Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg

Auteur Topic: Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg  (gelezen 67957 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #170 Gepost op: 27 juli 2010, 00:36:23
Elke seconde dat jij of een van je collega`s of ik of een van mijn collega`s aan een fotograaf moet spenderen benadelen ze de patiënt.
Moeten of doen?
Moet je ze wegduwen of loop je je te ergeren?

Maar ben je nou beroeps of vrijwillig?
Je geeft geen antwoord op de vraag in welke regio/plaats je werkt. Uit je profiel blijkt ook niets. Om dan aan anderen dat soort vragen te stellen vind ik niet netjes. Je naam is niet van belang, maar een indicatie waar in Nederland je werkt zou wel prettig zijn. Mogelijk dat je dan meer begrip krijgt.

Bij ons loopt het de laatste tijd de spuigaten uit.
Ze staan zelfs al bij huisadressen.
Dat zal gerust kloppen. Dat hebben we hier ook wel eens. En ik kan me voorstellen dat dat knap irritant is. Maar dat betekent niet dat je er tijd aan moet spenderen. Mocht je wel een keer tijd hebben probeer ze eens aan te spreken en duidelijk te maken dat het niet prettig is.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #171 Gepost op: 27 juli 2010, 00:37:53

Je tekst; Maar zolang ze dit doen zonder de betrokkenen en de hulpverlening te benadelen, is daar geen probleem mee.
En daar zit het hem nou juist. Ze benadelen de zorg wel.
Elke seconde dat jij of een van je collega`s of ik of een van mijn collega`s aan een fotograaf moet spenderen benadelen ze de patiënt.

Je hoeft er geen tijd aan te besteden, en ze benadelen de zorg niet......
Wat een onzin.....
Als jij je door die enkele fotograaf bij een incident zo laat beinvloeden dat JIJ je zorg niet goed kan verlenen ligt dat eerder aan jou dan aan de fotograaf.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in al die jaren nog nooit echt hinder heb ondervonden van pers/fotografen. En ik werk in het Amsterdamse dus er is/zijn genoeg pers/fotografen aanwezig.

En laten we wel realistisch blijven, we hebben het misschien over 0.01% van de fotografen/pers die irritant zijn. de rest doet gewoon op een normale professionele manier zijn werk.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Hulppoes

• Verbannen gebruiker
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #172 Gepost op: 27 juli 2010, 00:51:21
Misschien wordt het tijd voor jou om een mediatraining te volgen?

Dank je wel, ik heb hardop gelachen. 0098

Het lucht wel op, eerlijk is eerlijk.
Kan er morgen weer fris tegenaan.
Bedankt voor het luisterend oor.

LarsAmbu

• Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #173 Gepost op: 27 juli 2010, 00:52:42
Het was me een waar genoegen..
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #174 Gepost op: 27 juli 2010, 00:54:08
Terwijl ik dit typte waren er 5 mensen die een reactie plaatste... wellicht dat er dus dingen instaan waar al op gereageerd is.

---

Flinke discussie hier... even een reactie van mijn kant (heb even alles rustig doorgelezen). Het lijkt er dus op dat de ontwikkeling van de camera's, de daling van prijzen daarvan, het makkelijker kunnen publiceren van foto's en video's en de drang van de grotere media om lezersfoto's te verkrijgen de boel op scherp zet tussen de fotografen en de hulpverleners. Steeds meer mensen hebben iets bij zich waarmee ze foto's kunnen maken, de kranten en nieuwswebsites willen dolgraag foto's ontvangen (liefst gratis) en uiteindelijk wil elke 'burgerjournalist' kostte wat het kost dé perfecte plaat maken, liefst niet over de schouder van de politieagent heen bij de afzetting maar een paar meter daarvoor. Dat botst.

Mijn vraag aan hulppoes is of je toevallig in het recente verleden een melding / incident hebt meegemaakt waarbij er iets gebeurd is waardoor je negatieve gedachtes over fotografen is ontstaan. Daarbij is ook de vraag of je zeker weet dat ( in het geval dat ) dat iemand is geweest die vaker foto's / video komt maken of een toevallige voorbijganger was. Wat mij opvalt is dat als er soms ongepaste foto's op sites zoals Nufoto.nl staan, het vaak geupload is door gebruikers die nooit eerder foto's hebben geplaatst. Dat geeft mij eerder het gevoel dat de foto's waar de privacy danwel de ongeschreven regels worden overtreden vaker worden gemaakt door voorbijgangers die toevallig langskomen dan de fotografen die wel vaker langs het afzetlint staan. Wat ik daarmee uiteindelijk bedoel te zeggen is dat ik het idee heb dat 'alle fotografen' over een kam worden geschoren, terwijl er misschien ook wel een duidelijk verschil zit in de groep 'hobbyïsten / professionele fotografen' en 'de toevallige passant'. Als de toevallige passant iets upload naar een website als Nufoto.nl, dan wordt er schande gesproken over de fotografen die steeds vaker ongepastere dingen publiceren terwijl het wellicht helemaal niet vanuit die groep fotografen komt.

Afgezien van dat is het niet bedoelt om fouten goed te praten. Er zullen - zoals hierboven al geschreven is - absoluut rotte appels tussen zitten die het verpesten voor andere fotografen. Het is alleen de vraag of zoiets te zuiveren is (als dat al de juiste benaming ervoor is..). Als de politie strikt op politieperskaarten zou gaan controleren, dan hou je nog steeds geen fotografen tegen die nog voor het arriveren van de politie bij een verkeersongeval door de sporen gaan lopen (per ongeluk danwel opzettelijk) of die half uit de auto hangende slachtoffers op de foto zetten. Immers, als er nog geen afzetting is en de aanwezige hobbyïst / fotograaf is zo naïef om door de sporen te lopen... dan schiet het hele PPK gebeuren nog niks op en kunnen ze nog voordat de politie er is ongehinderd rondlopen (zolang ze ook zo eens naïef zijn om aan hun eigen veiligheid te denken). Maar hoe los je het dan wel op? In ieder geval niet met een middelvinger vanuit een ambulance... daarmee wordt er alleen maar geprovoceerd en wordt alles op scherp gezet.

Nu weet ik ook niet hoe het in andere regio's / gemeentes is in het land. Ik merk op dat er enorme verschillen zijn of kunnen zijn over korte afstanden. Hier in Wezep is het betrekkelijk rustig als je het vergelijkt met b.v. Nunspeet of Harderwijk waar toch aardig wat mensen actief zijn. Ook richting Zwolle is het wat drukker. Verder denk ik dat het ook gewoon nodig is om een relatie op te bouwen met hulpverleners. Voort wat hoort wat denk ik soms wel eens. Als ik graag plaatjes wil, dan kan ik de brandweer soms ook best even helpen. Zo is het al wel regelmatig voor gekomen dat de brandweer aan komt gereden maar niet precies weet waar het incident zich afspeelt... even een handgebaar of zwaaien helpt dan al heel wat. Daarnaast kan het ook wel eens zo zijn dat bij een verkeersongeval bepaalde onderdelen ver weg zijn geslingerd... welgeteld twee handjes vol nummerborden / autoonderdelen heb ik wel eens uit de berm weten te vissen*. Niet dat dat altijd even belangrijk is, maar de VOA er op attent maken op een vriendelijke (niet drammerige / wijsneuzerige) manier wordt ook wel op prijs gesteld. Het is niet alleen plaatjes schieten, maar ook af en toe zelf behulpzaam zijn. Ik denk dat als je als fotograaf er voor zorgt dat je niet in de weg loopt, respectvol om gaat met bepaalde situaties / foto's (heel veel HV'ers kijken foto's terug van hun eigen inzetten) en gewoon vriendelijk blijft dan moet er niks aan de hand zijn. Ik kan mij haast niet voorstellen dat als jij als fotograaf bij een ongeval staat en je telkens op de achtergrond houdt (niet tot last bent bij de brandweer, geen lastige vragen gaat stellen aan de politie mbt binnen de afzettingen komen zonder PPK) er geen reden kan of zou moeten zijn dat je een middelvinger toegeworpen krijgt vanuit een ambulance.

* = Het is denk ik niet de bedoeling om mijn / je eigen hachje te redden, maar voorbeelden uit je eigen belevenissen zijn vaak wel tekenend voor de manier waarop je argumenten opvoert in een discussie.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #175 Gepost op: 27 juli 2010, 01:07:53
Daarbij is ook de vraag of je zeker weet dat ( in het geval dat ) dat iemand is geweest die vaker foto's / video komt maken of een toevallige voorbijganger was. Wat mij opvalt is dat als er soms ongepaste foto's op sites zoals Nufoto.nl staan, het vaak geupload is door gebruikers die nooit eerder foto's hebben geplaatst. Dat geeft mij eerder het gevoel dat de foto's waar de privacy danwel de ongeschreven regels worden overtreden vaker worden gemaakt door voorbijgangers die toevallig langskomen dan de fotografen die wel vaker langs het afzetlint staan.
Ik denk niet dat hulppoes dat bedoeld maar het is wel een rake opmerking.
Dat soort situaties kan je alleen maar voorkomen als de media zouden weigeren dit te plaatsen.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #176 Gepost op: 27 juli 2010, 01:37:36
Ik ben ervan overtuigd dat ook de professionele fotograaf aan het opschuiven is en het verschil tussen de voorbijganger fotografie en de professionele tak steeds kleiner wordt.

Als het om de centjes in een moordende cocurrentieslag gaat bepaalt de redactie welke foto voor welke prijs ze kiest en wat daar op staat. Wat denk je dat er gebeurt met Kastermans als de Gooi- en Eemlander het kontrakt niet verlengt? Let eens op hoe fotografen elkaar zowat de hersens inslaan om vooraan te kunnen staan bij een persmoment.

Vooraanstaan kan je vaak een betere foto opleveren dan op afstand, zeker als allemaal "irritante" 0098 hulpverleners voor je lens lopen. (geintje!).

Net als wat in het heldere verhaal van Stefan aangehaald wordt: er is soms sprake van tegenstrijdige belangen en dat wekt een spanningsveld op.

Henk (edit: even lf's weggehaald)

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #177 Gepost op: 27 juli 2010, 08:17:05
Dat is waarschijnlijk de spijker op zijn kop Henk, professioneel of niet.

Het topic : fotografen mag dit? vind ik een mooi voorbeeld voor de fotografen om van elkaar en met elkaar te leren, wat ethisch gezien wel en niet kan.
Wat Dinges aanhaalt dit is het hulpverleningsforum, dus ook hier kan je zeker uit op maken dat de professionele hulpverlener zelf ook ziet dat dit niet bij de juiste beroepshouding hoort en van leert (alle argumenten waarom zijn denk ik wel besproken, en dat het ook wel begrepen kan worden ook)
Het is nog steeds het doel van dit forum om van en met elkaar te leren.

Beste mensen,
Ik denk dat we allemaal scherp hebben dat waar het topic mee gestart is, not done is.
Iedereen moet dus op zijn hoede zijn voor de media, is persoonlijk mijn conclusie of je het dus leuk vindt of niet :|

(wellicht is dit mooi voor een nieuw topic als daar behoefte aan is, start het gerust op)  0098

Pers vrijheid geeft een vrijbrief om professionele hulpverlening in de media te brengen (of je  nu wel of niet met je knar op het www, tv, film etc. wil door 10 of 1 fotografen)
Postbus 51 heeft van die mooie spotjes: de maatschappij, dat ben jij!
noem me een moraal ridder 098uo, maar ik blijf in deze context van de discussie ook nog steeds vanuit de patiënt denken, hoe zou jij het vinden als jij daar zo lag?
en dat heeft te maken met welke normen en waarden jij je bezig houdt. (hier bedoel ik dus heel Nederland mee hè 0098) dus ook de prof. maar ook de fotograaf

BHN849

• Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #178 Gepost op: 27 juli 2010, 08:47:37
Wordt het te heet onder de voeten? :)

Zielig te zwaar? Als ik het een gebrek aan een sociaal en normaal leven noem is het dan beter?
Als hobby het leed van andere mensen filmen/ fotograferen kan ik niet bevatten.
Maar dat vind ik en daar hoef je het helemaal niet mee eens te zijn.

Dit topic begon inderdaad met een filmpje gemaakt door een 17 jarige puber en zijn maatje die wel heel overdreven verbolgen doen om een middelvinger.
Dit filmpje, waarin het gezicht van een hulpverlener volledig herkenbaar in beeld werd gebracht ( totdat de edit plaats vond) werd maar met een doel voor ogen geplaatst...........sensatie.
Geen enkele nieuwswaarde of waarheidsbevinding.

Als je de cijfers andersom zou hebben geplaatst had je een beter gevoel voor realiteit. En als er 10 rondlopen kan ik niet zien wie de 2 goeie zijn of wel?
Een gebrek aan een sociaal en normaal leven? Pardon, maar nu overschrijdt je voor mij enkele fatsoensgrenzen. Het feit dat jij zo uitgebreid op fotografen loopt af te geven, zegt genoeg over jouw eigen sociale leven. Dat is blijkbaar echt hopeloos, anders zou je je toch wat meer kunnen inleven in de interesse van een ander.
Nee het wordt me niet te heet onder de voeten, maar je roept nu van alles zonder enige onderbouwing en dat lijkt me niet de juiste manier van discussie voeren.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #179 Gepost op: 27 juli 2010, 11:37:33
Beste mensen,

Zoals u kunt zien is het nieuwe forumlid Hulppoes verbannen. Niet om het feit dat er geen mening gegeven mag worden, maar wel om het feit dat dit lid expliciet aangemeld was om in dit topic te posten.

Ik heb begrepen dat zij het na deze discussie weer voor gezien wilde houden op het forum. Kortom, aan stemmingmakerij doen wij niet mee. Bij deze dus ook een volledige ban opgelegd.

Ter info.

Shave
beheerder