GRIP 2 VOS 4 Noodlanding Boeing 737 Royal Air Maroc - Schiphol 06-06-2010

Auteur Topic: GRIP 2 VOS 4 Noodlanding Boeing 737 Royal Air Maroc - Schiphol 06-06-2010  (gelezen 58835 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
@ Sigma Twente
Ik denk dat je het niet zozeer moet zien als 'in twijfel' trekken, maar meer als een vraag om verduidelijk cq. belangstelling naar de wijze van alarmeren. Alleen wordt dit m.i. niet altijd op een gelukkige wijze verwoord, maar da's wat anders ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Lijkt mij dat zolang de kist nog in de lucht hangt er beter te veel dan te weinig aan de grond kan staan.
Wij kunnen geen fuel zien waarmee de kist terugkomt, wij hebben geen zicht op het ladingsmanifest van de kist.
Iedereen gilt maar wat, maar inzicht in de materie en in de situatie op dat moment hebben wij geen van allen !!!

Je kunt niet vooruit voorspellen wat er gebeurd, tenzij je een kristallen bol hebt...

Als we nu kijken naar de uitleg van Wiki...

VOS 2 - 'mayday call', een waarschuwing dat er een serieus probleem is, minder dan 50 personen aan boord. (GRIP 2)
VOS 3 - 'mayday call', een waarschuwing dat er een serieus probleem is, 50-250 personen aan boord. (GRIP 2)
VOS 4 - 'mayday call', een waarschuwing dat er een serieus probleem is, 250 of meer personen aan boord. (GRIP 2)

Maakt het dan iets uit wat er aan VOS is gealarmeerd??.. GRIP situatie is gelijkblijvend.

VOS 3

BRW 2 Groepen VBB naar plaats ongeval
    1 Groep strategisch
Airside 5 begeleiders 2 bussen
MDS 1 ambulance 1 Medic
KMAR 2 surveillance vtg alg 5 surveillance vtg verkeer 7 leidinggevenden
20 medew actiegebied 12 medew registratie 5 coörd registratie
CPA 25 ambulances 1 MMT 1 TML VW 1-6 Zkhs
Regio 1 peleton (4 voertuigen)

VOS 4

BRW 2 Groepen VBB naar plaats ongeval
    1 Groep strategisch
Airside 5 begeleiders 2 bussen
MDS 1 ambulance 1 Medic
KMAR 2 surveillance vtg alg 5 surveillance vtg verkeer 7 leidinggevenden
20 medew actiegebied 12 medew registratie 5 coörd registratie
CPA 25 ambulances 1 MMT 1 TML VW 1-6 Zkhs
Regio 1 peleton (4 voertuigen)


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Bron : Avation Herald

Accident: Royal Air Maroc B734 at Amsterdam on Jun 6th 2010, flock of birds, engine fire

By Simon Hradecky, created Sunday, Jun 6th 2010 21:52Z, last updated Monday, Jun 7th 2010 16:20Z
 
CN-RMF after landing

A Royal Air Maroc Boeing 737-400, registration CN-RMF performing flight AT-685 from Amsterdam (Netherlands) to Nador (Marocco) with 156 passengers and 6 crew, was departing Schiphol Airport's runway 18L, when an engine (CFM56) was seen on fire during initial climb prompting the crew to shut the engine down and activate the engine's fire suppression system. The airplane returned to Schiphol Airport's runway 18R for a safe landing a few minutes later. The airplane vacated the runway and stopped on the taxiway, where emergency services checked the aircraft. The passengers deplaned onto the taxiway via mobile stairs.

A fire truck rushing to its stand by position toppled over, no injuries occured, the truck received serious damage however.

Witnesses on the ground say, that a bird strike may have caused the engine failure and fire. All witnesses reported the right hand engine on fire.

Royal Air Maroc reported, that the airplane collided with a flock of birds on departure from Schiphol Airport, one engine and the fuselage received substantial damage, an engine fire ensued which was put out by the engine's fire suppression system. The captain of the flight reported seeing large birds, possibly geese.

The Dutch Onderzoeksraad (Accident Investigation Board) reported, that the aircraft departed runway 18L when it encountered geese during takeoff, which hit an engine and the landing gear. The airplane landed safely 17 minutes after takeoff. The flight data recorders have been removed from the aircraft and were found in good condition. An investigation is under way. The Onderzoeksraad did not identify which engine ingested the birds.

Pictorial evidence by Schiphol TV shows a large dent at the left hand engine's inlet as well as damage to the inner inlet surface and fan blade damage of the left hand engine.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Schiphol start met vogelradar

Schiphol gaat dit jaar beginnen met het gebruik van een nieuwe radar om vogels op de luchthaven te kunnen spotten. Dit om te voorkomen dat een vliegtuig botst met een vogel. Een toestel van Royal Air Maroc moest zondag een noodlanding maken nadat een gevederde vriend de motor in was gevlogen.

Het aantal vogelbotsingen op en rond Schiphol is het afgelopen jaar bijna verdubbeld. De luchthaven wil vooral grote groepen ganzen gaan weren, omdat ze een gevaar kunnen vormen voor opstijgende en landende vliegtuigen.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2010/06/schiphol_start_met_vogelradar.html


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Schiphol start met vogelradar

Schiphol gaat dit jaar beginnen met het gebruik van een nieuwe radar om vogels op de luchthaven te kunnen spotten. Dit om te voorkomen dat een vliegtuig botst met een vogel. Een toestel van Royal Air Maroc moest zondag een noodlanding maken nadat een gevederde vriend de motor in was gevlogen.

