@ peebee en joostvankempen
Eerder schreef ik:
@ peebee
Uw enthousiasme voor het middel 'twitter' is duidelijk.
U gebruikt 'communicatie' en 'informatieverspreiding' als quasi synoniemen; dat deel ik niet met u.
U geeft op eerliijke wijze ook de manco's aan van het middel.
Maar het topic: Communicatie via internet etc. wordt hier (nog) niet erg praktisch mee geholpen.
Ik pas verder; voor dit 'twitter' onderwerp.
Over 'twitter', te beoordelen als eventueel adequaat middel, ga ik het dus niet meer (inhoudelijk) hebben.
Ook joost 'kopte' met een bericht over de middelen; ook dat is mij allemaal om het even.
Duidelijk wordt dat er naast enthousiastelingen voor bepaalde middelen ook belanghebbende commerciele adviseurs aan het woord (willen) komen.
Dat maakt mij, en naar ik hoop ook u, weer gericht op de
boodschappen die met de middelen moeten worden verzonden.
Waar gaat het de adviseur en burgemeesters, gelet op het bovenstaande, om?
Het gaat hen vooral om reeds/bekend geworden vastgestelde (traumatische) gebeurtenissen.
Bij brand en ontsnapping van gevaarlijke stoffen (met of zonder brand) gaat het vaak om een dynamisch te ontwikkelen gevaarzetting.
Deze behoeft monitoring en feitenverzameling; vooral in/door voorbereiding!
Daarop kunnen/moeten er intelligibele boodschappen worden verspreid door het bevoegd gezag; vanuit hun wettelijk taak: 'voorkomen van ongevallen bij brand'.
M.a.w. er moet bij dit soort rampen, op simpel logische gronden, meer geanticipeerd worden op de samenstelling van boodschappen ('communicatieplicht') in plaats van reactieve boodschappen (dit na b.v. oorlogsgeweld, vliegtuig-, trein- of ander groot verkeersongeval; als niet/nauwelijks te voorspellen gebeurtenissen qua omvang en plaats).
Dat 'de burgemeesters' zich nu uitsluitend druk maken om de middelen; doet mij vermoeden dat zij in een 'state of denial' ('ontkenningsfase') verkeren t.a.v. de Moerdijkbrand e.d..
Bij branden en andere voorspelbare ongevallen met gevaarlijke stoffen is er een wettelijke voorgeschreven traject van 'voorkomen, beperken en bestrijden'; onder het formele monopolie van de B&W's en regiobesturen in Nederland.
Zij moeten daartoe een regio vormen (sinds 1985) en bekwaam personeel aanstellen; waar de minister van BZK op toeziet (Inspectiefunctie) en AMvB's laat uitkomen.
Uit dit traject en uit de veronderstelde/voorgeschreven materiele bekwaamheid van brandweerpersoneel zou er dus heel wat informatie voor boodschappen tevoorschijn moeten komen; waar dat binnen de wettelijke communicatieplicht naar de bevolking nodig is.
Ik nam alleen waar dat een bestuurslid van de regio (ook burgemeester van Dordrecht) in zijn piket functie bij rampen en zware ongevallen als 'informatie' slechts sussende woorden had omtrent de ontwikkeling van gevaar in het gebied rondom de plaats van ongeval en dat hij (dus niet een bekwaam veronderstelde brandweerofficier) positief oordeelt over de blustechnische werking van een schuimdeken.
(Ik noemde die uitspraak van een brandtechnische leek over schuim een belediging voor (blus)verstand.)
Over de toxicologische aard van de vrijgekomen stoffen, die vooraf bekend kunnen en moeten zijn, vernam ik niets van hem.
Alle aandacht, nu ook al weer in deze nasleep, gaat opnieuw naar de achteraf 'pappen en nathouden fase'.
Voor de onbetwijfelde (brand)rampen die ons dankzij wettelijk (regionale) taakverzaking wachten worden dan wel alle 'communicatiemiddelen' ingezet; met voorspelbaar even inhoudsloze en dus inadequate boodschappen.
Daar zal Twitter niet mee zitten en de bevolking krijgt zijn ' brood en spelen', met de meeste moderne middelen; dat danweer wel.
Als schrale troost voor de nabestaanden en getroffenen; zeg maar.