Is een politieagent in het hele land bevoegd tot optreden?

Auteur Topic: Is een politieagent in het hele land bevoegd tot optreden?  (gelezen 13035 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #40 Gepost op: 15 juli 2012, 15:49:21
Bij toeval nam betrokkene dezelfde afslag als ik en stopte even verderop bij een parkeerplaats.
Hij was alleen, en ik met een collega (carpool) , bestuurder aangesproken, gelegitimeerd en proces-verbaal aangezegd.
Als ik alleen was geweest waarschijnlijk even de regio gebeld. Zwaaien met legitimatiebewijzen ben ik niet zo van, maar deze bestuurder had het verdiend.
Duidelijk, thanks! :)


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #41 Gepost op: 16 juli 2012, 07:56:52
Kun je is uitleggen wat je precies bedoelt? Ik roep mezelf niet in dienst namelijk.
Dat is volgens mij een uitspraak van 3 commandanten KMar (toen nog Bevelhebber) geleden. Betrof het oude artikel 6. De wetgever bedoelde toen eigenlijk al wat hij nu bedoelde, maar diverse rechters gaven er een andere interpretatie aan. De rechters vonden op dat moment dat de KMar alleen bevoegd was tijdens diensttijd (later is dat nog verder afgezwakt). De toenmalige Bevelhebber heeft toen maar gezegd: "Als je als opsporingsambtenaar KMar op iets stuit buiten diensttijd, maar waar optreden noodzakelijk is dan stel je jezelf maar in dienst." Daardoor zou er je optreden dus alsnog in diensttijd vallen...

De toenmalige Bevelhebber heeft de eerste aanzet gegeven tot aanpassing van artikel 6 Politiewet. Dat is uiteindelijk gebeurd. Op zich is er niets gewijzigd met de opzet zoals de wetgever in 1993 bedoeld heeft, maar het staat nu duidelijker omschreven. Lijkt mij een goede zaak.

Zelf tot nu toe 3 keer gebruik van gemaakt. 1 Keer ondersteuning geleverd aan een controleploeg in het OV die te maken kreeg met agresseie. 1 Keer agressieve winkeldief bewogen toch echt even mee te gaan naar het kantoor van de supermarkt en 1 keer mishandeling van een tramchauffeur (door een taxichauffeur) in de kiem gesmoord. Netjes verwerkt in BPS en een mailtje naar de Brigadecommandant (cfm de Operationele Instructie). Tot nu toe alleen complimenten voor het optreden en geen disciplinaire straf. :)


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #42 Gepost op: 16 juli 2012, 18:49:45
Juist! Goed omschreven collega  O0