wat is het effect van een AED zonder BLS ?

Auteur Topic: wat is het effect van een AED zonder BLS ?  (gelezen 14526 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2004, 22:16:06
Klopt als een bus. Als BLS en ALS en AED instructeurs hameren wij erop dat de BLS gecontinueerd dient te worden tijdens het niet defibrileren.  :)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2004, 15:05:02
Er lopen wat discussies door elkaar.

Het verschil tussen monofasisch en bifasisch is de hoeveelheid energie die nodig is om een gelijk effect te bereiken. En minder energie betekent naast lagere een lagere stroomsterkte ook minder warmteontwikkeling en dus minder "bijwerkingen"

De Berden methode, die ontwikkeld is om een objectieve scoring te krijgen, zegt niets over het eindresultaat, maar zegt alleen iets over de kans dat het slachtoffer een optimale kans heeft kunnen krijgen.
En laat dat nou het enige zijn waar het bij de hulpverlening om draait.

Alles is beter als niets, maar als je een opleiding afrond met onvoldoende cijfers, dan krijg je geen diploma.

Als je in de praktijk alles gedaan hebt wat je kon, dan heb je een perfecte hulpverlening geboden ook al heb je er in de ogen van sommige "geen hout van gebakken". En dat is wat Peter bedoeld (hoop ik)


Paul SEH

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 2 juli 2004, 22:26:24
Er is een verschil tussen de stroom sterkte bij monofasisch en bifasisch. Maar dat hoeft niet altijd te zijn. Er zijn ook bifasisch toestellen die tot 360 joule kunne gaan.
Kort gezegd is de stroomrichting. Monofasisch gaat de stroom van de ene kant naar de andere kant. En bij bifasisch gaat de stroom van de ene kant naar de andere kant en weer terug. Ook meten sommige toestellen de weerstand van de patient voordat de stroomstoot wordt toegedient. En aan de hand van die weerstand wordt de hoeveelheid energie aangepast aan de desbetreffende patient. Die krijgt hierdoor de maximale behandeling.  het is wel waar als je met minder energie het zelfde resultaat kunt bereiken dat je dan daardoor ook minder schade aan het hart veroorzaakt na de stroomstoot.
Het is een ingewikkeld en complex verhaal. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker wordt.  8)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 3 juli 2004, 14:12:26
Uit onderzoek is gebleken dat vooral de stroomverandering per tijdseenheid veel meer invloed heeft op spierweefsel dan de stroomsterkte op zich.
Het omklappen van de stroomrichting (0 A > +10 A  > 0 > -10 A > 0) levert een grotere, maar ook veel snellere stroomverandering op. En daarin zou het voordeel zitten.

Wisselstroom is om diezelfde ook veel gevaarlijker als een gelijkstroom van het zelfde amperage


helm

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 3 juli 2004, 17:28:01
Ik vind dat je wel een AED moet hebben die het ambulanceprotocol volgt nl. 200, 200, 360 Joule. Dit geldt voor zowel mono- als bifasische AED's.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 4 juli 2004, 15:44:03
En hier zijn de medici nog niet over uitgediscussieerd.
Een aantal AED gaan maar tot 200 joule en andere tot 360 joule. Er moet nog het nodige onderzoek plaats vinden voordat hier een uitspraak over kan worden gedaan.  8)


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #16 Gepost op: 29 juli 2004, 00:39:53
Ik heb me laten vertellen dat monofasisch niet meer gebruikt wordt.( oud) Alle AED's en defibrillatoren op ambu's en SEH's zijn inmiddels bifasisch.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2004, 01:54:17
Ik heb me laten vertellen dat monofasisch niet meer gebruikt wordt.( oud) Alle AED's en defibrillatoren op ambu's en SEH's zijn inmiddels bifasisch.

Dat is dus niet zo. Er zijn nog veel apparaten in gebruik LifePak12 en Corpuls en ZOLL defibrillatoren die gewoon de monofasische techniek volgen aangezien nog niet onomstotelijk het nut van bifafisch defibrilleren en cardioverteren in de praktijk wetenschappelijk bewezen is.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2004, 16:25:05
Bedankt voor de info! De LifePak12 is kan in ieder geval wel al met bifasiche technologie geleverd worden. Zie onderstaande link.

http://www.medtronic-ers.com/products/lp12.cfm

Groeten


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 30 juli 2004, 09:01:38
Bedankt voor de info! De LifePak12 is kan in ieder geval wel al met bifasiche technologie geleverd worden. Zie onderstaande link.

http://www.medtronic-ers.com/products/lp12.cfm

Groeten

Inderdaad . alledrie de grote merken kunnen worden geleverd in Monofasische of Bifasische uitvoering.

Er is bestaat m.i. nog geen nog geen 2-in-1 defibrillator waarop beide uitvoeringen mogelijk zijn zodat je kunt kiezen of je bi- of monofasisch gaat defibrilleren/cardioverteren.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod