Radiostilte bij landen heli --> vraagje van Lotus Bianca

Auteur Topic: Radiostilte bij landen heli --> vraagje van Lotus Bianca  (gelezen 13593 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #30 Gepost op: 25 mei 2007, 00:52:04
De landingsklaring krijgt hij van de Runwaycontroller.Dit is de laatste communicatie tussen de piloot en de runway controller. Zodra het vliegtuig vrij is van de landingsbaan meld hij zich bij de "groundcontroller" Deze zit ook op de verkeerstoren en regelt het verkeer op de grond..

De groundcontroller en de runway controller kunnen (op kleinere velden)  gecombineerde functies zijn. Op schiphol moet een vliegtuig dat op de 18R (polderbaan) zelfs nog een keer van groundfrequentie veranderen omdat het het gebied van schiphol centrum in taxiet.

Het was iets simpel uitgelegd door me. Ik heb ook niet gezegd dat de toren radiostilte afkondigd naar ander verkeer. Alleen dat er geen communicatie meer plaats vind tussen de kist met landingsklaring en toren tot na de landing. Hij meld zich na de landing dus wel weer bij verkeersleiding, inderdaad mogelijk op een andere frequentie. Maar dit is nog steeds communicatie met de verkeerstoren.

Voor de situatie op SPL heb je gelijk zoals je het verteld. Ik heb het verhaal iets algemener gehouden. Dit gaat dan ook op voor bijvoorbeeld rotterdam, beek of eelde waar minder verkeersleiders op de toren staan dan op schiphol.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Gast

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 25 mei 2007, 00:57:45
Ik werk bij de verkeersleiding, vandaar dat ik je vroeg waar die werkwijzes dan gepubliceerd staan of dat dat een aanname van je is.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #32 Gepost op: 25 mei 2007, 01:00:54
Ik werk bij de verkeersleiding, vandaar dat ik je vroeg waar die werkwijzes dan gepubliceerd staan of dat dat een aanname van je is.
Dan moeten we een keer afspreken in het bedrijfsrestaurant  ;)
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Gast

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 25 mei 2007, 01:02:46
Biefstukje ping? ;)


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #34 Gepost op: 25 mei 2007, 01:39:01
Biefstukje ping? ;)

Daar zeg ik geen nee tegen  :D
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken