GRIP 1 Zeer grote brand Jachthaven Warmond - 27-06-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand Jachthaven Warmond - 27-06-2010  (gelezen 8703 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #30 Gepost op: 27 juni 2010, 16:55:56
Da's niet zo vreemd hoor, de regionale VC is gestationeerd in Gouda en die wordt bij GRIP 1 standaard gealarmeerd, i.c.m. de COH (welke ook in Gouda staat) en bijbehorend personeel. ;)
Tsja,vroeger had Alphen ook een VC zover ik me kan herinneren,lijkt me wat centraler.
Maar ploitiek is vaak niet helemaal te begrijpen voor de gewone sterveling 123zlaap


BRW4120

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
  • Beheerder Meldkamer
Reactie #31 Gepost op: 27 juni 2010, 17:01:07
p2kflex
16:56:05 27-06-10GROUP-1Prio 2 Fort Jachthaven 'T BURG KETELAARSTRAAT 7 WMD Binnenbrand (uitslaande brand: ja) (NB: zeer grote brand) (Grip: 1) 66655
GRIP 11503432BRW Noordwijk (AL/HV ploeg 1)
GRIP 11503434BRW Noordwijk (AL/HV ploeg 3)
GRIP 11503437BRW Noordwijk (Korpscoördinator)




Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #33 Gepost op: 27 juni 2010, 20:12:47
Tsja,vroeger had Alphen ook een VC zover ik me kan herinneren,lijkt me wat centraler.
Maar ploitiek is vaak niet helemaal te begrijpen voor de gewone sterveling 123zlaap

Mee eens! Dit soort voertuigen waar je der maar 1 van hebt in je regio moet je centraal wegzetten........


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #34 Gepost op: 27 juni 2010, 20:15:05
Mee eens! Dit soort voertuigen waar je der maar 1 van hebt in je regio moet je centraal wegzetten........

Hou er dan ook rekening mee dat je daar wel mensen voor nodig hebt die daarvoor zijn opgeleid!
zet je het voertuig echt midden in de regio dan komt hij vaak op een kleine buitenpost, die daar geen mensen voor hebben.
maar goed das een andere discussie, laten we maar weer on-topic gaan!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


alex97

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
Reactie #35 Gepost op: 27 juni 2010, 20:27:10
@offtopic, Leiden had toch eerst ook een VC?

@ontopic, ook op http://www.leiden112nieuws.web-log.nl/ vele foto's.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #36 Gepost op: 27 juni 2010, 21:12:09
Hou er dan ook rekening mee dat je daar wel mensen voor nodig hebt die daarvoor zijn opgeleid!
zet je het voertuig echt midden in de regio dan komt hij vaak op een kleine buitenpost, die daar geen mensen voor hebben.
maar goed das een andere discussie, laten we maar weer on-topic gaan!

En menseb kun je opleiden  O0


duijv023

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • gewoon een gemotiveerde BHV'er
Reactie #37 Gepost op: 27 juni 2010, 22:54:47
Om ook maar even off-topic de vraag neer te leggen die voor mij als buitenstaander logisch is:
BRW-HM heeft de VC/COH in Gouda staan voor de hele regio. Accoord; geen punt. Maar waar ik dan als buitenstaander weinig van begrijp: op 10km afstand staat hetzelfde van Haaglanden (te Wassenaar dacht ik?). Kunnen regio's dan niet veel efficiënter samenwerken (vanuit Gouda is de dekking in het HGL gebied bijna net zo goed te doen, of zeg ik dan iets vreemds. Even voor de goede orde: ik stel hier geen verwijt als van "ïk weet het beter", ik probeer een vraag neer te leggen omdat ik het niet begrijp.

@ mods: als deze vraag ergens anders beter op zijn plaats is, zet hem dan maar waar ie hoort (ik ken ook niet alle hoekjes van dit forum)

EDIT sorry, keek nog even op brandweer.org; staat geen vc/coh is wassenaar; blijkbaar gedachtenkronkel vana mijn kant  :-X


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #38 Gepost op: 27 juni 2010, 23:09:55
De VC was in de analoge tijd de schakel tussen de communicatie rondom het incident (3B-rampenkanalen) en de alarmcentrale. Sinds de invoering van C2000 is deze schakel niet noodzakelijk meer. Let goed op het woord "noodzakelijk", want zoals je in de dagelijkse praktijk ziet zijn bepaalde regio's van mening dat VC's blijkbaar toch nog een zekere meerwaarde hebben.

Met C2000 kan de OvD, of welke leidinggevende dan ook rechtstreeks contact leggen met de AC. De oude analoge netwerken waren in de meeste gevallen echter niet portodekkend. Voor de extra communicatie die de AC eventueel krijgt te verwerken kan een extra centralist opgeroepen worden, aangezien deze coordinatie niet (meer) perse vanaf de incidentlokatie verzorgd hoeft te worden.

Daarom heeft Haaglanden de VC's opgedoekt en andere regio's de drempel om de VC in te zetten verhoogd waarmee het aantal VC's verminderd kan worden.

En over het "lenen" van een VC van een andere regio. Tsja het is misschien heel erg zwart-wit, maar er zijn niet voor niets regio's met hun eigen grenzen, eigen meldkamer, eigen materieel, eigen budget, etc... Vergeet ook niet dat een VC een ondersteunende eenheid is, als een TS van een buurregio sneller kan zijn dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #39 Gepost op: 28 juni 2010, 00:31:29
Leuke discussie, die ik ook nog wel eens voer. Een van de antwoorden is dan: de eerste twee à drie TS zijn met spoed nodig voor de eerste klap. De opvolgende voertuigen zijn nodig voor beperking ipv bestrijding.

Zeker de specialistische voertuigen zijn niet supersnel noodzakelijk. Ter illustratie, "onze" ademlucht container moet tussen de 20 en 30 minuten tp zijn.

Voor de communicatie is een vc niet zo noodzakelijk als met analoog. Niettemin zou deze als steunzender nog weldegelijk een goede functie kunnen hebben, naast de huidige taak. De vraag is of het erg is dat dit voertuig er wat langer over doet.

Maar raar is het wel dat we nog steeds strikt in regio grenzen denken
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat