Social Media als instrument voor crisiscommunicatie

Auteur Topic: Social Media als instrument voor crisiscommunicatie  (gelezen 34460 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #80 Gepost op: 11 februari 2011, 17:15:13
Mee eens, alle middelen kunnen gebruikt worden.
Ieder middel heeft alleen zijn eigen wijze van gebruik en doelgroep. Soms moet je het ene middel gebruiken, soms het andere, soms beiden.

Alleen er wordt m.i de laatste tijd nogal eens te jubelend gesproken over zaken (twitter helaas in dit geval) die meer nieuwscommunicatie zijn dan crisiscommunicatie..
Maar alle begin is moeilijk, denk ik daar dan maar bij.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Nederlands Genootschap van Burgemeesters: 'AMBER Alert' bij rampen  

http://www.amberalertnederland.nl/News.aspx?newsId=177&lang=nl
25-1-2011 - Beek (L)
 
NGB wil dat crisiscommunicatie bij een ramp als in Moerdijk voorbeeld neemt aan AMBER Alert, d.w.z. alle mogelijke communicatiemedia inzetten; Jan Mans: "De overheid moet de regie terugpakken"

Het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (NGB) wil dat bij een ramp als in Moerdijk voortaan alle mogelijke communicatiemedia worden ingezet, zoals nu al gebeurt bij een AMBER Alert.

"De Tweede Kamer en media concludeerden al dat de ramp in Moerdijk een communicatieramp was. Allerhande regio's zijn daarom nu hun eigen crisiscommunicatiebeleid aan het doorlichten. Vooral de rol van de sociale media staat daarbij vol in de schijnwerpers. Toch vormen ook de sociale media slechts een deel van het verhaal. Want zelfs een fervente social mediafan zal moet concluderen dat Twitter, Facebook en Hyves niet zaligmakend zijn. Eigenlijk zou crisiscommunicatie bij een ramp als deze een voorbeeld moeten nemen aan AMBER Alert, dat naast sociale media, veel multimedialer gebruik maakt van de mix aan communicatiemiddelen. Van snelwegborden tot reclameschermen. En van (mobiele) websites, sociale media, SMSjes en screensavers, tot aan het automatisch onderbreken van TV zenders ," zegt Wouter Jong, adviseur crisisbeheersing van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters.

Jan Mans sluit zich hierbij aan: "De overheid moet de regie terugpakken in plaats van paniekvoetbal te spelen. De eerste prioriteit bij een grote ramp moet zijn om de mensen te informeren. Door een alarmmelding die overal te zien is kun je alle mensen in een bepaalde regio direct laten weten dát er iets aan de hand is, wat er aan de hand is en wat ze moeten doen."

"De kracht en snelheid van nieuwe media kun je als overheid zien als een bedreiging, maar het biedt ook heel veel kansen. Door zowel oude als nieuwe media in te zetten, kun je als overheid letterlijk iedere burger in een bepaald gebied binnen enkele minuten bereiken. En dan niet alleen met een sirene, die vaak alleen voor verwarring zorgt, maar juist met een gerichte boodschap. Dit doen we al bij de ontvoering van een kind, waarom dan niet bij een crisis als in Moerdijk?" aldus Mans.

"In juli 2010 pleitte staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie in zijn functie als kamerlid al voor een ´CrimeAlert´. Hij pleitte er toen in de Telegraaf voor om alle technische registers open te trekken om ontsnapte gevangenen en gevaarlijke TBS-ers op te sporen. Het is het waard om te onderzoeken of dezelfde methodiek ook bij rampen kan worden ingezet. Want als de nood aan de man is moet alles uit de kast worden getrokken om iedereen inhoudelijk juist en snel te informeren. Of dat nou via Twitter, Hyves, Facebook, reclamezuilen, snelwegborden of een andere creatieve manier is," aldus Jong van het NGB.

