Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers

Auteur Topic: Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers  (gelezen 30140 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #90 Gepost op: 10 augustus 2008, 23:30:33
Aan welke informatie denk je eigenlijk?
CN NRK


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #91 Gepost op: 10 augustus 2008, 23:32:25
Aan welke informatie denk je eigenlijk?


Ik geef het op. Ik ga naar mijn mandje. Hoop dat je de wijsheid zult vinden, welke nodig is. Prettige voortzetting  O0


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #92 Gepost op: 10 augustus 2008, 23:39:20
Oke, welterusten  O0
CN NRK


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #93 Gepost op: 11 augustus 2008, 00:51:29
Informatie wat ik als hulpverlener wel doospeel aan bijv. Ambu is bijv. als een s.o. aan mij toegeeft verboden middelen te hebben gebruikt.

Die info is voor de ambu belangrijk, de sterke arm der wet zal die info echter niet van mij krijgen. Dat mogen ze zelf gaan uitzoeken.
Dat soort info - aan mij in vertrouwen vertelt- gaat dus niet via mij naar de politie.

Overigens maak ik mij geen enkele illusie dat de politie die info niet zelf zou kunnen achterhalen, zij heeft daar meer dan genoeg middelen voor.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #94 Gepost op: 11 augustus 2008, 02:03:04
Die info is voor de ambu belangrijk, de sterke arm der wet zal die info echter niet van mij krijgen. Dat mogen ze zelf gaan uitzoeken.
Dat soort info - aan mij in vertrouwen vertelt- gaat dus niet via mij naar de politie.

Helemaal mee eens DB. Op het moment dat ik een patiënt aan het behandelen ben is mijn patiënt mijn verantwoording. Aan ambulancepersoneel geef ik gewoon een overdracht waarbij zij alle informatie die zij nodig hebben om de behandeling over te kunnen nemen. De politie krijgt van mij die informatie niet. Zolang mijn eigen veiligheid niet in het geding is blijft die informatie gewoon bij mij.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #95 Gepost op: 11 augustus 2008, 06:39:39
Ik geef het op. Ik ga naar mijn mandje. Hoop dat je de wijsheid zult vinden, welke nodig is. Prettige voortzetting  O0

Ach ja..ook een manier om toe te geven dat het niet  zo is als je denkt...haha  ;D

Maar heb je wel eens gehoord van de term "beroepsgeheim"?? (en dat geldt echt niet alleen voor medisch personeel!!) En ja...de politie (of de sterke arm zoals jij dat noemt) krijgt in bepaalde situaties gewoon geen informatie over het slachtoffer. Helaas..zo is het. Er zijn al diverse rechtszaken om gevoerd...dus bekijk de jurisprudentie maar eens...dan kom je er wel achter dat ook een gewone EHBO'er (die de medische zorg heeft verricht) niet alles aan de politie moet/hoeft te vertellen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #96 Gepost op: 11 augustus 2008, 06:49:45
Ach ja..ook een manier om toe te geven dat het niet  zo is als je denkt...haha  ;D

Maar heb je wel eens gehoord van de term "beroepsgeheim"?? (en dat geldt echt niet alleen voor medisch personeel!!) En ja...de politie (of de sterke arm zoals jij dat noemt) krijgt in bepaalde situaties gewoon geen informatie over het slachtoffer. Helaas..zo is het. Er zijn al diverse rechtszaken om gevoerd...dus bekijk de jurisprudentie maar eens...dan kom je er wel achter dat ook een gewone EHBO'er (die de medische zorg heeft verricht) niet alles aan de politie moet/hoeft te vertellen.

Ja maar over wat voor ehbo-geval hebben we het nou? We begonnen met een ehbo-tje, toen oorlogssituatie, calamiteiten....misschien beter een casus van maken. Ik weet wat beroepsgeheim inhoudt.  ;D


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #97 Gepost op: 11 augustus 2008, 06:54:09
En ja...de politie (of de sterke arm zoals jij dat noemt) krijgt in bepaalde situaties gewoon geen informatie over het slachtoffer.

