Wat ik uit het RVR verhaal begrijp is dat het de bedoeling is dat de 'operationele bedrijven' van de reddingsbrigades enigsinds worden los gehaalt van de verenigingsbesturen, en dat er meer op regionale/landelijke schaal aangestuurd gaat worden.
En ik zie eigenlijk steeds meer modelijkheiden in een fusie, alleen dan NIET in RNLI stijl. Ik denk meer aan een complete herziening van de kusthulpverlening, waarbij het 'RB gedeelte' dus alle acties op het strand en het banken gebied uitvoert (de wal/wipperploegen worden dus opgenomen in de alarmploegen). En de KNRM boten, worden ingezet voor de taken verder op zee (gecoordineerd door KWC) of ter ondersteuning van de KHV-eenheden (Gecoordineerd door GMK/ CP's) en bemand door een speciale groep vrijwilligers (ik doop het maar even de nautische dienst
). Dit alles op lokale, regionale & landelijke schaal aangestuurd, maar wel binnen een democratisch bestuur.
Voor het grootschalig binnenwater zie ik dan een kruisbestuiving van een reddingsbrigade en een KNRM station voor me (ongeveer á la Blaricum, Naarden etc.), waarbij er dus ook actief gepatrouilleerd wordt en ook de mogelijkheid bestaat om gealarmeerd te worden door zowel het KWC als de GMK.
Tevens moeten die operationele brigades aan rivieren, klein/middelgroot binnenwater of met een uitruktaak niet vergeten worden! En zie ik ook graag een 'Landelijke meldkamer waterhulpdiensten' verschijnen, waarbij de SAR + KHV operaties, maar ook overstromingshulp, SOAD e.d. daar vanuit worden gecoordineerd worden! Of dat het KWC of iets nieuws in Driebergen of Ijmuiden zou moeten worden zou ik niet weten
Tot zover even wat hersenspinsels van mij, uiteraard is dit niet een geweldig en volmaakt plan maar even een voorzetje