Brandweer is geldverspillend bezig

Auteur Topic: Brandweer is geldverspillend bezig  (gelezen 34334 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #160 Gepost op: 5 december 2010, 17:23:57
Misschien een rare gedachte, maar volgens mij bellen mensen in redelijk wat gevallen écht te snel de hulpdiensten ... Of dat nou bij de brandweer is of bij de politie ...

De kleine ''busstation'' prullenbakken die in de brand staan, een fiets(tas) in brand, een stapel kranten noem maar op .... Misschien is dat te filteren door de centralist ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #161 Gepost op: 5 december 2010, 22:30:23
Misschien een rare gedachte, maar volgens mij bellen mensen in redelijk wat gevallen écht te snel de hulpdiensten ... Of dat nou bij de brandweer is of bij de politie ...

De kleine ''busstation'' prullenbakken die in de brand staan, een fiets(tas) in brand, een stapel kranten noem maar op .... Misschien is dat te filteren door de centralist ?

Hoe vakkundig is een nulti centralist (in de toekomst) nog. Als zijn protocol (geen) antwoord geeft stuurt hij dan maar voor de zekerheid een eenheid?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #162 Gepost op: 5 december 2010, 22:39:48
Misschien een rare gedachte, maar volgens mij bellen mensen in redelijk wat gevallen écht te snel de hulpdiensten ... Of dat nou bij de brandweer is of bij de politie ...

De kleine ''busstation'' prullenbakken die in de brand staan, een fiets(tas) in brand, een stapel kranten noem maar op .... Misschien is dat te filteren door de centralist ?

Ik vermoed dat er toch wat verschil zit in waar je woont. Ik heb het idee dat mensen in de stad sneller bellen voor de meest simpele dingen en mensen in een dorp eerder zelf optreden in bepaalde gevallen (ik spreek over de brandweer in dit geval).

Een prullenbak brand zal in 9 van de 10 gevallen weinig tot geen kwaad kunnen maar als in het 10 geval toevallig prullenbak een rolcontainer of wat dan ook is en deze tegen een pand aan staat kan het best anders lopen.

Even zo goed als de melding van een vuilniszak in brand en bleek dat het een stapel zakken van 5 bij 5 tegen de hal van een flat aan was ener vervolgens tientallen mensen in de problemen kwamen.

Het is en blijft afhankelijk van vele factoren en dan is het soms vervelend maar beter een 10 keer teveel als 1x te laat.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #163 Gepost op: 6 december 2010, 00:23:20
Citaat
Hoe vakkundig is een nulti centralist (in de toekomst) nog. Als zijn protocol (geen) antwoord geeft stuurt hij dan maar voor de zekerheid een eenheid
En dan komt er een TS 6 ter plaatse en worden we door de burgers afgerekend op het feit dat we met 6 man een brandende prullenbak blussen, die al opgebrand was voordat we met Prio2 ter plaatse waren.
Mede door het invoeren van protocollen, en het alles willen vastleggen in procedures ontbreekt het aan "gezond" verstand.
Voorbeeld, zaterdag ochtend, 06:00, Prio 2 voor porblemen met een CV installatie, die niet meer uit zou willen en gloeiend heet zou zijn.Ter plaatse, een warme CV radiator, van een blokverwarming, die door de bewoonster als gevaarlijk werd gevonden. (even doorvragen en men had geen TS 6 hoeven sturen.)
Meldig van buitenbrand, brandende container. Ter plaatse, een nog smeulende jas onder een kleine gele prullenbak gevonden. Even doorvragen en de mensen adviseren om zelf een emmer water over het brandje te gooien.
En zo zijn er nog veel meer meldingen die door goed uitvragen, en beoordelen door een ervaren centralist waren geseponeerd, of naar de jusite instanties waren doorverwezen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #164 Gepost op: 6 december 2010, 00:29:27
Bespeur ik hier een gevalletje verstoren van de nachtrust....... juhf bkll

Wat dat betreft is het denk ik vaak afhankelijk van hoe een melding binnenkomt. Ik heb wel eens fragmenten gehoord waaruit echt geen touw aan vast te knopen was en dus ook geen meldingsclassificatie aan te verbinden was.

Wel ben ik het met je eens dat het vaak gezond boeren verstand is, en in vele gevallen de brandweer in eerste instantie komt omdat men anders niet weet wie er wel zou moeten komen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #165 Gepost op: 6 december 2010, 00:39:34
Zou een ervaren brandweerman die jaren op een wagen gezeten heeft geen betere (aanname) centralist zijn dan een 'multi' centralist die nog nooit een brandende prullenbak geblust heeft?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #166 Gepost op: 8 december 2010, 10:29:45
Zou een ervaren brandweerman die jaren op een wagen gezeten heeft geen betere (aanname) centralist zijn dan een 'multi' centralist die nog nooit een brandende prullenbak geblust heeft?

Ik vermoed dat enige (repressieve) ervaring meer gevoel met de praktijk zal geven ja. Dat wil niet zeggen dat centralisten zonder slecht zouden zijn. Wel dat zij denk ik een ander beeld in sommige situaties voor ogen kunnen hebben.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #167 Gepost op: 14 december 2010, 00:14:36
Zou een ervaren brandweerman die jaren op een wagen gezeten heeft geen betere (aanname) centralist zijn dan een 'multi' centralist die nog nooit een brandende prullenbak geblust heeft?

Hoeveel regio's hebben deze multi-centralisten?
De regio's waarmee ik bekend ben krijg ik gewoon de brandweer aan de lijn ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #168 Gepost op: 14 december 2010, 10:55:22
In ieder geval Zeeland bij mijn weten....iemand anders nog voorbeelden?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #169 Gepost op: 14 december 2010, 19:29:36
Zuid-Holland-Zuid