@ Palmpie
U stelde mij een vijftal vragen;
1)"
Fred: Hoe zou jij dan, als burgemeester, alle valse geruchten, verkeerde media informatie, enz ondervangen?"Antwoord: Daar zou ik, als burgemeester, zo repressief, nooit aan beginnen; ook al wegens ontbrekende aandacht en tijd.
Door zelf, de vooraf noodzakelijk verzamelde, informatie te delen voorkomt men ook geruchten (preventief).
2) "
Door stil te blijven?" Antwoord: Deze optie verbiedt de wet (WRZO).
3
)" Door alleen volgens vooraf vastgestelde berichten te communiceren (vooraf weet je al dat er wel/geen gevaarlijke concentraties in de rook zitten??)? " Antwoord: Er is noodzakelijk, om de 3 onderwerpen die de wet voorschrijft voor communicatie te kunnen invullen, al heel wat degelijke informatie verzameld die dan slechts moet worden afgevinkt op het actuele verloop. (
'Doorhalen wat niet van toepassing is.')
4)
"Is alles in plannen te vatten?" Antwoord: Ja; tenminste, 'alles' wat je al weet over de te realiseren risico's die vooraf wettelijk moeten zijn ingeschat ook met de kwaliteit van het Veiligheidsbeheerssysteem (VBS) volgens het BRZO.
De cdt. van de regionale brandweer moet, als wettelijk adviseur (Brandweerwet 1985 en nu ook volgens de wet veiligheidsregio's, wet milieubeheer, het IVB en het BRZO), vooraf aan het verlenen van de bouwvergunning, de (2) gebruiksvergunningen, de milieuvergunning en de goedkeuring van het VBP, B&W positief adviseren over het geheel van voorwaarden.
De informatie die voorwaardelijk is voor een dergelijk advies vult vele ordners; dus zit de burgemeester nooit met een mond vol tanden.
Dat de praktijk anders uitwijst, betekent dat de cdt. van de regionale brandweer (en formeel het bestuur) zijn wettelijke taken verzaakt.
5) "Stel dat er mensen zijn, bijv van regio15 (
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=47596.msg838424#msg838424), meestal is dit een betrouwbare infobron, die tijdens het incident gaan twitteren dat de sirenes geactiveerd zijn, hoe zou jij daardan op reageren als burgemeester en via welk medium?"
Antwoord: Ik zou, als burgemeester, via de regiovoorzitter (als ik dat zelf niet ben), de cdt. erop aanspreken dat hij en zijn personeel geen taak hebben om hierover naar buiten te communiceren. Met de vraag dat als zij tijd hebben om tijdens een calamiteit te gaan twitteren, de personele bezetting van de alarmcentrale mogelijk wat aan de royale kant is.