Vissen 'lucht' geven, in hoeverre heeft het zin.

Auteur Topic: Vissen 'lucht' geven, in hoeverre heeft het zin.  (gelezen 1633 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Gepost op: 24 juni 2010, 10:50:26
Even een vraagje voor de chemica onder ons. Vandaag stond de eerste melding er weer op voor Hollands Midden, vissen met luchttekort. De oorzaak ligt (in mijn ogen) in dat het water te warm wordt en dat daardoor het O2-gehalte in het water afneemt (hoe warmer de vloeistof, hoe minder gasoplossing). Nu vraag ik me af in hoeverre het zin heeft om water uit een vijver of sloot rond te pompen, je voegt inderdaad een klein gehalte zuurstof toe maar hoe warmer het water hoe lager de maximale oplossing. Heeft dit 'rondpompen' nu echt effect?

Joris


343, never forget.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2010, 11:47:22
Dit is een interessante vraag.

Bij warm weer wordt de bovenste waterlaag het meest warm. En dus inderdaad het minst rijk aan O2. Daaronder zit veel relatief koel water. Door het mengen komt de koudere waterlaag ook in aanraking met de bovenlucht (rond te pompen). Dit levert al snel hogere zuurstof gehaltes op. En vaak een betere waterkwaliteit. De rivieren hebben dus vaak beter water.

In onze relatief brede en ondiepe wateren zijn de onderste waterlagen relatief zuurstofarm omdat de waterkolom slecht mengt. In Estland en in het IJsselmeer lopen momenteel grote onderzoeken naar de waterkwaliteit van grote, relatief ondiepe meren. Ik verwijs hiervoor naar Google omdat dat ver buiten dit forum ligt.

Heeft het een paar dagen geleden flink geregend daar?
In deze periode van het jaar komen felle (onweers-)regenbuien buien voor. Bij oudere rioolsystemen, zonder gescheiden hemelwater afvoer, loopt het riool snel vol en wordt er overgestort op kanalen en riviertjes. De bacteriën in het rioolwater hebben een enorme zuurstofbehoefte. Vandaar dat er na enkele dagen vaak massale vissterfte optreed. In de Gelderse Vallei hebben zich in de afgelopen jaren een aantal van die gevallen voorgedaan. Maar het waterschap daar is dan ook trots op de lage zuiveringslasten  >:D.

Daarom zou het goed zijn benedenstrooms van de riooloverstorten zo snel mogelijk na een stortbui extra zuurstof in het water wordt gebracht, hetzij met beluchters hetzij door water door de lucht te spuiten (rainbowen). Hoewel de waterschappen verantwoordelijk zijn voor de waterzuivering en het oppervlakte water, zou de brandweer hier haar materieel uitstekend preventief voor kunnen gebruiken. In mijn ogen is het beter een pomp te vervangen omdat hij versleten is, dan omdat hij vastgeroest is. O0

Ik kan niet iets zeggen over de hoeveelheid O2 die je in het water brengt. Ik verwacht wel dat in verneveld water de zuurstofspanning maximaal is voor de temperatuur van het water. Als je een substantieel deel van het water kunt vernevelen zou dat dus kunnen helpen. Leef je uit met een rekensom, zou ik zeggen.

Als er teveel water is om te vernevelen, in een meer of zo, kan moet je pijlen dus richten op maximaal roeren. De scheepsschroef van een kleine buitenboordmotor doet dan vaak meer dan een grote pomp.


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!


Christian Onderwater

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2010, 12:55:44
Dinsdag is men in de zwaaikom bezig geweest, hier is de waarde nu helemaal goed.
Alleen to. de brandweer was het nog niet goed, hier heeft men het vanochtend opnieuw gedaan iom Hoogheemraadschap Rijnland.
Ook vandaag wordt verwacht dat het hetzelfde effect heeft als dinsdag. Ook een particulier bedrijf is met meerdere pompen bezig.