Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers

Auteur Topic: Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers  (gelezen 30133 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #100 Gepost op: 11 augustus 2008, 11:03:41
Hulde. Helder, duidelijk verhaal.  O0


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #101 Gepost op: 11 augustus 2008, 11:25:43
Dus je geeft geen informatie aan de politie als die bij je komt en iets vraagt, goed maar................ zoals je verteld je geeft niets door aan de politie als een slachtoffer je wat in vertrouwen verteld( zoals je aangeeft bv verboden middelen heeft gebruikt). Maar nu heeft het slachtoffer waar jij het over hebt in een auto gereden en was onder invloed van die verboden middelen( wat hij/zij ook aan je toegeeft), en dit slachtoffer heeft een ongeval verorzaakt waar de tegenpartij bij is overleden, dan houd je nog je mond? En laat dat oveleden slachtoffer nu een kind zijn, wat doe je dan? Ook je mond houden? Zou je daar mee kunnen leven? Of  hoe zouden julie het vinden als één van je eigen familie leden is overleden door een ongeval en de hupverleners houden hun mond, heb je dan nog zoveel begrip hiervoor?
Mensen "geheimhoudingsplicht"is een breed begrip. Ik snap heel goed dat tegenover de pers je mond houd, maar tegenover de politie.Ik sta er wel eens versteld van als je kijkt op de sites waar alle hulpverleningen staan, die zij gefotografeerd en gefilmd, hoeveel medische informatie er vaak opstaat, dan vraag ik mij wel eens af hoekomen ze er aan.  Doe hier niet zo krampachtig over, zeker niet tegenover familie leden e.d . Waneer je dit wel doet kan het ook wel eens averrechts gaan werken. En ..............politie mensen zij ook maar gewone mensen die hun werk ook graag goed willen doen, en zie ze niet als boemannen.

Een andere casus die ik zelf als ambuchauffeur heb meegemaakt in de praktijk:
melding scooterrijder onderuit gegaan politie terplaatse vraagt assistentie ambu ivm div schaafwonden. We zijn terplaatse gegaan patiënt bekeken, en we waren er al gauw achter dat hij onder invloed was van drugs( dit ook van de politie doorgekregen van hun vermoeden) de man, vertelde in de ambu wat hij had gebruikt en dat hij ook besmet is met Hepatitis B( en volgens hem was het bewezen door bloed onderzoek en hij gebruikte hier sindskort medicatie voor Moeten we nu tegenover die agenten onze mond houden over die Hepatitis besmetting. Als ik agent zou zijn, zou ik dat de hulpverleners niet in dank afnemen als ze dat wel deden. Ik heb wel de beslissing genomen om deze agenten te waarschuwen en ze extra handschoenen gegeven




Wat een paar postings terug al staat (en waar het merendeel al over eens was) is dat het dus gewoon een kwestie is van gezond verstand gebruiken. En daarbij..je kan ook flexibel omgaan met de situatie door de agent op de jongen af te sturen met het verhaal dat die jongen hem iets moet vertellen... ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #102 Gepost op: 11 augustus 2008, 11:48:43
Ik krijg in dit topic het gevoel dat EHBO'ers de 'geheimhouding' gebruiken om interessanter over te komen....  ::) Waarom zou je als EHBO'er niet gewoon tegen een agent zeggen dat je vermoed dat het slachtoffer drugs gebruikt heeft als die agent er naar vraagt...? Als hij het vraagt heeft hij meestal toch al een vermoeden!  :D Je kan alleen maar een vermoeden uitspreken want bewijzen kan je het toch niet...  ;)

Dat het ambu personeel dit niet mag/kan zeggen begrijp ik maar als EHBO'er ben je gewoon burger die tov een andere burger een extra kunstje kan... maar je blijft gewoon een burger...  ;)


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #103 Gepost op: 11 augustus 2008, 11:54:18
Geheimhoudingsplicht, een intresante discussie maar het gaat me hier en daar wel wat ver. Gewoon je boeren verstand gebruiken aan wie je wel en niet wat verteld is in mijn optiek niet zo moeilijk net als wat pleegje en palmpje ook zelf had aangegeven. In mijn ogen eigenlijk geen discussie waard. Sensatie zoekers/pers lijkt mij zeer makkelijk te onderscheiden van de proffesionele die TP zijn. Een EHVer lijkt mij ondergeschikt aan een politie agent en dus zie ik geen enkele rede informatie achter te houden als deze er naar vraagt. Zoals eerder aangegeven ben je dan inderdaad strafbaar. Ik vraag me af hoe een politie agent reageerd als deze je wat vraagt en de EHVer op zn geheimhoudingsplicht begint te hameren. Als er een ongeval plaats vind werken de politie en ambulance personeel samen en hoor je dit soort discussies eigenlijk niet. Waarom zou je er als EHVer dan wel moeilijk over doen?

In deze discussie las ik ook klanken als ' mijn patient ' en ' wij zijn medisch personeel '.  Volgens mij ben je als EHVer nog steeds geen arts of verpleegkundige en ben je in mijn optiek niet helemaal medisch bezig om nog maar te spreken over 'mijn patient' Alle lof voor de mensen die in hun vrijetijd zich zo inzetten in de samenleving maar je bent er primair om de minder complexe zaken af te handelen ( pleisters, verbandjes e.d. ) en vooral een signalerende functie en zo nodig door te verwijzen naar een arts of door proffecionele hulp in te schakelen ( 112).

Op mij komt deze discussie echt een beetje over als dikdoenerij. Ik vind het geweldig als mensen ambitieus en enthousiast zijn maar dan zou je misschien eens na moeten denken of je niet verder wil kijken door bijvoorbeeld te studeren tot verpleegkundige of tot arts wat mijn part.

Nou tot slot : hou je enthousiastme en ambitie vast maar verlies de realiteit niet uit het oog;). Ik snap jullie ook wel, ooit was ik ook een ambitieuse en enthousiaste EHVer en het kon me niet gek genoeg, maar ik was toen 15/16 en ben nu 21 en ik kijk nu toch wel anders tegen dingen aan. Om die rede heb ik de EHV alweer een aantal jaar geleden vaarwel gezegt en ben ik gaan leren :).

Groetjes  O0


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #104 Gepost op: 11 augustus 2008, 12:10:09
Kan me volledig vinden in de meningen van Palmpie en Joost. Succes met je studie, Joost!  O0


Kanarie

  • Gast
Reactie #105 Gepost op: 11 augustus 2008, 13:16:13
Tijdens de studie geneeskunde is diverse malen een (fictieve?) casus aangehaald m.b.t. de geheimhoudingsplicht voor artsen:

Er komt een man op je spreekuur die een HIV-test wil en daarbij vertelt dat hij geregeld vreemdgaat. De HIV-test is positief. Hij wil niet dat zijn vrouw iets van dit alles weet.
Je gevoel zegt: waarschuw die echtgenote; straks raakt ze besmet en heb je dus meegewerkt aan een soort van moord. Je geheimhoudingsplicht zegt dat je niets met deze informatie mag doen, omdat HIV niet gevaarlijk is voor de gezondheid van de algehele bevolking en de kans ook niet 100% is dat zij besmet wordt en hier problemen mee krijgt.


Dus: waar staat (in de wet of in het reglement van bijvoorbeeld het Rode Kruis) wat je wel en niet mag zeggen en tegen wie? Ik ben wel heel benieuwd; hier moet toch concreet een soort van richtlijn voor zijn?

Het Rode Kruis heeft grondbeginselen en die tellen niet alleen in oorlogssituaties. Mensen moeten met hun bijwerkingen van de drugs of verwondingen van het zonder helm rijden naar een EHBO-post kunnen gaan, zonder dat ze bang hoeven te zijn dat al hun gegevens worden doorgespeeld aan de politie. Als de politie daar iets over wil weten, kunnen ze het slachtoffer zelf ook vragen. Wat betreft het voorbeeld wat je aanhaalt over het doodrijden van een kind... ik ben erg benieuwd naar de richtlijnen voor EHBO-ers en de wet m.b.t. medewerking aan politie-onderzoek. Als het nu zou gebeuren, zou ik mijn leidinggevende vragen, want ik weet het niet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #106 Gepost op: 11 augustus 2008, 13:27:31
Tijdens de studie geneeskunde is diverse malen een (fictieve?) casus aangehaald m.b.t. de geheimhoudingsplicht voor artsen:

Er komt een man op je spreekuur die een HIV-test wil en daarbij vertelt dat hij geregeld vreemdgaat. De HIV-test is positief. Hij wil niet dat zijn vrouw iets van dit alles weet.
Je gevoel zegt: waarschuw die echtgenote; straks raakt ze besmet en heb je dus meegewerkt aan een soort van moord. Je geheimhoudingsplicht zegt dat je niets met deze informatie mag doen, omdat HIV niet gevaarlijk is voor de gezondheid van de algehele bevolking en de kans ook niet 100% is dat zij besmet wordt en hier problemen mee krijgt.


Dus: waar staat (in de wet of in het reglement van bijvoorbeeld het Rode Kruis) wat je wel en niet mag zeggen en tegen wie? Ik ben wel heel benieuwd; hier moet toch concreet een soort van richtlijn voor zijn?

Het Rode Kruis heeft grondbeginselen en die tellen niet alleen in oorlogssituaties. Mensen moeten met hun bijwerkingen van de drugs of verwondingen van het zonder helm rijden naar een EHBO-post kunnen gaan, zonder dat ze bang hoeven te zijn dat al hun gegevens worden doorgespeeld aan de politie. Als de politie daar iets over wil weten, kunnen ze het slachtoffer zelf ook vragen. Wat betreft het voorbeeld wat je aanhaalt over het doodrijden van een kind... ik ben erg benieuwd naar de richtlijnen voor EHBO-ers en de wet m.b.t. medewerking aan politie-onderzoek. Als het nu zou gebeuren, zou ik mijn leidinggevende vragen, want ik weet het niet.

Er zullen vast wel richtlijnen bestaan in het land... Voor artsen (e.d.) is het in de wet geregeld.  ;) Waar ik benieuwd naar ben waar het wettelijk staat dat EHBO'ers geen informatie mogen geven (of waar staat dat EHBO'ers / burgers deze aan een agent moeten geven). Volgens mij kan je de verantwoordelijkheid niet afschuiven naar je leidinggevende. Wat staat er in de 'bijbel' van de EHBO'ers, het oranje kruis boekje?  ::) ;)

Een geheimhoudingsplicht suggereert dat het wettelijk geregeld is...  ::) ;)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #107 Gepost op: 11 augustus 2008, 13:47:27
zoals kanarie zegt, bij het rode kruis hebben de vrijwilligers zich te houden aan de regels die binnen de organisatie zijn opgesteld.
Dat zijn in het geval van het ICRC en alle nationale organisaties hoogstwaarschijnlijk de Verdragen van geneve.
Als wij voor het rode kruis als medewerker aan de slag zijn, vallen wij onder deze regels.
Dat houdt in dat eventuele gegevens niet doorgegeven zullen worden aan wie dan ook, muv de noodzakelijke medische vervolgketen en eventuele eigen veiligheid.

Wil politie of justitie gevens krijgen kan dat via een rechter.
Dit is met name gebaseerd op de privacywet.

Het Rode Kruis moet ten alle tijde haar onpartijdigheid waarborgen en beschermen, zodat in tijden van conflict alle mensen weten dat het Rode Kruis, de Rode halve maan en de rode diamant staan voor hulp die onpartijdig is, een plaats waar eenieder geholpen zal worden.

Dit geld voor iedere medewerker van het Rode kruis, Nationaal of Internationaal, in vredestijd of oorlogstijd.

Een rode kruis medewerker kan hier in deze gevallen niet voor worden gestraft.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #108 Gepost op: 11 augustus 2008, 13:51:46
Er zullen vast wel richtlijnen bestaan in het land... Voor artsen (e.d.) is het in de wet geregeld.  ;) Waar ik benieuwd naar ben waar het wettelijk staat dat EHBO'ers geen informatie mogen geven (of waar staat dat EHBO'ers / burgers deze aan een agent moeten geven). Volgens mij kan je de verantwoordelijkheid niet afschuiven naar je leidinggevende. Wat staat er in de 'bijbel' van de EHBO'ers, het oranje kruis boekje?  ::) ;)

Een geheimhoudingsplicht suggereert dat het wettelijk geregeld is...  ::) ;)

De "bijbel"van de ehbo-er is niet langer de regel, sedert een paar jaar is het OK niet meer de enige certificerende instantie, en dus ook niet meer heel relevant.
Als een leidinggevende een opdracht geeft om geen informatie af te staan en de persoon heeft geen redenen te denken dat het onwetmatig order is is de persoon daar ook niet aansprakelijk voor.
http://www.icrc.org/IHL.nsf/51b22df69e39d9d3c12563cd00587b41/51de3bc749174ace412566900057852d!OpenDocument
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #109 Gepost op: 11 augustus 2008, 13:53:13
zoals kanarie zegt, bij het rode kruis hebben de vrijwilligers zich te houden aan de regels die binnen de organisatie zijn opgesteld.
Dat zijn in het geval van het ICRC en alle nationale organisaties hoogstwaarschijnlijk de Verdragen van geneve.
Als wij voor het rode kruis als medewerker aan de slag zijn, vallen wij onder deze regels.
Dat houdt in dat eventuele gegevens niet doorgegeven zullen worden aan wie dan ook, muv de noodzakelijke medische vervolgketen en eventuele eigen veiligheid.

Wil politie of justitie gevens krijgen kan dat via een rechter.
Dit is met name gebaseerd op de privacywet.

Het Rode Kruis moet ten alle tijde haar onpartijdigheid waarborgen en beschermen, zodat in tijden van conflict alle mensen weten dat het Rode Kruis, de Rode halve maan en de rode diamant staan voor hulp die onpartijdig is, een plaats waar eenieder geholpen zal worden.

Dit geld voor iedere medewerker van het Rode kruis, Nationaal of Internationaal, in vredestijd of oorlogstijd.

Een rode kruis medewerker kan hier in deze gevallen niet voor worden gestraft.

Graag dan een artikel uit de NL wet waarin deze uitzondering voor het rode kruis beschreven staat.  :) Voor artsen staat dit gewoon in de (NL) wet...  ;)

Geld de rode kruis filisofie ook als je je als commerciele partij laat inhuren om als EHBO'er op te treden bij de plaatselijke wielerronde....?  ::) ::) ;) ???