wow, wat een vooroordelen, wat een extreme standpunten. Uit welke klei ben je getrokken als je denkt dat je in de eerste hulp bezig kan zijn in het openbaar zonder omstanders, al dan niet met (telefoon)fototoestel? Als je van die gasten geirriteerd raakt, hoe ga je dat oplossen? Van dat spul komt er niet minder, eerder meer. De professionele fotograaf in vaste dienst is een beroep dat verdwijnt. Freelancers vechten om nog een plaatsje in de krant te krijgen. Die kranten hebben steeds minder budget om uit te geven aan beeld materiaal: of allemaal dezelfde foto van het ANP of de (gratis!) foto van een voorbijganger, gemaakt met de telefoon of van een P2000 scooter rijder die er nog eerder is dan de brandweer, hebben de voorkeur boven de kwaliteitsfoto van de echte fotograaf.
Professioneel Fotobureau Kastermans levert als bonus naast het fotomateriaal tegenwoordig ook (niet betaalde) filmpjes voor de internetsite van, bekijk deze en houdt vol dat dat professioneel vakwerk is, .
zomaar een voorbeeld .
Ik ben ook hulpverlener en ook ik wel eens op video vastgelegd. Als je je werk goed doet is er niets waarvoor je je hoeft te schamen. Ik ben in het begin van mijn "hulpverleningscarrière" eens uitgebreid op het journaal geweest toen ik een uitgeputte onwillige triatlon deelnemer uit het water praatte die totaal de weg kwijt was. Zowel de man als ik waren achteraf bij het zien van de ontroerende beelden apetrots. No harm done.
Als je denkt dat je in een maatschappij leeft waarbij iedereen niet alleen het hoofd afwendt, maar ook de camera omdat iemand ergens in het zicht slachtoffer ergens van geworden is, zouden de beelden van de verschrikkelijke gebeurtenissen van de loveparade nooit het journaal (youtube, geen stijl enz) bereikt hebben.
Don Quichot vocht al tegen de windmolens en je bent zijns gelijke als je denkt dat je de wereld in de 21 eeuw kan veranderen naar de tijd dat een karretje nog op de zandweg reed. Verander wat je niet accepteren kan, maar accepteer wat je niet veranderen kan.
Je opwinden over het in jouw ogen afkeurendswaardige massale gedrag van anderen, bereik je alleen dat je de trotse eigenaar wordt van een energie verslindende doelloze boosheid.
Dat overwegende denk ik denk dat de kans groter is dat de AP nooit meer deze vinger opsteekt, dan dat jochies stoppen met videootje op het internet zetten.
Henk