Frank Hoen, oprichter van AMBER Alert en directeur van softwarebedrijf Netpresenter, is blij met de belangstelling voor het concept achter AMBER Alert. Hij onderschrijft het belang van multimediaal communiceren om snel grote groepen mensen te bereiken. Hij wijst er wel op dat de overheid zich ook moet inrichten op het ontvangen en filteren van de informatie die ze van de burger terugontvangt, bijvoorbeeld via sociale media: "Mensen gaan met hun mobieltje bijvoorbeeld foto's en filmpjes aan je terugsturen, en daar kan best, naast de gebruikelijke onzin, ook belangrijke informatie bij zitten."
Samen sterk in de hulpverlening!


eriksoon

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #82 Gepost op: 9 maart 2011, 15:05:35
Ik ben op zoek naar goede voorbeelden van het gebruik van sociale media bij incidenten of crisis, liefst uitgevoerd/belegd bij 1 organisatie. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van een Facebookpagina, Twitter of Yammer om tussen hulpverleners te communiceren en/of burgers te informeren.

Kennen jullie inspirerende voorbeelden?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #83 Gepost op: 9 maart 2011, 15:59:05
kijk bijvoorbeeld eens naar dit topic, staat een mooi voorbeeld  :)

Tijdens de GRIP 2 Zeer grote brand bedrijfspand Industrieweg - Lemmer 08-02-2011 viel de twitter-account van de persvoorlichters van de Politie Friesland (http://twitter.com/persvoorlichter) positief op door de snelle en duidelijke berichtgeving via Twitter, een mooi voorbeeld van Twitter als instrument voor crisiscommunicatie.

Hieronder de betreffende tweets:


http://www.politie.nl/Friesland/projecten/politiefryslntwittert.asp

persvoorlichter persvoorlichters FRL
Informatie van gemeente Lemsterland voor bewoners #Lemmer en omgeving over brand #Polem http://bit.ly/dIjPtj
9 Feb

persvoorlichter persvoorlichters FRL
De @persvoorlichter gaat slapen. Desondanks wel beschikbaar voor eventuele (grote) incidenten in onze mooie provincie. #lemmer
8 Feb

MaesMichiel Michiel Maes retweet by persvoorlichter
Een voorbeeld van goed twitteren tijdens calamiteit, zie de tweets van @persvoorlichter over grote brand in #lemmer
8 Feb

persvoorlichter persvoorlichters FRL
Gemeente Lemsterland komt straks ook met een faq voor bevolking.
8 Feb

persvoorlichter persvoorlichters FRL
Op www.lemsterland.nl verschijnt straks een persbericht over de brand in #lemmer
8 Feb

persvoorlichter persvoorlichters FRL
De brandweer heeft zojuist het sein brandmeester gegeven. #lemmer #grip2
8 Feb

persvoorlichter persvoorlichters FRL
Brandweer gaat straks beslissen of ze het gecontroleerd laten uitbranden of actief gaan blussen. #lemmer #grip2
8 Feb

persvoorlichter persvoorlichters FRL
Meetploegen hebben geen gevaarlijke stoffen gemeten. #lemmer #grip2
8 Feb

persvoorlichter persvoorlichters FRL
Brand nog niet onder controle. Geen overslag van brand naar andere bedrijven. #lemmer #grip2
8 Feb

persvoorlichter persvoorlichters FRL
Brand ontstaan in het achterste gedeelte van de fabriek. Oorzaak nog onbekend. #grip2 #lemmer
8 Feb

persvoorlichter persvoorlichters FRL
Het luchtalarm is niet af gegaan. #lemmer.
8 Feb

persvoorlichter persvoorlichters FRL
#lemmer Geen slachtoffers. Brandweer probeert uitbreiding te voorkomen. Oorzaak onbekend.
8 Feb

persvoorlichter persvoorlichters FRL
#lemmer. Er is grip 2 gegeven.
8 Feb

persvoorlichter persvoorlichters FRL
Mobiele eenheid reed langs lemmer. Kwamen terug van oefening. Helpen nu met afzetten. #lemmer. #grip1
8 Feb

persvoorlichter persvoorlichters FRL
#lemmer. Grote brand in fabriek. #grip1 http://7daypic.com/4Xx
8 Feb
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #84 Gepost op: 9 maart 2011, 16:02:18
en nog een andere, de GRIP3 in Kijfhoek Zwijdrecht in januari:

Twitter als instrument bij crisiscommunicatie

http://buurtlink.nl/3331VK/zwijndrecht/Mesdagstraat/2673797/Twitter+als+instrument+bij+crisiscommunicatie
25 jan 2011 om 10:40

Geschreven door: Jonne van Bochove
Communicatieadviseur Servicecentrum Drechtsteden (werkzaam voor Gemeente Dordrecht en actief betrokken bij crises ‘Moerdijk’ en ‘Kijfhoek’)

Bij crisissituaties in Zuid-Holland Zuid zijn de communicatieadviseurs uit de regio Drechtsteden oproepbaar om in het actiecentrum voorlichting plaats te nemen.



“Precies wat ik graag wil als bewoner”

Een recente crisissituatie: een felle brand in een goederentreinwagon in Zwijndrecht levert een GRIP3-situatie op. Het actiecentrum voorlichting kiest onder meer voor de inzet van Twitter. Hier leest u een reconstructie van de Twitter-activiteiten en welke conclusies we hieruit kunnen trekken voor crisiscommunicatie.

Terwijl de communicatieadviseurs in Zuid-Holland Zuid zich nog volop bezighielden met de nasleep van de brand in Moerdijk diende de volgende crisis zich al weer aan. Vrijdagavond 14 januari 2011 ontstond brand in een goederentreinwagon met ethanol op rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht. Er was mogelijk sprake van explosiegevaar vanwege niet-gereinigde LPG-wagons nabij de brand. Met ‘Moerdijk’ nog vers in het geheugen konden de communicators hun borst nat maken.

De kritiek op de voorlichting rond ‘Moerdijk’ was niet mals. Na ‘Kijfhoek’ waren de geluiden juist zeer positief. Niet in de laatste plaats door de inzet van Twitter. Een reconstructie van de communicatie, specifiek gericht op Twitter:

Brand Kijfhoek
De brand in Zwijndrecht ontstond rond 21:40 uur. Net als bij #Moerdijk (tussenstand: 110.000 tweets) stapelden de tweets over de Kijfhoek-brand zich razendsnel op. Dat bewijst maar weer: Twitter is een actueel informatiekanaal voor burgers, media en overheden. Met 1,5 miljoen Nederlandse twitteraars een niet te onderschatten fenomeen.

Initiatief
Al snel werd een actiecentrum voorlichting ingericht met communicatieadviseurs uit de regio. Het actiecentrum zette op eigen initiatief het Twitter-account @brandkijfhoek op. De gemeente Zwijndrecht heeft zelf (nog) geen Twitter-account, dus hebben we via het account van buurgemeente Dordrecht (@gemdordrecht, 1100+ volgers) en diverse gemeentewebsites het account @brandkijfhoek geverifieerd. Ook hebben we collega’s ingeschakeld om dit via hun persoonlijke netwerk te verspreiden. Diverse media, waaronder de NOS en de Volkskrant, namen het account op in hun berichtgeving. Vervolgens hebben we de eerste informatie – hoe beperkt ook – naar buiten gebracht.

Volgers
De kracht van Twitter was mij al langer bekend, maar de snelle groei van het aantal volgers heeft me positief verrast. Binnen 20 minuten stond het aantal volgers op 250, om in korte tijd door te groeien naar 800.
Hoewel www.zwijndrecht.nl plat ging en zelfs RTV Rijnmond moest overschakelen naar een noodsite, bleef de informatievoorziening op gang. Burgemeester Scholten van Zwijndrecht gaf zeer regelmatig interviews op rampenzender RTV Rijnmond (en later ook andere pers) en via Twitter konden wij de laatste updates geven.

Onduidelijkheden
Wat was verder de kracht van Twitter in deze crisissituatie? Het bood de mogelijkheid om onduidelijkheden recht te zetten. Zonder ‘officiële geluiden’ kunnen geruchten tijdens crises snel voor waar worden aangenomen. Zo zong hardnekkig rond dat er sprake was van een GRIP 4 situatie. Daar konden we op inspelen. Tegelijkertijd bleek ook de ‘zelfreinigende werking’ van Twitter:

De vragen die via Twitter binnenkwamen, werden wanneer nodig doorgespeeld naar het beleidsteam. Vragen via de publiekstelefoon vormden weer input voor tweets. Het is een doorlopend samenspel om zo goed mogelijk in de informatiebehoefte te voorzien.

