Verpleegkundigen en het RK

Auteur Topic: Verpleegkundigen en het RK  (gelezen 3105 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dutchy_medic

• Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Gepost op: 12 juni 2004, 12:55:45
Beste allemaal,

Deze vraag heb ik al eens eerder gesteld op het forum, maar ik wil de discussie nog eens aanzwengelen.

Het Rode Kruis registreert geen verpleegkundigen (en artsen) meer, naar mijn mening wordt er echter wel nog gebruik gemaakt van hun diensten.

Binnen de afdeling waar ikzelf reeds enkele jaren mijn diensten verleen, blijft de discussie steeds opnieuw oplaaien. Mag een verpleegkundige (die bekwaam is) verpleegkundige handelingen uitvoeren of niet?

Mijn bescheiden mening is dat iedere hulpverlener hulp moet verlenen op het niveau dat hij/zij beheerst. Dit betekend dat een verpleegkundige meer handelingen zal uitvoeren dan een eerste hulpverlener.
Daarbij denk ik dat je als meer geschoolde hulpverlener een duidelijke meerwaarde kunt bieden tijdens een hulpverlening.

Om van alle ellende af te zijn heb ik aangegeven dat ik dergelijke handelingen op eigen titel zal uitvoeren. En hiermee is ingestemd, volgens mij is dit echter niet de bedoeling van het Rode Kruis.

Graag zou ik van mijn medehulpverleners, al dan niet verpleegkundig, hun mening hierover willen vernemen.

Groetjes,

Danny
Verpleegkundige IC/TNCC
Docent EHBO/(P)BLS/AED
Voorzitter Stichting Emergency Team Limburg

Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.

Robert

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2004, 16:51:09
Danny, een groots gebaar om aan de bestuurlijk verantwoordelijken aan te geven dat je de handelingen op eigen titel zult verrichten. Ik kan er ook heel veel bij voorstellen maar de wetgever en rechter zullen in het geval waar het fout gaat anders oordelen. Indien je in een hulpverleingsverband werkt, bijv een evenementen klus van het NRK en daar gaat iets niet goed dan is het NRK verantwoordelijk voor hetgeen aan hulpverlening plaastvindt. Zij zijn immers op dat moment jou 'werkgever'en jij de 'werknemer'. Een tegenpartij kan het NRK dus aansprakelijk stellen voor geleden schade. Deze wettelijke aansprakelijkheid kan niet worden overgedragen aan een ander of middels een verklaring worden afgewend. Het is de wet en daarom niet te omzeilen. Je zult dus wel degelijk een discussie moeten voeren met het afdelingsbestuur waar je geregistreerd staat. Succes! 8)

Mederiacvm

• Forum gebruiker
  • The chances of anything coming from Mars.....
Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2004, 00:34:48
Je hbt het over het brede begrip "verpleegkundige handelingen". Zou je hier iets specifieker in kunnen zijn, welke handelingen je precies bedoelt?

Op zich lijkt het me wel een interessante discussie en daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar hoe andere afdelingen met dit vraagstuk omgaan.

Groet,
M
Had een dag maar 48 uur

Dutchy_medic

• Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2004, 11:49:43
Dat is het mooie als je vak zo breed is ;) :D

Een voorbeeldje:
Bij een slachtoffer dat ik verdacht van cardiale problematiek zal ik minimaal een waaknaaldje inbrengen en zuurstof toedienen. Indien voorhanden zal ik het slachtoffer aansluiten op een bewakingsmonitor.

Ik denk dat bovenstaand voorbeeld een goede indruk geeft van hetgeen ik bedoel. Anders hoor ik het natuurlijk graag.

Groetjes,

Danny
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.

Mederiacvm

• Forum gebruiker
  • The chances of anything coming from Mars.....
Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2004, 12:15:02
Een heel duidelijk voorbeeld, dank je.
Ik kan me in dit geval goed voorstellen dat een afdeling huiverig is ten aanzien van het laten uitvoeren van dergelijke handelingen tijdens een inzet. Ik vraag me namelijk af of dit mogelijk is in het kader van de wet BIG. Het voorbeeld van de zuurstof, voor zover ik weet wordt zuurstof gezien als medicijn en mag dat dus enkel op doktersvoorschrift worden toegedient. Op de IC zal hier misschien losser mee omgegaan worden, de arts zal ook nadat is begonnen met de zuurstoftoediening zijn akkoord geven. Tijdens een inzet heb je geen arts die zijn fiat kan geven (ik ga er tenminste vanuit dat er niet op iedere inzet een arts aanwezig zal zijn die op de hoogte is van jou kennen en kunnen?)

Je geeft aan dat je graag zou zien dat hulpverleners zouden werken op hun eigen niveau. Ik kan me echter niet voorstellen dat je wil dat hulpverleners die op hun eigen niveau gaan werken mogelijk ingaan tegen de wet BIG, met alle mogelijke gevolgen van dien?

