hersenschudding

Auteur Topic: hersenschudding  (gelezen 11999 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jacqueline

• Forum gebruiker
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2004, 01:57:37
Da's die cursus waarbij je leert het schedeldak te verwijderen om rechtstreeks de hersenen te kunnen koelen. Lijkt een beetje op een schedelobductie, maar dan anders....

Groetjes!

Jacqueline

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 10 juli 2004, 13:37:33
Da's die cursus waarbij je leert het schedeldak te verwijderen om rechtstreeks de hersenen te kunnen koelen. Lijkt een beetje op een schedelobductie, maar dan anders....

Groetjes!

Jacqueline

Pardon, ''Cursus Craniotomie'' (schedeldaklichting) ?! nog nooit van gehoord van zo'n cursus!!  :-\
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Jacqueline

• Forum gebruiker
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #22 Gepost op: 11 juli 2004, 22:08:20
Nee?!?  Komt in de nieuwste druk van Het Oranje Kruis boekje te staan....

( Even voor de goede orde: die opmerking was dus een grapje....)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #23 Gepost op: 12 juli 2004, 09:51:37
Ik ben nog even m.b.v. Google en Medscape aan het zoeken geweest, maar ik kan totaal niets vinden over de combinatie koelen en een hersenschudding.

Als het al toegepast zou worden zou je het misschien eerder bij een contusio verwachten dan bij een commotio, maar dan nog, heb ik geen idee wat men zou willen koelen.
Ik mag hopen niet de hersenen, aan de andere kant denk ik dat pogingen tot koelen van de hersenen via de hoofdhuid tot mislukken gedoemd zijn, enerzijds door de isolatie van de schedel en hoofdhuid en anderzijds door de opwarming van de hersenen a.g.v.  de forse hoeveelheid bloed die als een soort CV door het hoofd stroomt.
Je zou dan pas een afkoeling van de hersenen krijgen wanneer je door koeling van het hoofd een hypothermie zou ontwikkelen...

Inderdaad misschien meer iets voor een aparte catagorie "Broodje Aap,  Kwakzalverij en aanverwante behandelmethodes"   ? :-)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 12 juli 2004, 22:55:01
Ik ben nog even m.b.v. Google en Medscape aan het zoeken geweest, maar ik kan totaal niets vinden over de combinatie koelen en een hersenschudding.

Als het al toegepast zou worden zou je het misschien eerder bij een contusio verwachten dan bij een commotio, maar dan nog, heb ik geen idee wat men zou willen koelen.
Ik mag hopen niet de hersenen, aan de andere kant denk ik dat pogingen tot koelen van de hersenen via de hoofdhuid tot mislukken gedoemd zijn, enerzijds door de isolatie van de schedel en hoofdhuid en anderzijds door de opwarming van de hersenen a.g.v.  de forse hoeveelheid bloed die als een soort CV door het hoofd stroomt.
Je zou dan pas een afkoeling van de hersenen krijgen wanneer je door koeling van het hoofd een hypothermie zou ontwikkelen...

Inderdaad misschien meer iets voor een aparte catagorie "Broodje Aap,  Kwakzalverij en aanverwante behandelmethodes"   ? :-)

Jacques

Het is niet helemaal een fictieve broodje aap behandeling, medisch wordt de cerebrale hypothermie toegepast bij reanimatiepatienten gedurende de 1e 48 uur na een geslaagde reanimatie, de resultaten zijn nog niet echt bekend maar men veronderstelt een beter herstel van de hersenfunctie.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #25 Gepost op: 12 juli 2004, 23:03:43
Ja Joffry, daar heb ik ook van gehoord, alleen zal die hypothermie niet bereikt worden door het koelen van de hoofdhuid.

Het doel van de door jouw bedoelde behandeling is denk ik ook een andere dan het voorkomen c.q. verminderen van een zwelling a.g.v. trauma.
Ik ga er vanuit dat men in het laatste geval d.m.v. een milde hypothermie het weefsel probeert te beschermen tegen de gevolgen van hypoxy door het metabolisme op een lager pitje te zetten.
Het (korte termijn) resultaat van deze behandeling schijnt inderdaad hoopgevend te zijn, dus wie weet krijgen we in de toekomst allemaal twee gardena kopplingen op ons hoofd om snel te kunnen koelen in voorkomende gevallen  ;D

En ja ... dan krijgen we weer de discussie of het spoelen van een hoofd een voorbehouden handeling danwel EHBO handeling is...
Zo blijven we met z'n allen lekker bezig op het forum

groeten
Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Paul SEH

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 13 juli 2004, 15:34:53
De onderzoeken lopen nog. De discussies zijn al bezig en er zullen er nog meer volgen.  ;)

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #27 Gepost op: 14 juli 2004, 10:33:36
Een van mijn vrienden heeft tijdens het skieen een hersenschudding opgelopen. En die hebben ze uren lang gekoeld.

Wat me opviel dat het in herhaling treden binnen 20 minuten over was.

max

Paul SEH

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 14 juli 2004, 14:35:10
Het is maar de vraag of dat door het koelen komt. Het kan ook een lichte hersenschudding zijn waarbij het in herhaling vallen sneller ophoudt. Dit kan van geval tot geval verschillen. Elke gebeurtenis op zich in een uniek gebeuren. En iedereen reageert er weer anders op.

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #29 Gepost op: 14 juli 2004, 17:17:55
het is in iedergeval helder dat koelen geen zin heeft behalve bij een bult. Dat je er meer risico loopt dan dat iemand er baat bij zal hebben.