Verwachtingen
De ontwikkeling van het bluswerk en de gevolgen voor de omgeving brachten we zo veel mogelijk naar buiten. Ook de scenario’s en aanpak twitterden we pro-actief. Daarmee wilden we de verwachtingen managen en tegelijkertijd de volgers deelgenoot maken van onze aanpak:
Onjuist
Maar lang niet alles ging goed. Hoe de directheid van Twitter zich verhoudt tot de actualiteit werd duidelijk rond de openstelling van de A16. In het actiecentrum ontvingen wij het bericht dat de A16 open was. Dit werd ook op Radio Rijnmond gemeld. Dus direct een tweet verstuurd. Via Radio Rijnmond lieten bellers echter weten dat ze nog steeds stil stonden. Nogmaals bevestiging gekregen. Waarschijnlijk moest de file nog op gang komen. Weer getwitterd. Nog altijd tegenstrijdige berichten. Om uiteindelijk te concluderen dat de eerste melding niet onjuist was, maar dat een openstelling via allerlei kanalen moet en niet in enkele minuten geregeld is. We hebben via Twitter meteen de ‘fout’ toegegeven, zoals hoort bij open en directe communicatie:

Actief
’s Ochtends zeven uur werd de eerste groep, waaronder ik, afgelost. Het Twitter-account bleef uiteraard actief. De geëvacueerden konden terug, de afzettingen werden opgeheven. En rond 10:00 uur kwam het sein ‘brand meester’. Na de persconferentie is @brandkijfhoek voor het laatst bijgewerkt met een verwijzing naar www.zwijndrecht.nl en het gemeentelijk telefoonnummer 14 078 voor informatie en vragen..

Complimenten
De reacties tijdens en na de crisis waren hartverwarmend. Terechte complimenten voor het optreden van burgemeester Scholten en ook enthousiasme over de algehele communicatie. Vooral veel positieve geluiden over de inzet van Twitter:

Ook burgemeester Scholten gaf in een interview aan erg tevreden te zijn over het gebruik van Twitter als informatiekanaal.


Wat betekent dit voor crisiscommunicatie?

Oude patronen voldoen niet meer
Waar vroeger de overheid de regie had op de informatievoorziening en media die verzonden, is nu iedereen reporter geworden. Iedereen met een telefoon of camera registreert, bericht en reageert op Twitter, blogs, websites, Hyves, Youtube, tv en radio.
De oude, starre patronen van informeren, opstellen, weer voorleggen en goedkeuren staan haaks op de huidige tijd. De communicatiestromen gaan daarvoor te snel. Het actiecentrum voorlichting heeft in dit geval zelf de verantwoordelijkheid genomen om @brandkijfhoek actief in te zetten. Dat vraagt om vertrouwen van bestuurders in de inschattingen en kwaliteit van de communicatieprofessionals.

Geen weg terug
Het succes van @brandkijfhoek toont in mijn ogen aan dat er geen weg terug is. Het is een begin, er kan nog veel verbeteren en we leren door te doen. Het maakt weer eens duidelijk dat social media een essentieel onderdeel zijn van crisiscommunicatie en een plek moeten krijgen naast (en gecombineerd met) bijvoorbeeld persberichten, publieksinformatienummers en websites. Zonder de flexibiliteit te verliezen waar deze kanalen om vragen. Tegelijkertijd blijft zorgvuldigheid een vereiste. Volgers moeten kunnen vertrouwen op de informatie. Vervuiling is dodelijk voor het vertrouwen.

Verder kijken
Twitter komt niet in plaats van traditionele(re) kanalen, maar is een belangrijke toevoeging. Het gaat ook niet om het medium Twitter an sich, maar om de omslag in denken en handelen bij crisissituaties. Laten we ook verder kijken, naar andere (social) media. Kunnen we Facebook en Hyves inzetten voor nazorg? Blogs waarin betrokken bestuurders hun ervaringen delen? Video’s via Youtube? Hoe ga je om met interactie? En wat vinden we van het idee van burgemeester Scholten om pers actief te laten meedraaien in het crisiscentrum? Discussievoer! Let’s explore


Samen sterk in de hulpverlening!


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #85 Gepost op: 22 maart 2011, 12:28:29
Crisiscommunicatie: Twitter werkt het best
Organisaties kunnen sociale media, vooral twitter, succesvol inzetten voor crisiscommunicatie. Dat blijkt uit onderzoek van communicatiewetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Dit is het eerste experiment dat de effecten van verschillende (sociale) media onderzoekt en daarbij niet alleen naar reputatie, maar ook naar het doorstuurgedrag van mensen kijkt.

