Een situatie van vanavond bij een inzet. Het fijne weet ik er niet van, alleen wat ik ter plaatse hoorde. 2 Collega's komen tp bij een meisje van 16 dat bewusteloos op de grond ligt. Reageert niet op aanspreken, aanschudden en niet op pijnprikkels. Ambu word gealarmeerd. Even later word ik ter assistentie gevraagd. Een vriendin van het meisje was nogal in paniek ed. tp even met haar gepraat enzo en dan stelt ze je allerlei vragen over wat er met haar vriendin is enzo. Tja, wat doe je dan? Vertel je wat er is of houd je je mond? Alleen zeggen "er komt al een ambulance aan" zal haar alleen maar verder in paniek maken. Niets zeggen ook want dan ziet ze ineens een ambu aan komen rijden.
Ik heb wel vertelt wat er was. Mij natuurlijk wel houdend aan de feiten die ik op dat moment ken. (Vooral omdat de patiënt om 8 uur vanuit haar werk direct naar die vriendin zou gaan maar om 11 uur er nog niet was...)
Dit zijn van die momenten waarop ik mij af vraagt, waar begint een geheimhoudingsplicht en waar eindigt het deel dat je vertellen mag en kan?