Ik heb in het kader van deze discussie met het Landelijk Buro van het Nederlandse Rode kruis gebeld en zij hebben mij het volgende verteld.
In principe mag een hulpverlener vragen van politie beantwoorden tenzij het slachtoffer gevraagd heeft dit niet te doen. Als dit het geval in geldt geheimhoudingsplicht. Dit met name bij de plaatselijke evenementen hulpverlening e.d.
Ook als er een vermoeden is dat er strafbare feiten in het spel zijn mag de rode kruis medewerker geen informatie afgeven.
Bij Grotere hulpverleningen bij ongelukken en rampen, komt de geheimhouding wel verder in het spel, en zal er dus minder informatie doorgespeeld mogen worden, het voorbeeld hierbij was de Schipholbrand, waarbij zeker was dat er illegalen betrokken waren.
Elke afdeling is echter vrij om zelf scherpere regels vast te stellen en altijd moeten de 7 grondbeginselen van het Rode Kruis gewaarborgd worden.
Voor zover de visie van het LB RK
Zelf lijkt het mij zo dat het iedere keer een inschatting is die de hulpverlener zelf moet maken, de situatie is niet zwart wit.
In het werk als hulpverlener werk je met de collega's van de blauwe, rode en gele/witte tak en is samenwerking belangrijk.
Kom je als hulpverlener bij een verkeersongeval op straat en vertelt het slachtoffer jou dat hij/zij drugs/alcohol/ medicijnen gebruikt heeft kun je dat aan de andere hulpverleners vertellen. De medische tak moet het zeker weten, de blauwe tak kun je het vertellen als zij er toch wel achter komen( alcohollucht). Anders komt men er in het ziekenhuis wel achter tijdens een bloedonderzoek oid.
Dit geldt voor alle rode kruis medewerkers/ vrijwilligers. Hoe het bij de ehbo-verenigingen geregeld is moet iedere bond weer bepalen.