Effect van crisiscommunicatie op reputatie
Friederike Schultz, Sonja Utz (VU) en Anja Goeritz (Universiteit Würzburg) onderzochten de effecten van verschillende strategieën voor crisiscommunicatie (excuus, sympathie, informatie) en media (online krant, blog of twitter) op waargenomen reputatie, "secondary crisis communications" (informatie doorsturen en erop reageren) en reacties (boycot). De resultaten lieten zien dat het medium belangrijker is dan de boodschap.

Respondenten die de tweet hadden gelezen waren minder van plan om de organisatie te boycotten dan respondenten die het blogbericht of het online krantenbericht hadden gelezen. De respondenten die de tweet zagen en doorklikten naar het blogbericht beoordeelden de reputatie van de organisatie het hoogst.

Actieve twitteraars verspreiden meer nieuws
Een ander interessant resultaat is dat mensen eerder over het krantenbericht praatten of erop reageerden dan op een blog of een tweet. Zelfs actieve twitteraars vertoonden dit patroon. Maar actieve twitteraars praatten ook meer over het crisisnieuws dan bloglezers of mensen die helemaal geen sociale media gebruikten. Het is voor organisaties dus juist belangrijk om twitteraars te bereiken omdat die nieuws dat ze binnenkrijgen - ook via krant en blog - meer verspreiden dan niet gebruikers van twitter. Oncontroleerbare boodschap van sociale media

Organisationele crises zijn een ernstige bedreiging voor organisaties omdat ze de reputatie van de organisatie beschadigen en tot boycot kunnen leiden. PR-afdelingen gebruiken steeds vaker sociale media om te proberen hun reputatie te herstellen. Op sociale media is de controle over de boodschap kleiner omdat blogs of tweets gemakkelijk doorgestuurd en veranderd kunnen worden.

Overheid
Het onderzoek richtte zich op crisiscommunicatie bij bedrijven, maar ook voor gemeenten valt voldoende te leren uit de conclusies. Ook bij lokale overheden speelt de keuze van het medium om de mensen zo goed en snel mogelijk te informeren. Vooral bij de brand in Moerdijk is gebleken dat adequate communicatie verwacht wordt en veel schade en onrust kan veroorzaken als die niet wordt geleverd.

BRON: http://www.gemeente.nu/web/Actueel/Bestuurszaken/Openbare-orde-en-veiligheid/Openbare-orde-en-veiligheid-Artikel/54298/Crisiscommunicatie-Twitter-werkt-het-best.htm
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #86 Gepost op: 31 maart 2011, 17:19:40
Praktische tips voor het gebruik van Twitter tijdens crises

Ministerie van Veiligheid en Justitie - Nationaal CrisisCentrum (NCC)

http://www.nationaalcrisiscentrum.nl/nieuws/praktische-tips-voor-het-gebruik-van-twitter-tijdens-crises
31 maart 2011 16:16

Voor sommige crisiscommunicatieprofessionals bij de overheid of hulpdiensten is het appeltje-eitje: het gebruik van Twitter tijdens een crisis. Voor anderen zijn het de vraag of je wel moet twitteren tijdens een crisis en zo ja: hoe, wanneer en wat? De Twittertips die het NCC heeft laten opstellen, moeten antwoord geven op die vragen. In Twittertips deel 1 lees je hoe je een Twitteraccount maakt, wat de randvoorwaarden voor twitteren tijdens een crisis zijn en krijg je een paar basistips mee. Twittertips deel 2 gaat er vanuit dat je al een account hebt, de randvoorwaarden kent en geeft praktijkvoorbeelden.

Oproep:
Doel van de Twittertips is om crisiscommunicatiecollega’s aan het begin van een incident of crisis snel wat tips te bieden hoe ze Twitter kunnen inzetten. We horen of lezen graag of jullie hiermee uit de voeten kunnen. Heb je suggesties voor de Twittertips, laat het ons weten!

Documenten
Twittertips 1 [2102.77 Kb]
Twittertips 2 [1951.39 Kb]

Dossier
Crisiscommunicatie en media

Interne links
Onderzoeksrapport Twitter in crisiscommunicatie
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #87 Gepost op: 17 april 2011, 19:29:45
Naast sirene ook alarmering via mobiele telefoon

http://www.gsmhelpdesk.nl/read.php?id=6006&ch=1

17-04-2011: Na de recente chemiebrand in Moerdijk wordt versneld een nieuw alarmeringssysteem ingezet waarmee burgers niet alleen via een sirene maar ook via hun mobiele telefoon en Twitter worden geďnformeerd.

Door Tim Wijkman - Vanaf deze zomer kunnen burgers bij rampen en calamiteiten ook via hun mobiele telefoon en via Twitter geďnformeerd worden. De chemiebrand in Moerdijk en de gebrekkige informatievoorziening heeft de overheid doen inzien dat nieuwe media zoals Twitter en communicatie via mobiele telefoons informatie veel sneller kan verspreiden dan via de huidige informatiekanalen zoals de website Crisis.nl, radio en televisie. Daarom wordt deze zomer vervroegd een nieuw informatiesysteem in gebruik genomen die ingezet kan worden bij rampen en calamiteiten.

Naast de inzet van de sirene, informatievoorziening via Crisis.nl, radio en televisie, gaat de overheid ook informatie verspreiden via mobiele netwerken. Daarbij wordt de techniek 'Cell Broadcasting' ingezet, een techniek waarbij via een mobiel netwerk een centraal bericht uitgezonden kan worden die door alle mobiele telefoons in het gebied waar het bericht wordt uitgezonden wordt ontvangen. Met het bericht kan de overheid een grote groep burgers bereiken en nadere informatie verstrekken over de aard van de ramp en instructies geven over wat te doen of juist te laten.

Voordeel van Cell Broadcast is dat het geen gevolgen heeft voor de capaciteit in een mobiel netwerk. Individuele SMS berichten naar duizenden mobiele nummers in een bepaalde regio zou op de eerste plaats een enorme piekbelasting in de mobiele netwerken veroorzaken, die het traditioneel rondom rampen en calamiteiten toch al drukker hebben. Reguliere SMS berichten zouden daardoor een overbelasting van het netwerk kunnen veroorzaken. Op de tweede plaats zou het versturen van individuele SMS berichten privacy bezwaren hebben gezien dan actief de positie van mobiele telefoons wordt gebruikt om SMS berichten te sturen.

Bij Cell Broadcast wordt in een bepaalde regio centraal een bericht uitgezonden die net als RDS informatie op een autoradio door alle mobiele telefoons in de betreffende regio ontvangen worden. Omdat Cell Broadcast berichten via een open kanaal worden uitgezonden, kan nooit achterhaald worden welke mobiele telefoons het bericht hebben ontvangen, waarmee de privacy bezwaren zijn opgelost. Daarnaast levert Cell Broadcast geen extra belasting op voor het netwerk omdat het bericht via een open kanaal eenmalig wordt uitgezonden en door alle mobiele telefoons in de regio ontvangen kan worden.

Naast informatievoorziening via Cell Broadcast gaat de overheid ook actiever aan de slag met de informatievoorziening via sociale netwerken zoals Twitter. Door kordaat te communiceren bij een ramp kan de overheid ervoor zorgen dat burgers sneller gerustgesteld worden, informatie krijgen waar zij om vragen of sneller geďnformeerd kunnen worden over de te nemen actie zoals bijvoorbeeld het sluiten van ramen of deuren.
Samen sterk in de hulpverlening!


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Reactie #88 Gepost op: 24 mei 2011, 09:30:24
Twitter werkt wel... Alleen je krijgt heel snel dat mensen van ene mug een olifant maken.

De één zegt; MOGELIJK gaslek bij woningbrand
de volgende; er IS een gaslek bij woningbrand.

Uiteraard werkt het prima als politie/brandweer etc. hun voorlichters via twitter het een en ander laten vertellen. Dit geeft volgens mij ook rust voor de nieuwsgierige mens.
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #89 Gepost op: 1 september 2011, 11:40:24
Waarschuwing calamiteiten voortaan ook via sociale media
In het geval van een calamiteit gaat de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond burgers vanaf zaterdag ook waarschuwen via sociale media.
Mensen kunnen bijvoorbeeld via Twitter, Facebook of per sms een waarschuwing krijgen dat ze binnen moeten blijven en ramen en deuren moeten sluiten. Ook gaat zaterdag de website RijnmondVeilig.nl online, waar berichten op worden geplaatst.
Dat heeft de veiligheidsregio vandaag laten weten. Het nieuwe waarschuwingssysteem komt bovenop bestaande middelen zoals de sirene. RTV Rijnmond fungeert bij een ramp als calamiteitenzender.
rtv Rijnmond