Inhoud ehbo doos bedroevend

Auteur Topic: Inhoud ehbo doos bedroevend  (gelezen 7085 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Marc

• Forum gebruiker
Gepost op: 4 juli 2004, 20:08:54
Hallo,

Gisteravond wezen stappen, leuke avond gehad. ;)
Vondt het om een uurtje of 3 wel welletjes en besloot er vandoor te gaan. Ik m'n jas ophalen bij de garderobe, zie daar achter de balie een meisje zitten met een hoop bloed op de voet.
Dus ik stel me voor als Leerling vp/ehbo'r en vraag of ik wat kan betekenen. Enfin 1 van de garderobe dames laat me verder en ik maak kennis met het so,.voor hoever je van een so kunt spreken natuurlijk.....Bleek dat ze in een glas scherf was gestapt,.welke dwars door de boot schoen heen was gegaan.
Eerst maar eens in die blauwe trommel zoeken voor een paar handschoenen,.gelukkig. Die zaten er wel in.
Een flacon Jodium,.altijd handig...maar ik had maar 1 gaasje,..en kwa pleisters en verband materiaal ontbrak het er aan...
Zijn discotheken niet verplicht om een uitgebreide EHBO koffer aan te schaffen ipv zo'n huis tuin en keuken ding?
Kon in dit geval toch nog improviseren en het wat verbinden,.toch nog eind goed al goed ;-)
(wel advies gegeven om even langs de SEH te gaan)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2004, 22:15:57
Nee dat is niet verplicht, maar wel om binnen drie minuten adequate hulp te verlenen. En daarvoor moeten ze beschikken over geschikt materiaal. En het makkelijkste is dan een goed gevulde EH koffer te hebben

helm

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2004, 08:30:40
Waar staat dat, van die 3 minuten?

Nee dat is niet verplicht, maar wel om binnen drie minuten adequate hulp te verlenen.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2004, 14:06:20
Arbobesluit Artikel 2.18 Operationaliteit, bereikbaarheid, beschikbaarheid en aanwezigheid

1. De bedrijfshulpverlening wordt zodanig georganiseerd dat binnen enkele minuten na het plaatsvinden van een ongeval of brand, de bedrijfshulpverleningstaken op adequate wijze kunnen worden vervuld.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2004, 20:26:36
In de memorie van toelichting wordt bij artikel 2.18 eerste lid wordt gezegd dat enkele minuten in de praktijk zal betekenen dat binnen drie minuten adequate hulp geboden kan worden.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2004, 20:31:45
mooie regeltjes allemaal,maar de praktijk is vaak anders.Daar zie je dat personeel van discotheken weinig bakken van goede eerste hulp :-\

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2004, 23:05:25
Totdat er een paar keer aan de rechter gevraagd wordt om duidelijk te maken dat daar een prijskaartje aan kan hangen.

EHBOMAN

• Forum gebruiker
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #7 Gepost op: 7 juli 2004, 08:08:28
Ja, zo ging een jaartje of 3 geleden mee met het introductieweekend van mijn hogeschool. Er waren ongeveer 250-300 mensen aanwezig op een groot terrein en we gingen met die hele ganse groep de stad rotterdam door opdrachten doen. De eerste dag zaten we te wachten tot we werden opgehaald. Was er iemand die een pleister of zo nodig had. Dat was lachen. Onmiddelijk werden de door de organisatie aangestelde EHBO'ers ( ze hadden al 1 maand hun diploma) erbij gehaald. Wat bleek, zij hadden helemaal geen verbandtrommel. Na veel navraag bleek dat die nog werd geregeld. Nu had ik gelukkig een klein trommeltje bij me en kon het gevraagde leveren, waarop ik direct werd uitgenodigd de hele week als EHér op te treden. Was heel leuk en leerzaam maar onbegrijpelijk dat dit gebeurt!

Grt Johan
Eerste Hulp verlener Student HBO-V

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk

Robert H

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 8 juli 2004, 15:58:43
Citaat
Nee dat is niet verplicht, maar wel om binnen drie minuten adequate hulp te verlenen.

Niet verplicht, en toch adequate hulp?
Adequaat begint met o.a met goed gereedschap, de verbandtrommel dus.

Afgezien dat je eerst de ABC gaat vaststellen en die veilig is, moet je de 'adequate' hulp wel volledig maken en  daarmee wordt min of meer de verbandtrommel een beetje verplicht als ik dat uit jouw verhaal mag op maken. ;D

Bovendien zeg je, ze MOETEN wel beschikken over goed geschikt materiaal.... dus wel óf niet? ???