Helemaal mee eens. Tuurlijk zijn er uitzonderingen. Die bevestigen immers de regel. Ennuh, ''sterke arm'', niet mijn woorden  ;)


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #98 Gepost op: 11 augustus 2008, 08:13:09
En ja...de politie (of de sterke arm zoals jij dat noemt) krijgt in bepaalde situaties gewoon geen informatie over het slachtoffer.

Helemaal mee eens. Tuurlijk zijn er uitzonderingen. Die bevestigen immers de regel. Ennuh, ''sterke arm'', niet mijn woorden  ;)

ok...dacht dat ik dat gelezen had. Maar ok...

Tevens fijn dat je het zelf nu benoemd....dat je niet "veplicht" alles aan de politie moet vertellen.

Ja maar over wat voor ehbo-geval hebben we het nou? We begonnen met een ehbo-tje, toen oorlogssituatie, calamiteiten....misschien beter een casus van maken. Ik weet wat beroepsgeheim inhoudt.  ;D

Zoals de topic aangeeft gaat het over EHBO.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #99 Gepost op: 11 augustus 2008, 11:00:22
Informatie wat ik als hulpverlener wel doospeel aan bijv. Ambu is bijv. als een s.o. aan mij toegeeft verboden middelen te hebben gebruikt.

Die info is voor de ambu belangrijk, de sterke arm der wet zal die info echter niet van mij krijgen. Dat mogen ze zelf gaan uitzoeken.
Dat soort info - aan mij in vertrouwen vertelt- gaat dus niet via mij naar de politie.

Overigens maak ik mij geen enkele illusie dat de politie die info niet zelf zou kunnen achterhalen, zij heeft daar meer dan genoeg middelen voor.
Dus je geeft geen informatie aan de politie als die bij je komt en iets vraagt, goed maar................ zoals je verteld je geeft niets door aan de politie als een slachtoffer je wat in vertrouwen verteld( zoals je aangeeft bv verboden middelen heeft gebruikt). Maar nu heeft het slachtoffer waar jij het over hebt in een auto gereden en was onder invloed van die verboden middelen( wat hij/zij ook aan je toegeeft), en dit slachtoffer heeft een ongeval verorzaakt waar de tegenpartij bij is overleden, dan houd je nog je mond? En laat dat oveleden slachtoffer nu een kind zijn, wat doe je dan? Ook je mond houden? Zou je daar mee kunnen leven? Of  hoe zouden julie het vinden als één van je eigen familie leden is overleden door een ongeval en de hupverleners houden hun mond, heb je dan nog zoveel begrip hiervoor?
Mensen "geheimhoudingsplicht"is een breed begrip. Ik snap heel goed dat tegenover de pers je mond houd, maar tegenover de politie.Ik sta er wel eens versteld van als je kijkt op de sites waar alle hulpverleningen staan, die zij gefotografeerd en gefilmd, hoeveel medische informatie er vaak opstaat, dan vraag ik mij wel eens af hoekomen ze er aan.  Doe hier niet zo krampachtig over, zeker niet tegenover familie leden e.d . Waneer je dit wel doet kan het ook wel eens averrechts gaan werken. En ..............politie mensen zij ook maar gewone mensen die hun werk ook graag goed willen doen, en zie ze niet als boemannen.

Een andere casus die ik zelf als ambuchauffeur heb meegemaakt in de praktijk:
melding scooterrijder onderuit gegaan politie terplaatse vraagt assistentie ambu ivm div schaafwonden. We zijn terplaatse gegaan patiënt bekeken, en we waren er al gauw achter dat hij onder invloed was van drugs( dit ook van de politie doorgekregen van hun vermoeden) de man, vertelde in de ambu wat hij had gebruikt en dat hij ook besmet is met Hepatitis B( en volgens hem was het bewezen door bloed onderzoek en hij gebruikte hier sindskort medicatie voor Moeten we nu tegenover die agenten onze mond houden over die Hepatitis besmetting. Als ik agent zou zijn, zou ik dat de hulpverleners niet in dank afnemen als ze dat wel deden. Ik heb wel de beslissing genomen om deze agenten te waarschuwen en ze extra handschoenen gegeven
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC