GRIP 2 Windhoos Vier gewonden, tenten zwaarbeschadigd, Zwarte Cross Festival - Lichtenvoorde 12-07-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Windhoos Vier gewonden, tenten zwaarbeschadigd, Zwarte Cross Festival - Lichtenvoorde 12-07-2010  (gelezen 14859 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
(N.a.v. alarmering OvD Defensie)
Binnen de staf van een veiligheidsregio is ook een Officier Veiligheidsregio van Defensie actief. Deze persoon wordt hier denk ik met OvD Defensie bedoeld; bij ernstige incidenten/calamiteiten coördineert hij de eventueel beschikbare middelen die Defensie zou kunnen inzetten ter ondersteuning van de civiele diensten. Ter vergelijking: bij de heidebrand nabij Eindhoven is door de Officier Veiligheidsregio o.a. de blushelikopter en een compagnie handjes ingezet.

Overigens zou militaire inzet bij de Zwarte Cross niet nieuw zijn: twee of drie jaar terug was er ook noodweer en konden ambulances tijdens het festival het terrein niet meer op. Defensie heeft daar terreinvoertuigen geleverd die dat wel konden.

De OVD Defensie wordt binnen Noord- en Oost-Gelderland standaard meegealameerd in geval van GRIP. En dat is inderdaad om mee te denken over de eventuele inzet van defensiepersoneel en -middelen.

De blusheli wordt overigens in veel gevallen ook buiten de Officier Veiligheidsregio van Defensie aangevraagd. Dit is namelijk een voorziening die niet alleen door defensie wordt geleverd, maar een samenwerking is tussen defensie, BZK, LFR en de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/116028/Zwarte_Cross_gaat_gewoon_door.html

Zwarte Cross gaat gewoon door!
maandag 12 juli 2010 20:32
Waardeer:
   
0 stemmen

Lichtenvoorde - Ondanks het hevige noodweer van afgelopen vanmiddag in Lichtenvoorde gaat de 14de editie van het Zwarte Cross Festival aldaar gewoon door. De organisatie, De Feestfabriek Alles Komt Goed BV, werkt op dit moment met man en macht om de veroorzaakte schade te herstellen.

Windhoos op festivalterrein de Schans
Rond 13.45 uur vanmiddag barstte het noodweer los. In tegenstelling tot berichten op het internet is er geen brand ontstaan en zijn er geen dodelijke slachtoffers gevallen. Vier mensen zijn lichtgewond geraakt (drie personen met botbreuken en één persoon is ter plaatse behandeld vanwege snijwonden) en verder is er uitsluitend sprake van materiële schade.

Zwarte Cross gaat door!
Alle weggewaaide of ingestorte tenten worden opnieuw opgebouwd. Alleen in plaats van de Megatent wordt een buitenpodium gerealiseerd. Alle openingstijden, programmaonderdelen, etc. blijven ongewijzigd! De Feestfabriek en haar medewerkers zijn inmiddels weer helemaal van de schrik bekomen en uiterst gemotiveerd om al het materiaal weer te herstellen. Daarnaast wil De Feestfabriek graag iedereen bedanken die zijn hulp heeft aangeboden en zijn steun betuigd heeft. “Werkelijk hartverwarmend!” , volgens de organisatie.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
De OVD Defensie wordt binnen Noord- en Oost-Gelderland standaard meegealameerd in geval van GRIP. En dat is inderdaad om mee te denken over de eventuele inzet van defensiepersoneel en -middelen.

De blusheli wordt overigens in veel gevallen ook buiten de Officier Veiligheidsregio van Defensie aangevraagd. Dit is namelijk een voorziening die niet alleen door defensie wordt geleverd, maar een samenwerking is tussen defensie, BZK, LFR en de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland.
De blusheli is al "ouder" dan de Officier Veiligheidsregio (die bestaat pas sinds de ICMS afspraken, en is pas daadwerkelijk actief sinds de landelijke invulling van de functies), dus het verbaast me in die zin niet dat er voor blusheli's (en ander materieel) (nog) andere afspraken gelden. Voor zover ik begrepen heb moet dat op termijn allemaal wel via de Officier Veiligheidsregio (of zijn broertje de LSO dacht ik) gaan lopen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
overigens bij dezen een 'leuk' weetje, maar misschien een klein beetje offtopic (ik hoop dat de mods genadig zijn...)

Lichtenvoorde en omgeving hebben zo hun ervaring met incidenten met wind.
Hier in de buurt bekend maar verder bijna vergeten is de "Cycloon van Neede" die in 1927 op praktisch dezelfde locatie ontstond als waar nu de windhoos huis gehouden heeft. Krantenartikelen 'van toen' zijn te vinden op http://www.fietsenindeachterhoek.nl/cycloonkrant.html. Ook interessant is deze link: http://www.weerstationhaaksbergen.nl/weather/HistorischeenBijzondereweermomententot2009/421927StormrampCycloonvanNeede. Destijds vielen er 7 doden en ruim 150 (ernstig) gewonden.
2 jaar eerder, op 10 augustus 1925, was er ook al de stormramp in het nabij gelegen Borculo. Deze zou echter al begonnen zijn in Brabant (http://nl.wikipedia.org/wiki/Stormramp). Feit is dat er ook toen doden en gewonden vielen...

Sindsdien zijn grote incidenten gelukkig uitgebleven.
Enkele jaren terug heb ik echter met eigen ogen mogen aanschouwen hoe een in aanbouw zijnde schuur het halve dak verloor (ondanks alle maatregelen tegen wind!) bij een behoorlijk plaatselijke windhoos. Beter gezegd: zo plaatselijk dat de verzekeraar in eerste instantie niet geloofde dat er van stormschade sprake kon zijn. Toch was er een strook van enkele kilometers lang en slechts een aantal meters breed  getroffen: bomen verdraaid (niet omgewaaid, maar afgedraaid), bomen ontworteld, schuurtjes gehavend, dakpannen kwijt, dat soort dingen. Maar al met al niks ernstigs, materiaal is te vervangen ;)
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
overigens bij dezen een 'leuk' weetje, maar misschien een klein beetje offtopic (ik hoop dat de mods genadig zijn...)

Vooruit!  :D

Ook ik ben ooit van zoiets getuige geweest; op een TT-camping in Assen. Prachtig zonnig weer en ineens zag ik in de verte partytenten, stoeltjes, parasols en van alles de lucht in vliegen. De mini-wervelwind trok een slingerend spoor over het campingterrein. Het kwam zeer snel onze kant op en ik ben direct in mijn tent gedoken, die open stond. (mijn gewicht krijgt die wervelwind niet omhoog)  ;D Ineens was ie weer verdwenen en was het rustig.  :o


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Dank u dank u!

Nu ben ik vergeten te vermelden dat ik vorig jaar op de Zwarte Cross ook mijn tentje kwijt was  ;D de eerste dag al... en ik was ook niet helemaal de enige zeg maar  :) Gelukkig kon ik terecht in de caravan van een vriend en zijn mijn spullen teruggevonden (tentje ging niet erg ver weg...) Maar op het campingterrein begon het toen ook al wat stormachtig (en daarna enkel prachtig weer...)
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Wie kan de term 'Windhoos' (in de titel van dit topic) nader verklaren? Bron? Helaas is het weer de media die de plank goed misslaan. Een windhoos staat gelijk aan de term tornado en ondanks dat ik gisteren in het extreem weer topic schreef over de mogelijkheden tot het vormen van een tornado lijkt het er op dat hier enkel sprake was van zware windstoten voor de passage van de 'squall-line'. Zijn er mensen die in de buurt van de schade in de Achterhoek zijn geweest? Viel iemand daarbij iets op bij de 'richting' van de schade? Bij een windhoos / tornado is er sprake van puin dat zonder enige patroon door elkaar ligt. Op de beelden van het NOS Journaal en van Omroep Gelderland is toch echt te zien dat alle schade een en de zelfde kant op ligt. Dat duidt er op dat er sprake moet zijn geweest van valwinden en niet van een windhoos.

Zie onderstaand plaatje; bij een downburst is microburst is er sprake van een enorme hoeveelheid koude lucht die vanuit de buienwolk (die kilometershoog is) naar beneden komen zetten en bij het naderen van de aarde maar een kant op kan: horizontaal (het kan immers niet de grond in..) Bij nadering van de bui ontstaan er daardoor enorme windstoten en die hebben dan voor de enorme schade gezorgd.



Bij een windhoos / tornado is er echter een heel ander proces gaande; hierbij komen diverse windrichtingen bij elkaar op verschillende hoogtes en moet de lucht gaan draaien ter compensatie. Daardoor ontstaat een 'gat' in de luchtdruk en ontstaan er roterende windstromingen. Zo'n tornado is in diameter veel kleiner dan b.v. valwinden - zie hierboven. Een tornado - van Nederlands formaat - laat meestal maar een schadespoor achter van tussen de 100 en 200 meter in breedte... hier in Nederland lijkt de hele Achterhoek wel getroffen door 'de windhoos', wat dus helemaal niet mogelijk is. Aangezien je op de radarbeelden duidelijk kunt zien dat er een lange lijn over de Achterhoek trok is het zeer aannemelijk dat er dus gewoon sprake was van valwinden (extreme windstoten voor de bui uit) en géén windhoos.



Overigens, in het filmpje van Omroep Gelderland wordt gesproken over 'windkracht 12'. Dat is onmogelijk. Windkracht (in beaufort) wordt enkel gebruikt bij het opmeten van de wind van 10 minuten gemiddeld. Dan moet het dus gemiddeld 10 minuten lang 118km/h gewaaid hebben... nu wordt er direct 105km/h aan windstoten bij gezegd, dus dat ontkracht die hele term alweer.

Media en het weer... het is en blijft lastig...

(P.s., mag dat 'Windhoos' dan ook weg uit de topic titel? Maak er dan 'Downburst' of 'Valwinden' van ;))
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Overigens, nog een toevoeging; ik zie debaert hierboven schrijven over 'de cycloon van Neede'. Een cycloon is een tropische depressie, een groot lage druk systeem dat enkele honderden kilometers groot in doorsnede is (horizontaal). Een cycloon (of 'orkaan' of 'tyfoon') ontstaat wanneer warm zeewater verdampt naar de bovenlucht en er een laag drukgebied ontstaat. Deze groeit uit tot een orkaan met een oog (kern), waarom alles heen draait.

Omdat een orkaan / cycloon zo'n grote omvang heeft, is het niet mogelijk dat zoiets 'lokaal' optreedt. Dat kan enkel op nationaal of internationale grootte plaats vinden, zoals met de storm van 18 januari 2007 b.v. De term 'cycloon' is daarom ook compleet misplaatst, evenals het gebruik van de woorden 'storm', 'wervelstorm' etc.

In het Amerikaans noemen ze een onweersbui overigens 'Thunderstorm', maar dat 'storm' moet dus niet letterlijk vertaald overgenomen worden. Wellicht dat daar verwarring door ontstaat.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
En omdat berichten bewerken niet kan nog maar een derde post dan, waarbij ik een filmpje laat zien hoe zoiets in zijn werking gaat. Je ziet in het filmpje een stofwolk opzetten... dit is zand wat waarschijnlijk buiten de bebouwde kom van akkers is opgezogen en mee wordt genomen. Voor de bui uit zie je in de verte de wind al komen en vervolgens zodra de wind is gearriveerd stuift alles langs zij. Wie goed kijkt ziet dat de stofwolken maar een trekrichting heeft (van rechts naar links) en dat de bomen net zo draaien. Zou het daadwerkelijk een windhoos zijn geweest dan zou het stof alle kanten opwaaien en de bomen ook niet allemaal de zelfde kant op waaien.

Storm Hengelo OV 12.07.2010
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Dat klopt Stefan, dat is echter de naam waaronder het incident bekend staat, zodoende dat ook ik deze heb overgenomen.
Uit ooggetuigenverslagen wordt echter opgemaakt dat er in 1925 én in 1927 sprake is geweest van één of meerdere tornado's. Wat er in Borculo gebeurd is is echter nog discutabel, het zou een tornade geweest kunnen zijn maar er wordt ook uitgegaan van de mogelijkheid dat er daar een macroburst (extreme versie van een valwind) plaats heeft gevonden. Deze omstandigheden waren nog ietsje ernstiger dan wat er gisteren is gebeurt.
Maar, gezien het feit dat er gisteren op het Zwarte Cross terrein windkracht 12 bereikt moet zijn waren de omstandigheden vergelijkbaar met een orkaan. Saillant detail: de megatent is bestand tegen maximaal windkracht 11. Deze is echter finaal weggevaagd. Dus hoe je 't ook wendt of keert: ik ben blij dat ik er niet tegenin hoefde te fietsen.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.