Als geinteresseerde burger volg ik regelmatig
www.112meldingen.nl en jullie site, en probeer ik oa mbv twitter, googlemaps, streetview, webcams en gemeente sites een beeld te vormen van wat er zich afspeeld. Bij de Tata-melding deed ik dit dus ook en ervaarde ik o.a.:
Er wordt enorm getwitterd, het lijkt erop dat veel mensen willen weten wat er aan de hand is en wellicht nog meer willen laten zien dat ze bestaan . De quote die ik in het begin van de beeldvorming op het forum zette, leek me vanwege twitternamen en details iedergeval van iemand die meer leek te weten over de bedrijfsonderdelen. (F1WilliamsJeff RT @112meerlanden: RT @EmielN: Brand slaat door van koudband 2 naar warmband 2, een wringrol heeft vlam gevat #brand #corus #tatasteel - bron: twitter)
Ik ben toen verder gaan zoeken naar info over de genoemde onderdelen om te kijken waar dat op de kaart lag en of dat eventueel klopte met foto en video materiaal. Dit lukte niet. Ook het al dan niet samenhangende voorval van wegvallende waterdruk was niet op bijvoorbeeld de pwn-site te vinden.
Ik kon bij de gemeente velsen niets vinden over de brand en de gevolgen.
Ik woon zelf in het noorden van Castricum, luchtgemeten 8,16 km van het voorval af een afstand die met windkracht 3 ( 12 – 19 km/u) richting noorden toch met zo’n 30 minuten overbrucht kan worden door een vies rookwolkje.
Wat ik wil zeggen: als geinteresseerde bezoeker, redelijk handig met internet was ik vrij snel op de hoogte van een voorval dat wellicht mijn eigen woonomgeving kon beinvloeden. Kennelijk had ik o.a. de goede gemeente niet bedacht die informatie kon geven. Maar als je de volgende info over Tata-steel leest hoeft dat geen schande te zijn, de associatie met verschillende gemeentes is gauw gemaakt.
“Het grootste bedrijf van Tata Steel Europe in Nederland is het geïntegreerde staalbedrijf in IJmuiden. Het terrein van Tata Steel IJmuiden is het grootste aaneengesloten bedrijfsterrein van Nederland en ligt in de gemeenten Heemskerk, Beverwijk en Velsen. (bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tata_Steel_Europe)
Mijn idee is dat:
- Mensen weten vaak niet dat er wat speelt
- Weten niet van het bestaan van
www.crisis.nl - Gaan zoeken op internet en bellen, twitteren, tv-kijken
Heel veel van wat Palmpie schrijft lijkt me logisch. Maak een (regionale) site, die door wie dan ook melding kan maken van een calamiteit(je) en wat je er mee kunt.
Bij het Tata incident bijvoorbeeld.
U kunt info krijgen op/bij ……..(gemeente, etc)
Als “specifieke” info: Er is vanaf .. uur een grote brand bij … met veel rook ontwikkeling.
Aangevuld door algemene info :
Zoals U weet komt bij verbranding (barbecue, houtvuur, autobrand, of grote (natuur) brand vaak ook rook vrij. Het is altijd raadzaam inademen van rook te voorkomen. Het kan irritatie van slijmvliezen en luchtwegen geven. Bij sommige branden van (beroeps)voertuigen, fabrieken, zwembaden etc. kunnen ook stoffen in de rook vrijkomen die extra schadelijk voor onze gezondheid zijn. Voorkom inademing van de rook, probeer het gebied te verlaten ,of voorkom dat de rook in de auto, werkruimte of woning waarin u zich bevind kan doordringen.
Weer specifiek: In het geval van “Tata”, zal zoals vaak in soortgelijke situaties een team van deskundigen metingen doen, weer- en windinvloeden bekekenworden om U zo snel en goed mogelijk extra adviezen te kunnen geven wanneer dit noodzakelijk blijkt.
Naar mijn idee geef je (ook als overheid) al informatie duideliikheid en vertrouwen:
- Wij weten dat zich een situatie in uw omgeving voordoet waarvan u op de hoogte wilt blijven
- Wij zullen er alles aan doen om een goed beeld van de situatie en de mogelijke gevaren te krijgen.
- Wij zullen u melden als extra maatregelen noodzakelijk zijn
Aan bovenstaande hoef je denk ik niets te dubbelchecken, laat de mensen zelf nadenken, blijf uit de rook, houdt onze informatie in de gaten.
Los van bovenstaande info kun je je ook afvragen:
Waarom in later instantie ook geen verdere verduidelijking wanneer deze bekend is over:
- de lokatie, gebouwen die daadwerkelijk branden
- de direkte gebouwen, omstandigheden die bedreigd worden
- belangrijke processen of materialen die die zich mogelijk in de lokatie bevinden
- foto’s die inzicht geven over inzet, calamiteit, rook.
Dit zijn veelal de zaken die op twitter een sneeuwbal van onrust, speculatie of informatie geven.