nat mag maken. (natuurlijk gooi je vanavond een theedoek in je EHBO tas naar aanleiding van dit verhaal, of niet)?

Een sloot is meestal ook wel voorhanden....
Gewoon lekker improviseren. ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 5 juli 2004, 20:05:45
Nee ik gooi om die reden geen handdoek in mijn tas.
De ambulancediensten zijn ooit begonnen met een brancard en een EHBO tas. En zij namen steeds meer handige spullen mee. En je kunt overal zien hoe dat uit de hand kan lopen .... ::)


Robert H

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 6 juli 2004, 17:40:41
Heb je ook weer gelijk in..... :-\