Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers

Auteur Topic: Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers  (gelezen 30729 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 4 augustus 2008, 20:04:08
Rest mij nog even aan toe te voegen: Bureau Slachtofferhulp. Dat lijkt mij de juiste weg.  ;)

wilco5379

• Forum gebruiker
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #51 Gepost op: 6 augustus 2008, 15:28:28
sorrie maar ik verleen eerste hulp aan het slachtoffer en heb dus geen tijd om omstanders te woord te staan en ik wil niet gemeen zijn maar 99 keer van de 100 als je een ambu belt dan komt de politie ook en die praten met omstanders en die kunnen mensen idd slachtofferhulp aan bieden maar heeft een omstander behoeft om met mij te praten dan maak ik na afloop daar echt wel tijd voor maar ik ga er niet te diep op in
ehbo'er plv hoofd bhv'er

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #52 Gepost op: 7 augustus 2008, 01:38:50
Een situatie van vanavond bij een inzet. Het fijne weet ik er niet van, alleen wat ik ter plaatse hoorde. 2 Collega's komen tp bij een meisje van 16 dat bewusteloos op de grond ligt. Reageert niet op aanspreken, aanschudden en niet op pijnprikkels. Ambu word gealarmeerd. Even later word ik ter assistentie gevraagd. Een vriendin van  het meisje was nogal in paniek ed. tp even met haar gepraat enzo en dan stelt ze je allerlei vragen over wat er met haar vriendin is enzo. Tja, wat doe je dan? Vertel je wat er is of houd je je mond? Alleen zeggen "er komt al een ambulance aan" zal haar alleen maar verder in paniek maken. Niets zeggen ook want dan ziet ze ineens een ambu aan komen rijden.

Ik heb wel vertelt wat er was. Mij natuurlijk wel houdend aan de feiten die ik op dat moment ken. (Vooral omdat de patiënt om 8 uur vanuit haar werk direct naar die vriendin zou gaan maar om 11 uur er nog niet was...)

Dit zijn van die momenten waarop ik mij af vraagt, waar begint een geheimhoudingsplicht en waar eindigt het deel dat je vertellen mag en kan?
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 7 augustus 2008, 02:06:48
Een situatie van vanavond bij een inzet. Het fijne weet ik er niet van, alleen wat ik ter plaatse hoorde. 2 Collega's komen tp bij een meisje van 16 dat bewusteloos op de grond ligt. Reageert niet op aanspreken, aanschudden en niet op pijnprikkels. Ambu word gealarmeerd. Even later word ik ter assistentie gevraagd. Een vriendin van  het meisje was nogal in paniek ed. tp even met haar gepraat enzo en dan stelt ze je allerlei vragen over wat er met haar vriendin is enzo. Tja, wat doe je dan? Vertel je wat er is of houd je je mond? Alleen zeggen "er komt al een ambulance aan" zal haar alleen maar verder in paniek maken. Niets zeggen ook want dan ziet ze ineens een ambu aan komen rijden.

Ik heb wel vertelt wat er was. Mij natuurlijk wel houdend aan de feiten die ik op dat moment ken. (Vooral omdat de patiënt om 8 uur vanuit haar werk direct naar die vriendin zou gaan maar om 11 uur er nog niet was...)

Dit zijn van die momenten waarop ik mij af vraagt, waar begint een geheimhoudingsplicht en waar eindigt het deel dat je vertellen mag en kan?

Bij mijn weten heeft een geheimhoudingsplicht betrekking op derden. Een vriendin die erbij was toen het gebeurde is geen derde. Lijkt mij dat ze het recht heeft te weten wat er met haar vriendin is, ook zodat ze evt. ouders / verzorgers in kennis kan stellen.

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #54 Gepost op: 7 augustus 2008, 02:27:35
Bij mijn weten heeft een geheimhoudingsplicht betrekking op derden. Een vriendin die erbij was toen het gebeurde is geen derde. Lijkt mij dat ze het recht heeft te weten wat er met haar vriendin is, ook zodat ze evt. ouders / verzorgers in kennis kan stellen.
Ouders waren inmiddels ingelicht door politie die al tp was. En de vriendin was er niet bij toen het gebeurde ofzo. Wat ik begrepen heb van haar was zij pas gekomen nadat mijn collega's al met de patiënt bezig waren.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 7 augustus 2008, 02:38:11
Ouders waren inmiddels ingelicht door politie die al tp was. En de vriendin was er niet bij toen het gebeurde ofzo. Wat ik begrepen heb van haar was zij pas gekomen nadat mijn collega's al met de patiënt bezig waren.

Dat meisje zou ik dan doorverwijzen naar de ouders van het s.o.. Als er iemand opduikt die niets met het s.o. van doen heeft, stuur ik die lekker weg. Trouwens, als ik ergens tp kom geef ik direct bijzonderheden portofonisch door. Andere porto's luisteren mee, omstanders dus ook. Kijk, je hebt pas met geheimhoudingsplicht te maken als je over medische achtergronden gaat praten, niet over het gebeurde. Wat valt er nou eenmaal geheim te houden aan een evt. onwelwording / EHBO-geval? Iedereen ziet dat er iemand ''niet goed'' is geworden.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #56 Gepost op: 7 augustus 2008, 14:17:02

Dat meisje zou ik dan doorverwijzen naar de ouders van het s.o.. Als er iemand opduikt die niets met het s.o. van doen heeft, stuur ik die lekker weg. Trouwens, als ik ergens tp kom geef ik direct bijzonderheden portofonisch door. Andere porto's luisteren mee, omstanders dus ook. Kijk, je hebt pas met geheimhoudingsplicht te maken als je over medische achtergronden gaat praten, niet over het gebeurde. Wat valt er nou eenmaal geheim te houden aan een evt. onwelwording / EHBO-geval? Iedereen ziet dat er iemand ''niet goed'' is geworden.

In deze tijd zou ik het mobieltje gebruiken om bijzonderheden door te geven en de porto gebruiken voor het organiseren van de hukptroepen.
Geheimhoudingsplicht beperkt zich tot het zorgen dat jij de bron niet bent en/of geen uitspraken doet over de juistheid van informatie die iemand heeft.
De enige die de uiteindelijke zeggenschap heeft over wel of niet doorgegeven mag worden is het so.

Zonder het negatief te bedoelen, je moet uiterst terughoudend zijn als politie agenten vragen gaan stellen.
Je kunt daartegen veel zeggen tegen de volgende stap in de medische hulpverlening

Kaktus

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 7 augustus 2008, 19:26:10
Zonder het negatief te bedoelen, je moet uiterst terughoudend zijn als politie agenten vragen gaan stellen.  

Waarom?  ???

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #58 Gepost op: 7 augustus 2008, 20:17:39
Goeie vraag kaktus.
Politie agenten zijn proffesionele hulpverleners die tevens ook EHBO hebben. Denk ook niet dat een politie agent het waardeerd als een EHBOer op een evenement informatie achter houd. Dat heeft niets meer met 'geheimhoudingsplicht' te maken. Agenten hebben ook geheimhoudingsplicht!

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 8 augustus 2008, 01:43:38
Voor de volledigheid van mijn rapportages bel ik op een later tijdstip regelmatig betrokkenen op. Heb het nog nooit meegemaakt dat een EHBO-er niet meewerkte. De dag dat dat gebeurt, doe ik nooit meer zaken met diegene, maar met z'n welwillende collega's.  >:(  ::)