Ik ben op dit moment bezig de wet BIG eens goed door te nemen, dit met het oog op taakherschikking in de gezondheidszorg, ik kijk dit probleem ook nog een na. Ik hoop dat er nog meer mensen willen reageren over hoe hun standpunt ten opzichte van deze stelling is.

Groet,
M
Had een dag maar 48 uur

harold

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2004, 13:02:54
Maar voordat leidinggevenden van het NRK gaan nadenken in termen van de Wet BIG, aansprakelijkheid e.d. ...

Je hebt op dat moment iemand met cardiale klachten,
en je staat met een team eerste hulpverleners die niet veel aan hun verbandtas hebben.

Het is toch geweldig als je binnen je team een verpleegkundige hebt die vanuit zijn beroep meer kan doen voor het slachtoffer?
En waarom zou je zijn kundigheid in twijfel trekken, als deze persoon ook dagelijks in het ziekenhuis deze handelingen uitvoert?

Natuurlijk, als je de wet erbij haalt kun je allerlei bezwaren voorleggen, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Dat is nou typisch Nederland...eindeloos moeilijk doen over dingen die stukken simpeler kunnen.

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2004, 15:56:02
Nu vanuit een ander oogpunt. Je gaat wel een verwachtingspatroon scheppen als je meer hulp gaat bieden dan die een gemiddeld EHV'er verlenen kan. Krijg je op een terugkerend evenement te horen dat er iemand is met cariale problemen. Als ehv'er houdt je de ABC in de gaten en waarschuwt de alarmcentrale. De organisatie zal denken dat je niets of te weinig doet omdat de vorige keer een EHV'er aankwam met zuurstof en bewakingsmonitor. Als EHV'er heb je dan een hoop uit te leggen.
Groet Anne

harold

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2004, 16:19:00
Dat is een stukje communicatie tussen de EHBO en de organisator. Die eerste mag wel duidelijk aangeven welke hulp er kan worden geboden en welke niet en de tweede mag duidelijk aangeven op welk niveau er hulp wordt ingehuurd. Zo ontstaan er geen misverstanden.

Het mag niet zo zijn dat de organisatie dat moet "interpreteren" aan de hand van bijvoorbeeld het materiaal wat hij ziet.

Als de norm ligt bij het niveau EHBO, mag het duidelijk zijn dat eventuele verpleegkundigen met hun uitrustig niet standaard worden meegeleverd.

Rolf

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2004, 23:23:55
Citaat
Nu vanuit een ander oogpunt. Je gaat wel een verwachtingspatroon scheppen als je meer hulp gaat bieden dan die een gemiddeld EHV'er verlenen kan.  
Laat ik dat nou net hebben mee gemaakt, op een jumioren ijshocky wedstrijd gaat er toch eentje enorm oderuit en blijft liggen op het ijs.
Deze Jonge man van het duitse team heeft na later blijkt een 3-voudige breuk opgelopen en heeft veel pijn gehad toen wij hem in aller voorzichtigheid van het ijs gehaald hebben.
Natuurlijk stormt de 1e hulp post gelijk vol met de trainer en de ouders van de jonge man.
Ik sta daar in mijn NRK werkpak en heb de moeder en trainer verteld dat we een breuk vermoeden en dat de ambu al gewaarschuwd is maar dat wij als EH-er in dit geval geen kleding en beschermers gaan los wrikken en ook geen pijn medicatie mogen geven omdat we alleen maar EH-er zijn dit omdat ik weet dat in Duitsland het DRK wel ambulace vervoer en ook spoed ritten uitvoerd.
Een onbegrip wat dat opleverde bij de ouders en de trainer dat wil je niet weten! >:(

Ik weet dat bij de stichting van Danny (ETL) ook een belgische MUG (Medische Urgentie Groep) Arts onder de gelederen valt en kan me indenken dat mocht er ooit eens iets mis gaan met een of ander je als stichting toch wat hebt uit te leggen omdat in nederland dergelijke zaken door de GGD geregeld worden en niet door een EHBO ver., het NRK, ETL, Service medical.

Wat ovrigens ook voor verwarring zorgt is als mensen die niet tot de GHOR behoren in een groen hesje kruipen met de opdruk OVD-G (met daaronder nog de naam van een organisatie).

Groetjes Rolf

Dutchy_medic

• Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2004, 15:05:11
Beste Rolf,

Ik begrijp uit je vorige reactie dat je een beeld hebt van onze stichting dat niet echt positief is. Dit vind ik erg jammer, misschien verandert dit beeld als je over wat meer informatie beschikt.
Maar deze discussie past volgens mij niet in deze thread, wij hebben over het Rode Kruis niet over de stichting Emergency Team Limburg.

Groetjes,

Danny