Het aantal vogelbotsingen op en rond Schiphol is het afgelopen jaar bijna verdubbeld. De luchthaven wil vooral grote groepen ganzen gaan weren, omdat ze een gevaar kunnen vormen voor opstijgende en landende vliegtuigen.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2010/06/schiphol_start_met_vogelradar.html

Waarom klinkt dit altijd als Ad-Hoc management. Er zijn oplossingen die de veiligheid kunnen vergroten en pas na een incident worden mensen wakker en staan bij een microfoon te brullen dat ze het allemaal anders gaan doen en dat de oplossing al in stelling is gebracht. (Of het nu body scanners zijn waar ik nu niets meer over hoor, of vogel radars).

Eigenlijk klinkt het als een achterbakse kruideniersmentaliteit. Het kost veel geld, doen we niet, de kans is toch gering. Oeps gebeurt toch, dan zeggen we toch dat we het wel doen, maar maken het niet SMART.

Specifiek; De doelstelling moet eenduidig zijn (Wat gaan we precies bereiken met die radar. Alleen spotten of ook processen op inrichten)
Meetbaar; Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt (Geen birdstrikes, minder, alleen maar roepen pas op)
Acceptabel; Is deze acceptabel genoeg voor de doelgroep en/of management
Realistisch; De doelstelling moet haalbaar zijn
Tijdgebonden; Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn (Dit jaar beginnen is ruim. Het starten van een inventarisatie is al beginnen. Wanneer is het klaar!)

Volgens mij is het niets meer dan:
- Net doen of je adequaat reageert
- Hard brullen dat je de oplossing hebt
- Storm laten overwaaien en project op een laag pitje zetten
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168

Volgens mij is het niets meer dan:
- Net doen of je adequaat reageert
- Hard brullen dat je de oplossing hebt
- Storm laten overwaaien en project op een laag pitje zetten


Heerlijk verwoord!  O0


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Heerlijk verwoord!  O0



Voor managers hebben ze daar een term voor (intern)
Zeemeeuwmanagement: De manager komt krijsend aan, schijt de hele boel onder, en voor je er iets van kunt zeggen is hij al weer weg

Met een beetje buigen extern net zo goed toepasbaar ^-^
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Neetje

  • ICTer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • Zwaailichten/balken en sirene verzamelaar
Er schijnt een nieuwe indeling van de VOS meldingen te zijn qua aantal passagiers + crew, zodra ik deze heb zal ik deze posten.
Vandaar dat de gegeven VOS4 wel correct was O0


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Waarom klinkt dit altijd als Ad-Hoc management. Er zijn oplossingen die de veiligheid kunnen vergroten en pas na een incident worden mensen wakker en staan bij een microfoon te brullen dat ze het allemaal anders gaan doen en dat de oplossing al in stelling is gebracht. (Of het nu body scanners zijn waar ik nu niets meer over hoor, of vogel radars).

Eigenlijk klinkt het als een achterbakse kruideniersmentaliteit. Het kost veel geld, doen we niet, de kans is toch gering. Oeps gebeurt toch, dan zeggen we toch dat we het wel doen, maar maken het niet SMART.
......

Volgens mij is het niets meer dan:
- Net doen of je adequaat reageert
- Hard brullen dat je de oplossing hebt
- Storm laten overwaaien en project op een laag pitje zetten

Dit is wel een beetje kort door de bocht in mijn ogen, zeker als het, naar ik aanneem, alleen gebaseerd is op het artikel van Spits.
Als je dit artikel (AD.NL) leest dan zie je dat Schiphol al in gesprek was over een systeem, gebaseerd op het ROBIN systeem.

Ter info (excuses voor het beetje off topic):
De KLu gebruikt ROBIN al een tijdje en loopt europees gezien voorop op het gebied van waarneming van vogel zwermen en het integreren van deze gegevens in vlucht voorbereiding en verkeers leiding.
Het is eigenlijk een data analyse systeem dat gebruik maakt van de normale radar beelden, en daarin vogel zwermen probeert te herkennen. Het kan echter niet individuele vogels herkennen. Ook is er nog steeds een operator die de analyse controleert en bijstelt voordat relevante gegevens worden door gegeven aan bijv de ucht verkeers leiding.

Ik heb zelf een keer een demo gezien van de mobiele versie (ROBIN 3). Met dat systeem kan men op de radar beelden een individuele vogel "aanwijzen" waarna een soort "tracking radar" die de vogel blijft volgen (los van het normale radar beeld).
(De mobiele versie is eigenlijk een "normale" mobiele doelzoek radar, waarin ROBIN is geintegreerd)

Er is nu een project (Avian Alert) waarbij de Luchtmachten van Nederland, Duitsland, Belgie en Frankrijk samen werken om een gekoppeld systeem op te zetten waardoor er een beter overzicht komt van vogel zwermen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Natuurlijk is het kort door de bocht. Ik vind het alleen toevallig dat mensen altijd net bezig zijn met oplossingen als er problemen zijn :)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat